مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تأکید بر اینکه ایران از نشست آستانه درباره سوریه دفاع می‌کند، گفت:‌ اگر راهکار سیاسی در سوریه وجود داشته باشد، از نشست آستانه می‌گذرد.
کد خبر: ۸۹۸۸۲۹۷
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل عصر امروز (دوشنبه) در حاشیه نشست شورای مشورتی اجلاس جهانی محبان اهل‌بیت(ع) در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آقای بوگدانف از رایزنی ایران، روسیه و ترکیه در آستانه قزاقستان درباره سوریه خبر داده است، رویکرد ایران در این نشست چه خواهد بود، اظهار داشت: قطعاً ایران از اجلاس آستانه دفاع می‌کند.

وی افزود: حتماً ایران،‌ سوریه، روسیه و ترکیه یک همکاری را از قبل شروع کرده‌اند و این اولین اجلاس آستانه نیست، بلکه استمرار اجلاس‌های قبلی محسوب می‌شود و ما نسبت به آن خوشبین هستیم.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی می‌گوید اگر در سوریه راه سیاسی وجود داشته باشد، از طریق نشست آستانه می‌گذرد.

ولایتی همچنین درباره نشست هم‌اندیشی شورای مشورتی محبان اهل‌بیت (ع) گفت: امروز جلسه کمیته مشورتی و مقدماتی محبان اهل‌بیت (ع) برگزار شد و ۴۰ شخصیت از کشورهای مختلف اعم از سنی و شیعه در این اجلاس حضور داشتند.

وی افزود:‌ این اجلاس برای این است که مشورت‌هایی برای تشکیل شورای عالی مجمع محبین اهل‌بیت صورت بگیرد و این مجمع به‌زودی تشکیل می‌شود و ترجیح ما این است که بعد از مشورت با مهمانان حاضر، کمیته‌های فرهنگی، سیاسی، ایدئولوژی، فرهنگی و اقتصادی تشکیل بشود.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه به دنبال اظهارات آقای مکران رئیس‌جمهور فرانسه مواضعی از سوی شما اتخاذ شد اما امروز آقای کمالوندی اعلام کرده که در صورت نقض برجام ایران می‌تواند از تعهدات خود بکاهد نظر شما در این خصوص چیست، گفت: آنچه مسلم است این است که جمهوری اسلامی ایران برجام را امضا کرده و علی‌رغم همه مشکلات، برجام را پذیرفته و تا آنجایی که موارد مربوط به جمهوری اسلامی ایران می‌شود، ما به تعهدات خود عمل کرده‌ایم و به‌هیچ‌وجه برجام قابل بازبینی و بازنگری نیست.

ولایتی خاطرنشان کرد: ایران هیچ حرف دیگری به‌عنوان عوامل فشار که غربی‌ها در نظر گرفته‌اند، مثل مسائل دفاعی و حضور ایران در منطقه قابل‌قبول نیست و ایران زیر بار آن‌ها نخواهد رفت.

وی تأکید کرد که برجام همان چیزی است که به‌صورت مکتوب مورد امضای ۷ کشور قرارگرفته است و نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه از آن کم خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره هشدار مقامات آلمانی، فرانسوی و انگلیسی به درخواست رژیم صهیونیستی به رئیس‌جمهور و مقامات ایران درباره ثبات در سوریه، تصریح کرد: منطقه، منطقه ما است و ایران کشوری مهم در غرب آسیا به شمار می‌رود و حق دارد در منطقه خود به ندای ملت‌های دیگر که دوست ایران محسوب شده و عضو محور مقاومت هستند، پاسخ مثبت بدهد و اگر از ایران برای مشورت و هر کمک دیگری که سبب تقویت محور مقاومت می‌شود، خواهیم پذیرفت.

به گزارش فارس،به اعتقاد ولایتی، مبنای حضور ایران در منطقه، نخست حضور ایران در منطقه و کشورهای سوریه و عراق به درخواست دولت آن‌ها و سوم اینکه انگلیس، آلمان و فرانسه در منطقه غرب آسیا هیچ حضوری ندارند، چطور آن‌ها به خودشان حق حضور در منطقه غرب آسیا را می‌دهند، ایران نمی‌تواند حضور یابد؟ علاوه بر اینکه این خود خلاف قوانین بین‌المللی است می‌خواهند مانع از حضور ایران در منطقه شوند و ما نیز به صحبت‌های آن‌ها اعتنایی نمی‌کنیم.

وی تأکید کرد: ایران سیاست حضور فعال دوستانه خود در منطقه را ادامه خواهد داد.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه سقوط هواپیمای رژیم صهیونیستی چه پیامی به این رژیم صادر کرد، اظهار داشت:‌ این‌یک نقطه عطف در تاریخ مبارزات فلسطینی‌ها بود؛ یعنی آنچه اتفاق افتاده این است که یکی از کشورهای مهم خط مقدم جبهه مقاومت این حق را دارد که از تمامیت ارضی خود دفاع کند بنابراین اگر هواپیماهای رژیم صهیونیستی و آسمان سوریه آمده و تعرضی صورت نمی‌گرفت، امروز سوری‌ها این اقتدار رادارند که با این زائده قوی شده توسط غربی‌ها برخورد کند تا آن‌ها حساب کار دستشان بیاید.

ولایتی گفت: اگر رژیم صهیونیستی بخواهد به فضای هوایی سوریه و یا هر کشور دیگری تعرض کند، دولت‌های کشورهای منطقه حق‌دارند که از فضای خود استفاده کنند و این حق دولت و ملت سوریه بود که به تعرض رژیم صهیونیستی پاسخ بدهد تا آنان را از این تعرض پشیمان کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد بیانیه رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ایران بنا دارد در خاک سوریه پایگاه هوایی مستقر کند، گفت: حضور ایران در سوریه برای کمک به دولت قانونی و مردم مظلوم سوریه است و هیچ هدف دیگری ندارد جز اینکه به ندای مردم و دولت سوریه پاسخ مثبت بدهد و کمک کند.

به گفته ولایتی، اگر کمک ایران در سوریه صورت نمی‌گرفت، معلوم نبود که تکلیف خط مقاومت چه خواهد شد. بدون تعارف حضور ایران به‌عنوان محور اصلی خط مقاومت در سوریه همچنان ادامه خواهد یافت، اما نه به این تعبیری که صهیونیست‌ها انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد که حضور ایران در سوریه طبق توافق ایران و جمهوری عربی سوریه خواهد بود.

ارسال نظرات