سالمی گفت: با وجود اینکه مالیات از بهترین راهکارها برای درآمد دولت محسوب می‌شود و همه دنیا از این منظق علمی به بهترین شکل ممکن سود می‌برند، اما در ایران برای نحوه دریافت آن مشکلات زیادی وجود دارد
کد خبر: ۸۹۸۸۲۲۳
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۶

دکتر سالمی کارآفرین نمونه بسیجی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره وابسته بودن اقتصاد ایران به نفت گفت: خریداران نفت که به ایران روی می‌آورند از ابر قدرت‌های جهان در نظام اقتصادی هستند و همواره این کشور‌ها روی اقتصاد جهان تاثیر بسیار زیادی دارند. پس می‌توان نتیجه گرفت نفت ایران و دیگر کشور تحت سلطه این کشور‌های ابرقدرت است و آن‌ها تصمیم می‌گیرند که نفت چگونه به فروش برسد. در نتیجه وقتی ایران به نفت وابسته شود اقتصادی لحظه‌ای خواهد داشت و نمی‌توان با درآمد متغیری که روزانه تغییر می‌کند یک برنامه بلند مدتی را برای اقتصاد تعیین کند.

وی در خصوص شفافیت دولت در بودجه بندی ۹۷ با نگاه به درآمد زایی منهای نفت افزود: دولت گاهی برای گرفتن منابع بیشتر، از نردبان وابستگی به نفت استفاده می‌کند و بر اساس آن میزان مالیات را افزایش می‌دهد در صورتی که اصلا توانایی دریافت مالیات را به آن میزانی که تعیین کرده است ندارد. این موضوع ادعایی می‌شود که دولت اذعان کند که هیچ وابستگی به نفت ندارد و سهم خود را از بخش مالیات دریافت می‌کند. گرفتن مالیات ماهیت بسیار خوبی دارد، اما اگر گرفتن مالیات از تمامی نهاد تحقق یابد.

سالمی تاکید کرد:با وجود اینکه مالیات از بهترین راهکارها برای درآمد دولت محسوب می‌شود و همه دنیا از این منظق علمی به بهتر شکل ممکن سود می‌برند، اما در ایران برای نحوه دریافت آن مشکلات زیادی وجود دارد به همین دلیل بیشتر کارگاه‌های تولیدی، کارآفرینان و تولید کنندگان یا ورشکست شده اند یا به سمت ورشکستگی می‌روند. گرفتن مالیات هم برای جلوگیری از دست اندازی به نفت معضل شده است.
ارسال نظرات