خبرهای داغ:
رئيس پژوهشكده علوم و معارف قرآن از انتشار كتاب وفاق و اتحاد در انديشه مفسران اجتماعي قرآن خبر داد.
کد خبر: ۸۹۸۸۵۶۰
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۰

به گزارش خبرگزای بسیج از قم، حجت‌الاسلام صادق یوسفی مقدم با اشاره به انتشار کتابی با عنوان وفاق و اتحاد در اندیشه مفسران اجتماعی قرآن اظهار کرد: با توجه به نیاز جامعه به عنوان اجتماع اسلامی به مبانی، دیدگاه‌های اصیل درباره وفاق، همدلی و اتحاد این امر در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید همانگونه که انسان‌ها به هوا نیازمند هستند و بدون برخورداری از هوا و اکسیژن نمی‌توانند ادامه زندگی داشته باشند؛ هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند بدون وفاق و همدلی ادامه حیات دهد.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف قرآن با بیان اینکه در قرآن به مسئله وفاق و اتحاد تأکید شده است گفت: دین اسلام به جامعه توجه ویژه دارد و احکام و قوانین جامعه‌مدار و بر اساس وفاق در قرآن بسیار فراوان است.

وی یادآور شد: اسلام انسان را موجودی جمع‌گرا و علاقه‌مند به اتحاد می‌داند که از فطرت انسان سرچشمه می‌گیرد و از نظر اسلام وفاق و اتحاد واجب شرعی و نقطه مقابل آن تفرقه و اختلاف حرام شرعی است.

یوسفی‌مقدم وفاق و اتحاد را زمینه‌ساز زندگی سالم و تأمین‌کننده اهداف خلقت بر اساس دیدگاه مکتب اسلام ذکر کرد و افزود: سعادت بشر مرهون اتحاد بر محور توحید خداوند است و در قرآن ارزش‌گذاری برای امت اسلامی بر اساس وفاق و اتحاد حاکم بر جامعه اسلامی است که اتحاد بر مبنای دین و تعالیم را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اسلام احکام و قوانین را جامعه محور طراحی کرده و تا حد ممکن حتی در اعمال به ظاهر فردی روح اجتماعی بودن را دمیده و لحاظ کرده است.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف قرآن با بیان اینکه وفاق مورد نظر اسلام دارای مبانی محکم است گفت: این آموزه بر اساس داده‌های اساسی فطری طراحی و وضع شده؛ قرآن مکتبی الهی است که با منیت و خودخواهی به شدت مبارزه کرده و ارزش را به کسانی داده که جمع‌نگر هستند.

وی عنوان کرد:‌ خداوند در قرآن عوامل و موانع وفاق و اتحاد را بیان کرده و برای تشویق مردم به تبیین ثمراتی برای وفاق و اتحاد پرداخته است و عواقب رنج‌آور اختلاف را به شکل‌های گوناگون ذکر می‌کند.

یوسفی مقدم با بیان اینکه اسلام عالی‌ترین طرح را برای اتحاد جوامع بشری بیان کرده است گفت: اگر اجرای برنامه الهی برای سازماندهی جامعه با مشکل مواجه شود، انسان‌ها مقصر هستند زیرا اسلام دارای نظام اجتماعی است و برنامه‌ای برای ساماندهی جامعه و ایجاد وفاق و اتحاد در قرآن کریم دارد و از هر فرد می‌خواهد که برای تحقق آرمان‌های اسلام و قرآن نهایت تلاش خود را به کار گیرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ این پروژه بر اساس اندیشه‌های مرحوم علامه طباطبایی، سید قطب، علامه فضل الله و ابن عاشور که در تفسیر خود سعی کردند مباحث اجتماعی اسلام را بیان کنند؛ تألیف شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها