خبرهای داغ:
یک نویسنده:

جشنواره‌ها در شکوفایی استعدادهای ادبی تاثیر گذارند

یک نویسنده گفت: در یخبندان فعلی فضای ادبی استان قزوين، جشنواره می‌تواند تأثیر بسزایی در شکوفایی استعدادهای ادبی داشته باشد.
کد خبر: ۸۹۸۹۰۸۲
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، مجید بالدران اظهار کرد: فضای ادبی استان نسبت به سال‌های قبل پویاتر شده و تولیدات خوبی در فضای ادبی دیده می‌شود.
وی افزود: مجموعه‌های ادبی استان ازجمله؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری و انجمن‌های ادبی استان فعال‌تر شده‌اند، همچنین فعالیت در فضای مجازی نیز افزایش پیداکرده است.
این نویسنده ادبی خاطرنشان کرد: در د‌هه‌های 70 و 80 باوجود تعداد اندک نشریات، صفحه‌هایی در رسانه‌ها به‌نقد ادبی می‌پرداختند، ولی در دهه اخیر با وجود افزایش تعداد نشریات و رسانه‌ها، تجزیه‌وتحلیل ادبی صورت نمی‌گیرد در حالی که تعداد آثار تولیدی زیاد است ولی در رسانه‌ها منعکس نشده و نقد نمی‌شوند.
وی تولید محتوا در حوزه ادبیات داستانی را بیش از شعر دانسته تصریح کرد: روزنامه‌نگاری ادبی استان باید تقویت و جلسات تخصصی نقد ادبی برگزار شود، اما در حال حاضر در بیشتر جلسات ادبی استان به معرفی کتاب بسنده می‌شود.
بالدران عنوان کرد: منطقه فرهنگی قزوین همواره از پیشینه غنی ادبی برخوردار بوده چهره هایی چون: عارف قزوینی، عبید زاکانی، علامه دهخدا و حمدالله مستوفی نشانه های آن به شمار می روند به همین دلیل نباید جایگاه طنز در استان را فراموش کرد چراکه بزرگانی چون؛ عبید زاکانی در این عرصه قلم زده‌اند.
وی یادآور شد: قزوین یک شهر دانشگاهی است و در سطح استان بیش از 100 هزار دانشجو در بیش از 60 دانشگاه در حال تحصیل هستند، برای تقویت جریان ادبی استان می‌توان یک رشته دانشگاهی تخصصی راه‌اندازی کرد و با کمک متولیان امر یک جشنواره و جایزه ملی در این عرصه طراحی کرد تا استان بهتر شناخته شود.
وی مطرح کرد: با توجه به نیاز روزافزون فضاهای تصویری از قبیل تلویزیون و شبکه نمایش خانگی راه‌هایی برای فیلم‌سازی است که تهیه‌کنندگان می‌توانند به نویسندگان سفارش دهند و به اين طريق فضا برای بروز چهره‌های ادبی فراهم می‌شود.
بالدران گفت: در یخبندان فعلی فضای ادبی استان جشنواره می‌تواند تأثیر بسزایی در شکوفایی استعدادهای این فضا داشته باشد، برگزاری جشنواره باید منظم و با برنامه‌ریزی صورت گیرد تا یک خروجی مثبتی داشته باشد و جشنواره فیلم فجر نمونه‌ای از این جشنواره‌هاست که طی 36 سال و با وجود جنگ تحمیلی و دیگر مشکلات وقفه‌ای در برگزاری آن ایجاد نشد و در حال حاضر می‌بینیم که یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های دنیا محسوب می‌شود.
این نویسنده اظهار کرد: اگر یک جشنواره ادبی منظم در استان برگزار شود می‌تواند برای معرفی قزوین نیز مفید باشد و به یک برند تبدیل شود.
وی توضیح داد: برگزاری جشنواره نکات مثبت زیادی با خود به همراه دارد ولی می‌تواند آسیب هم داشته باشد که روزمرگی از معایب آن به شمار می‌رود، روزمرگی موجب می‌شود از ایجاد زیرساخت‌های دیگر غافل شویم و سطح سلیقه و توانمندی هنرمندان نیز به شرکت در جشنواره بسنده کنیم.
بالدران در خصوص برگزاری کارگاه‌های ادبی در استان قزوین تصریح کرد: در گام نخست باید دید که اندیشه برگزاری کارگاه ادبی چیست؟ آیا در سطح یک پاتوق است و یا اینکه تصمیم دارد یک جریان ادبی مفید به راه بیندازد؟
وی ثبت و ضبط مشروح جلسات کارگاه‌های ادبی در کنار انعکاس مطلوب آنها به وسیله رسانه تخصصی ادبی را مفید و راهگشا ارزیابی کرد.
1006/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار