شریفی افزود: تولیدات گل و گیاه کشور مطابق استاندار‌های جهانی نیست به همین دلیل مشتریان به سمت سایر بازار‌های جهانی رفتند و از بازار گل ایران فاصله گرفتند.
کد خبر: ۸۹۸۸۵۹۹
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مهدی شریفی مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه کشور  در حاشیه گشایش نمایشگاه گل و گیاه زینتی در آمل میزان قاچاق گل به کشور را نامشخص دانست و گفت: تولیدکنندگان داخل کشور تمام هم و غمشان را می‌گذارند تا در ماه‌های نزدیک به عید دست‌رنج زحمت‌ خود را ببینند و گل را به فروش برسانند.

به گفته وی در ماه‌های نزدیک به عید، گل‌های قاچاق به بازار سرازیر می‌شود و هیچ اراده‌ای برای سر و سامان دادن به این وضعیت وجود ندارد.

شریفی با بیان اینکه درباره مبارزه با قاچاق گل تنها مصاحبه و حرف می‌شنویم و امری انجام نمی‌شود، افزود: واردات گل از غرب کشور یا از مبادی رسمی و گمرک انجام می شود.

مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه کشور با اشاره به اینکه دائما جلساتی را با ستاد مبارزه با قاچاق کالا داریم، گفت: معاون باغبانی و وزیر جهاد کشاورزی  پیگیر موضوع هستند و امیدواریم این معضل بزرگ برای کشور حل شود.

شریفی افزود: تولیدات گل و گیاه کشور مطابق استاندار‌های جهانی نیست به همین دلیل مشتریان به سمت سایر بازار‌های جهانی  رفتند و از بازار گل ایران فاصله گرفتند.

وی با بیان اینکه باید تمهیداتی دیده شود تا دوباره مشتریان به سمت بازار ایران جذب شوند، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های استاندارد در جذب مشتریان خارجی می‌تواند بسیار موثر باشد، اما متاسفانه نمایشگاه‌های اخیر  به نتیجه خاصی نمی‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه کشور با بیان اینکه تولیدکنندگان باید به سمت مکانیزه کردن تشکیلات خود بروند تا بتوانند هزینه‌ها را کاهش دهند، افزود: کشاورزان تا به حال توجهی به مکانیزه کردن گلخانه‌های خود نداشتند، اما در مدت اخیر این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

شریفی با اشاره به اینکه اکثر گلخانه‌های کشور قدیمی هستند و سازنده گلخانه خوب در شمال کشور نداشته و نداریم، گفت: اکثر گلخانه‌ها  سنتی ساخته می‌شود و کار را به یک جوشکار نا وارد می‌سپارند، اما در برخی مناطق دیگر همانند اصفهان، سازندگان گلخانه حرفه‌ای عمل می‌کنند که در نهایت هزینه ساخت گلخانه کاهش می‌یابد و به استاندار‌ها هم نزدیک‌تر است.

وی افزود: با گذشت زمان ساخت گلخانه در مازندران از حالت سنتی در حال خارج شدن است که انتظار داریم به استاندار‌های مدنظر هم نزدیک شوند.

شریفی با بیان اینکه اتحادیه گل و گیاه کشور سال ۱۳۷۲ تشکیل شد، ادامه داد: این اتحادیه به دلیل مشکلات خاصی که مدیران قبلی آن به وجود آورده بودند، غیر فعال شده بود، اما طی یک سال و نیم اخیر با کمک اعضای اتحادیه برای رفع مشکلات صنفی احیا شد.

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه کشور با اشاره به اینکه با توجه به میزان واردات و قاچاق گل به کشور، وضعیت پرورش گل در آینده نگران کننده خواهد بود، تاکید کرد: گل های تولید شده در گلخانه های کشور به دلیل قاچاق گل در دست تولیدکننده می‌ماند و به دلیل نبود برنامه ریزی برای صادرات گل و نبود بازار مناسب در چندسال اخیر وضعیت نگران کننده خواهد بود.

وی گفت: تعداد گلخانه‌های کشور پراکنده است و آمار دقیقی در دست نیست، اما ۴ هزار هکتار سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در کشور وجود دارد که ۱۵۰۰ هکتار آن در  مازندران است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها