رویدادی بزرگ درحوزه ی نانو پزشکی جهان؛
محققین در دانشگاه آریزونا موفق به ساخت نانو رباتهای نابودکننده تومورهای سرطانی و قطع جریان خون به آن شدند.
کد خبر: ۸۹۸۸۹۶۳
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، محققین در دانشگاه آریزونا موفق به ساخت نانو رباتهاینابودکننده تومورهای سرطانی و قطع جریان خون به آن شدند.  

جیسون دریس از دانشگاه آریزونا می گوید:ترومبین می تواند جریان خونی که به تومورها می رسد به وسیله لخته کردن خون مهار کرده و مانع از رشد تومورها و درنهایت مرگ تومورها شود.

دریک پیشرفت چشمگیر در حوزه ی نانو پزشکی که به وسیله دانشمندان دانشگاه آریزونا با همکاری محققین مرکز تحقیقات نانو پزشکی چین انجام شد نانورباتهایی با موفقیت تولید شدند که می توانند با قطع جریان خونی که به تومورها می رسد منجر به نابودی تومورها شوند.

هائویان رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه آریزونا می گوید:این تکنولوژی می تواند برای انواع مختلف سرطان استفاده شود ودرواقع تمامی تومورهای جامد که به وسیله جریان خون تغذیه می شوند را شامل می شود.

نمونه موفقیت آمیز استفاده از این تکنولوژی در پستانداران دردرمان سرطان سینه ،ملانوما،سرطان تخمدان و ریه نشان داده شد.

جزءاصلی سازنده این نانو رباتها شامل DNAمی باشد که می توانند به دور خود بپیچند و ساختارهای مختلف در سایز یک تارموی انسان به وجود بیاورند.

نانو پزشکی یک شاخه ی جدید در پزشکی است که ترکیب نانو تکنولوژی و پزشکی مدرن با هدف شناسایی و درمان بیماری های سخت از جمله سرطان می باشد.

تاکنون توسعه نانوپزشکی چالش برانگیز بوده است چرا که پیدا کردن راهی که این نانورباتها به سلول های خودی آسیب نزنند سخت بوده است.

این گروه از محققین این مشکل را به واسطه جستجوی بسیار انتخابی حل کردند.این کار در حدود 5سال پیش آغاز شده بود. تیم محققین در ابتدا می خواستند که به وسیله ی لخته کردن خون و قطع خون رسانی به تومور،آن را از بین ببرند اما پروفسور هائویان تکنولوژی نانو رباتهای قابل برنامه ریزی رابه این تحقیق اضافه نمود.

واما این که این نانو رباتها از نظر ایمونولوژیک برای سلول ها هیچ ضرری نداشته و کاملاً ایمن است به اثبات رسیده است.

 

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

ارسال نظرات