ما انسان ها گاهی با رفتارهای ناخودآگاه خود باعث می شویم تا دیگران از اطرافمان پراکنده شوند.
کد خبر: ۸۹۸۸۱۱۱
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷

به گزارش بسیج رسانه، ممکن است در کلام، انسان مبادی آدابی باشیم اما زبان بدنمان یا رفتارمان مثلا با گارسون یک رستوران به‌گونه ای باشد که از نظر اجتماع پذیرفته نیست. فرض کنید شما در یک رستوان با مشتری بیزینس خود قرار کاری گذاشته اید و با نهایت احترام و ادب با وی سخن می گویید. اما وقتی گارسون سر میز می آید سفارشتان را بگیرد، همچون یک انسان بی ارزش و مزاحم با او برخورد می کنید!

این کار باعث می شود تا طرف مقابل شما دید بد و منفی نسبت به شما پیدا کند. از این رو، برای اینکه با خصلت‌های آزاردهنده اشخاص بیشتر آشنا شوید توصیه می کنیم ادامه مطلب را از نظر بگذرانید.

۱- چک کردن تلفن وسط مکالمه

گزارش جدید Deloitte مشخص کرده که آمریکایی ها مجموعا ۸ میلیارد بار در روز تلفن همراه خود را چک می کنند. به این معنی که، هر فرد ۴۶ بار در روز موبایلش را چک می کند. این در حالیست که همه مجبور هستیم گاهی، به ویژه وقتی مشغول صحبت با فردی دیگر هستیم، تلفن همراهمان را در جیب خود نگه داریم.

فرقی نمی کند چه کسی در حال حرف زدن با شماست از همکار گرفته تا گارسون رستوران، شما باید هنگام مکالمه به او توجه نشان دهید و موبایل خود را کنار بگذارید. این ابتدایی ترین اصول اخلاق اجتماعی است. اگر تصور می کنید پیغام دریافتی شما بسیار مهم و ضروری است و باید در لحظه پاسخ داده شود، از وسط جلسه بیرون بروید و تلفنتان را پاسخ دهید.

یا اگر مکالمه دو نفره دارید، از طرف مقابل عذرخواهی کنید و سپس گوشی به دست بشوید. اگر پیام مهم نیست، این را به خاطر داشته باشید که انسان زنده ای که مقابل شما ایستاده و صحبت می کند، شایسته احترام است و شما با پایین انداختن سر خود و چت یا سرچ کردن در اینترنت شخصیت خود را در ذهن مخاطبتان خراب می کنید.

۲- وسط حرف دیگران پریدن

وقتی قصد دارید کسی را تحت تاثیر قرار دهید، مدام دوست دارید در مورد خود سخن بگویید اما سعی کنید در مقابل این وسوسه ایستادگی کنید. قرار نیست شما به مکالمه چیره شوید. همیشه این را به خاطر داشته باشید که باید به مخاطبین خود فرصت حرف زدن بدهید.

این حس را در مخاطب ایجاد کنید که شنونده خوبی هستید و آنها فرصت کافی برای بیان سخنان خود را خواهند داشت. جالب است بدانید بر اساس تحقیقات اخیر، مردان سه برابر بیشتر از زنان در حرف دیگران اختلال ایجاد می کنند. اگر کمی صبر داشته باشید، مطمئن باشید که فرصت کافی برای صحبت کردن خواهید داشت و نظراتتان را به موقع می توانید با بقیه در میان بگذارید.

۳- نگاه نکردن به چشم مخاطب

وقتی در حال صحبت با دیگران هستید، بسیار مهم است که در چشمان آنها نگاه کنید. با این کار نشان می دهید که صحبت های او برایتان مهم است و با دقت به آن گوش می دهید.

البته در این کار زیاده روی نکنید. به گفته کارشناسان رفتارشناسی، تماس چشمی طولانی مدت و خیره می تواند اثرات منفی داشته باشد و مخاطب بر مخالفت خود پافشاری کند. همه ما اضطراب های ناشی از نگاه های خیره یک نفر دیگر را تجربه کرده ایم.

از آنجا که نگاه طولانی سبب عصبی شدن افراد می شود، باید مراقب نگاه های خود باشید و همچون یک قاتل زنجیره ای در چشمان مخاطب خود زل نزنید.

۴- نوشتن پیام با علائم نگارشی

شاید برایتان عجیب باشد. اما دنیای دیجیتال هم آداب خاص خود را دارد. مثلا اگر فینگلیش تایپ می کنید، مراقب باشید که جملات خود را با حروف بزرگ ننوسید، زیرا این نشانه این است که شما در حال فریاد کشیدن هستید!

هنگام چت کردن اگر در انتهای نوشته های کوتاه خود نقطه می گذارید، نشانه‌ی عدم صمیمیت است. مثلا وقتی می نویسید: «خوبم، ممنون.» مثل این است که به مخاطب می گوید که حوصله حرف زدن ندارید و باید زودتر مکالمه اش را تمام کند. به این موارد توجه داشته باشید.

زبان بدن مسایلی فراتر از آنچه بیان می کنید را نشان می دهد.

۵- بی توجهی به زبان بدن

گزارشات علمی مدعی هستند که زبان بدن، (منظور تغییرات اعضای صورت نیست) می تواند به خوبی گویای احساسات فرد باشد و مسایلی فراتر از آنچه بیان می کند را نشان دهد. بنابراین همیشه حواستان به زبان بدنتان باشد: آیا دست به سینه ایستاده اید؟ آیا دست ها در دو طرف بدنتان آویزان است؟ یا مثلا موقع حرف زدن عادت دارید به شانه طرف مقابل می زنید؟ باید بدانید که گزینه آخر بسیار ناراحت کننده است و می تواند موجب آزار مخاطب بشود.

تکان دادن پاها، تنظیم آینه هنگام حرف زدن حین رانندگی، بالا و پایین انداختن دست ها و … همه زبان بدن هستند که می توانند اثرات بد و منفی بدنبال داشته باشند.

۶- فراموش کردن نام ها

نام هر فردی برای خودش مهم و با ارزش است. اگر شما نتوانید اسامی اشخاص را به خاطر بسپارید، بدون شک نمی توانید در تعاملات اجتماعی فردی اثرگذاری محسوب شوید. چرا؟ چون وقتی نام طرف مقابل را به یاد نمی آورید، این حس را به او منتقل می کنید که شخصیت وی برایتان اهمیتی ندارد.

برای شناخت مخاطبین خود وقت بگذارید و نام آنها را با چند بار تکرار کردن، به طور صحیح تلفظ کنید.

 

۷- با گارسون ها رفتار خوبی ندارید

اگر فردی با شما رفتار محترمانه ای داشت اما با گارسون ها بی ادبانه حرف می زد، مطمئن باشید که انسان قابل اعتمادی نیست. این را به خاطر داشته باشید، نحوه برخورد با کسی که طرف صحبت شما نیست بسیار مهم تر از شخص دوم یک مکالمه دو نفره است.

۸- نمایش عکس های اینترنتی

اینکه یک سگ یا گربه از نظر شما بسیار بانمک است دلیل نمی شود تا وقت اطرافیان را برای نشان دادن این تصاویر بگیرید. مگر اینکه مطمئن باشید طرف مقابل هم علاقه‌مندی های مشابه شما دارد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات