محرومیت حوزه بهداشت و درمان در گوشه و کنار استان پهناور و درآمدزا هرمزگان بیداد می کند و مرکز درمانی موجود توان پاسخگویی به حجم تقاضاها و مراجعات بالا را ندارد که این موضوع موجب بروز آمار بالای خطای پزشکی است.
کد خبر: ۸۹۸۸۴۵۴
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛بیمارستان ها به عنوان مهم ترین پایگاه های حوزه سلامت و درمان در جوامع بشری به شمار می روند که تجهیز و بروز بودن آن از آیتم های پیشرفت محسوب می شود از این رو استان جنوبی هرمزگان به واسطه ضعف ها و کاستی های فراوان در این حوزه با مشکلات بسیاری گریبانگیر است که دود آن در چشم شهروندان و قشر ضعیف جامعه می رود.

مساله سفرهای درمانی هرمزگانی ها به استان های همجوار موضوعی است که در سایه محرومیت ها و ضعف های حوزه بهداشت و درمان رقم می خورد تا فرد بیمار علاوه بر تحمل رنج بیماری هزینه گزاف سفر و سختی راه نیز به امید درمان متحمل شود.

محرومیت حوزه بهداشت و درمان در گوشه و کنار این استان پهناور و درآمدزا بیداد می کند که با گذشت چهار دهه از انقلاب هنوز بسیاری از شهرستان های هرمزگان از خدمات اولیه درمانی محروم هستند و ساکنان این مناطق برای انجام پیش پا افتاده ترین مشکلات درمانی باید به مرکز استان و یا نزدیک ترین مرکز درمان استان های همجوار سفر کنند.

بالغ بر ۶۷هزار هرمزگانی تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند که ازخدمات درمانی این سازمان استفاده می کنندکمبودهای حوزه درمان موجب شده تا مراکز درمانی و بهداشتی موجود نتوانند به نحو صحیح پاسخگوی نیاز مراجعین باشند.

شهرستان بندرعباس به عنوان کانون فعالیت های تجاری و مرکز استان با وجود برخورداری از چندین مرکز درمانی تخصصی و نیمه تخصصی توان پاسخگویی به حجم تقاضاها و مراجعات بالا را ندارد که این موضوع موجب بروز آمار بالای خطای پزشکی شده و تبعات سوء آن شده است.

بیمارستان۶۴تخته خوابی بستک، احداث بیمارستان قشم، بیمارستان شهرستان بشاگرد و بیمارستان بزرگ امام علی (ع) رودان سه مرکز درمانی وبیمارستانی استان هستند که در دولت یازدهم به بهره برداری رسیدند و امید می رفت با فعالیت این سه بیمارستان بخشی از نیازهای ساکنان شرق و غرب هرمزگان مرتفع شود اما این مساله به دلیل عدم ارائه تجهیزات مناسب و فقدان پزشک متخصص به در بسته خورد و خود مشکلی بر سیل مشکلات منطقه افزود.

پروژه بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی میناب، کمبود فضای درمانی در جاسک، پروژه نیمه تمام بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی پیامبر اعظم بندرعباس و بیمارستان مادر بندرعباس با ظرفیت ۱۴۰ تختخواب از جمله مراکز درمانی هستند که سال ها انتظار تزریق اعتبار را می کشند اما کمبود بودجه در استانی که خود توان تامین درآمدبرای شش استان به صورت همزمان را دارد موجب افزایش مشکلات حوزه بهداشت و درمان شده است.

سید حسن قاضی زاده هاشمی، در سفر اخیر خود به هرمزگان اظهار کرد: زیرساخت های بهداشتی و درمانی هرمزگان از استانداردها و شاخص های کشوری پایین تر است و ۵۰۰ تختخواب بیمارستانی نسبت به متوسط میانگین کشوری کم دارد.

وزیر بهداشت و درمان اولویتش را اتمام بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی بندرعباس و سرانجام رساندن بیمارستان زنان شریعتی بندرعباس دانست و عنوان کرد: در حق دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس ظلم شده و امیدوارم این دانشگاه بزودی توسعه یابد.

وی اضافه کرد: مجمع خیرین سلامت در هرمزگان فعالیت چشمگیری داشته و باید قدردان حمایت هایشان باشیم که به خوبی توانسته اند همچون بال کمکی در کنار رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان هرمزگان باشند.

با گذشت چند سال از سیاستهای کلی «سلامت» از سوی رهبر انقلاب اسلامی و تاکید بر ارتقاء شاخص‌های سلامت،تدارک خدمات توسط ارائه کنندگان خدمت در بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی،افزایش کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های سلامت با استقرار و ترویج نظام حاکمیت بالینی و افزایش سهم سلامت همچنان کم و کاستی های فراوانی در این حوزه مشاهده می شود که وزیر بهداشت کشور به عنوان سکان دار آن بر آن معترف است امید می رود که ناعدالتی ها حوزه اقتصاد که دامن گیر مقوله بهداشت و درمان مردم شده پایان یابد و مردم استان جنوبی هرمزگان که سهم بسزایی در رونق اقتصادی و آبادی کشور دارند به زودی رشد شاخص های درمان را نظاره گر باشند.

ارسال نظرات