خبرهای داغ:
خبرهای بسیار تلخ و تکان دهنده دیابت:

از هر 10 زن، یک نفر مبتلا به دیابت است

مدیرعامل انجمن دیابت ایران اظهار داشت: طبق آمارهایی که فدراسیون بین‌المللی دیابت از آخرین اخبار مربوط به مبتلایان به این بیماری اعلام کرده است، مبتلایان آن رو به افزایش هستند و عوارض این بیماری بسیار تلخ است.
کد خبر: ۸۹۸۸۴۷۶
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، دکتر امیرکامران نیکوسخن  درباره تازه‌ترین آمارهای مربوط به دیابت در جهان و ایران گفت: طبق آمارهایی که فدراسیون بین‌المللی دیابت اعلام کرده است، 425 میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند. یعنی از هر 11 نفر فرد بالغ، یک نفر مبتلا به دیابت است. در کشور ما نیز تقریبا 11.4 درصد افراد بالغ بالای بیست سال، مبتلا به دیابت هستند.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با استناد به آمارهای اخیر فدراسیون بین‌المللی دیابت افزود: در هر دقیقه دو نفر، به خاطر دیابت در جهان قطع عضو می‌شوند، یعنی در هر ساعت 120 نفر قطع عضو در جهان داریم. در کشور ما آمار دقیقی درباره این موضوع وجود ندارد اما با آموزش‌های ساده و نکات پیشگیری می توان جلوی این خبرهای بسیار تکان دهنده و تلخ را گرفت.

وی در مثالی بیان کرد: در کشور هند، بیشترین آمار قطع عضو وجود دارد. محققان در این کشور، طی مطالعه ای به این نتیجه رسیدند که با یک مداخله بسیار ساده، می‌توان جلوی قطع عضو را گرفت. مثلا با آموزش پوشش مناسب پا و پوشیدن کفش مناسب و مراقبت از پاها، آنها توانستند تا سال بعد، جلوی نیمی از قطع عضو را در این کشور بگیرند.

بیشتر هزینه‌ها صرف عوارض دیابت می‌شود
نیکوسخن با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر، بیشترین هزینه‌ها، صرف عوارض ناشی از دیابت می‌شود ادامه داد: 12 درصد از کل بودجه بهداشتی کشورها، صرف دیابت می‌شود که رقم بسیار بالایی است. در واقع در بین شمار زیادی از بیماری‌ها، دیابت گوی سبقت را ربوده است. البته در کشورهای پیشرفته مساله کمی متفاوت است چراکه آنها بیشتر هزینه‌ها را صرف آموزش و پیشگیری کرده‌اند.


ضعف پوشش بیمه برای دیابتی‌ها

رییس منطقه‌ای فدراسیون بین‌المللی دیابت در خاورمیانه و شمال آفریقا با انتقاد از اینکه هنوز در ایران، مبحث آموزش، جزو مواردی که تحت پوشش بیمه باشد نیست گفت: حتی دستگاه تست و نوار قند خون، از طرف سازمان‌های بیمه گر پرداخت نمی‌شود. داروهای قدیمی تحت پوشش بیمه هستند اما داروهای جدید دیابت تحت پوشش نیستند. بنابراین در کشور ما به جای اینکه هزینه‌های پیشگیری از دیابت پرداخته شود که به مراتب کمتر است، هزینه‌های درمان عوارض دیابت پرداخته می‌شود.

وی درباره اهمیت آموزش به بیماران دیابتی افزود: مطالعات دیگری نشان داده است اگر امکانات درمان و آموزش در اختیار  دیابتی‌های نوع دو، بیماران قرار بگیرد، طی 10 سال هزینه‌ها تا سقف 24 درصد کاهش می‌یابد. هزینه لازم برای کنترل روزانه قند خون، داروها و آموزش، بسیار به صرفه تر از هزینه برای مشکلات عوارض ناشی از دیابت مانند بیماریهای چشم، قلب و کلیه است.  البته با درنظر گرفتن تورم، هزینه‌های پیش بینی شده به طور قطع از درصد گفته شده بالاتر خواهد رفت.


از هر 10 زن، یک نفر مبتلا به دیابت است

نیکوسخن درباره دیابت در زنان گفت: خانم‌ها نسبت به آقایان قشر آسیب پذیرتری هستند. در آماری که امسال توسط فدراسیون بین‌المللی دیابت اعلام شده، 192 میلیون زن در جهان دچار دیابت هستند. یعنی از هر 10 زن، یک نفر مبتلاست که پیش بینی می‌شود تا سال 2040، این رقم به 313 میلیون نفر برسد. همچنین از هر پنج زن مبتلا به دیابت، دو نفر در سنین باروری هستند که این موضوع می‌تواند در دوره بارداری برای مادر و جنین مشکل ساز شود.  طبق آمارهای فدراسیون بین‌المللی دیابت، از هر شش زن باردار، یک نفر درجاتی از قند خون بالا دارد.


دیابت نهمین علت مرگ زنان در جهان

این دیابتولوژیست گفت: خانم هایی که در دوره بارداری دچار دیابت می‌شوند، تا پنج سال آینده، خطر ابتلا به دیابت نوع دو در آنها تا 50 درصد افزایش می یابد. از طرفی بسیاری از زنان به آموزش های لازم برای کنترل، مراقبت و پیشگیری دسترسی ندارند. از این رو، متاسفانه دیابت نهمین علت مرگ زنان در جهان است. یعنی سالانه سبب مرگ 1.2 میلیون نفر زن در دنیا می‌شود. همچنین قابل ذکر است که خانم‌های دیابتی 10 برابر بیشتر دچار مشکلات قلبی و عروقی می‌شوند.

وی درباره نقش زندگی سالم در پیشگیری از دیابت گفت: فعلا باتوجه به علم روز، امکان پیشگیری از دیابت نوع یک وجود ندارد اما طبق اعلام فدراسیون بین‌المللی دیابت، با زندگی سالم می‌توان 70 درصد از بروز دیابت نوع دو جلوگیری کرد. البته یک سری عوامل در ابتلا به دیابت نوع دو موثر است که قابل پیشگیری نیست مانند افزایش سن و سابقه خانوادگی. ولی به طورکلی با مدیریت استرس، ترک دخانیات، ترک عادات غذایی نامناسب، ورزش کردن و غیره می‌توان درصد ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

ارسال نظرات