گزارشی از وضعیت بحرانی تالاب های هرمزگان؛

تیاب و آذینی در مرداب فراموشی/ تالاب ها هم از وعده های بی اساس در امان نماندند

وعده های رنگارنگ برای توسعه و ایجادزیرساخت های گردشگری تالاب آذینی و تیاب مردم هرمزگان را چشم انتظار نگه داشته اما تاکنون خبری از اجرایی شدن طرح های ابلاغی نیست و این تالاب های بین المللی از حداقل زیرساخت های عمرانی محروم هستند.
کد خبر: ۸۹۸۹۱۶۷
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، استان جنوبی هرمزگان با قرار گرفتن در کنار تنگه هرمز جذابیت های مختلف طبیعی از جمله جزایر بکر، جنگل های حرا، خورها، تالاب ها و دارا بودن جاذبه های طبیعی و تفریحی قطب گردشگری مسافران از اقصی نقاط کشور است.

تالاب های هرمزگان به دلیل  واقع شدن درمسیر عبور آب های سیلابی به دریا جنگل های حرا ومانگرو را درخود جای داده اند که در نوع خود بی نظیر و بی همتاست.
خور خوران حد فاصل بندرلافت جزیره قشم وبندر خمیر به طول ۱۰۰هزارهکتار ، مصب رودخانه های شور، شیرین و میناب در ۷۰کیلومتری شرق بندرعباس به مساحت ۵۴هزارهکتار، مصب رودخانه های گز وحرا در ۱۲۰کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس و آذینی در سیریک تالاب های بین المللی هرمزگان هستند که ظرفیت های گردشگری فراوانی را در خود نهفته دارند.
 
 

تالاب بین المللی آذینی در انتظار تحقق وعده های بی اساس

 
تالاب آذینی با مساحت با ۲۸هزارهکتار در ۳۵ کیلومتری مرکز شهر سیریک واقع شده و مهمترین زیستگاه فصلی پرندگان مهاجر است که با آغاز فصل پاییز این تالاب میزبان صدها گونه جانوری می شود از سوی دیگر وجود جنگل های مانگرو در بطن این تالاب شرایط مساعد تری را برای حیات گونه های کمیاب و نایاب فراهم کرده است.
 
این تالاب که جزء شگفت انگیزترین تالاب های گرمسیری کشور محسوب می شود که خورهای دل و زیارت با انبوهی از درختان حرا را در خود جای داده است.
 
شهرستان سیریک با وجود برخوداری از ظرفیت بی نظیر تالاب آذینی دارای محرومیت های بیشماری است که موجب شده از چشم گردشگران و دوستداران طبیعت پنهان بماند.
 
روستای گز که در مسیر رسیدن به تالاب بین المللی آذینی از حداقل زیرساخت های عمرانی بی بهره است و مردم این روستا را که اغلب جامعه صیادان تشکیل می دهند از جاده دسترسی مناسب به خور آذینی محروم هستند.
 
 
جاسم جادری، استاندار هرمزگان در نخستین سفر کاری سال ۹۵ با حضور در سیریک و تاکید بر توسعه گردشگری تالاب خورآذینی گفت: این منطقه در دهه های اخیر با وجود ظرفیت‌های قابل توجه ، مورد غفلت برنامه ‌ریزان توسعه واقع شده است.

وی ۴۰ میلیارد ریال اعتباربرای ایجاد طرح های زیرساختی و اقامتگاههای گردشگری به تالاب بین المللی آذینی سیریک اختصاص داد و افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی، استراتژیکی و گردشگری و رویشگاه جنگلی منحصر به فرد درختان مانگرو حرا و چندل به لحاظ تنوع اکولوژیکی محل مناسب تخم گذاری انواع آبزیان و پرندگان ،توجه استانی و ملی به این محل ضروری است.

 

اکنون با گذشت بیش از یک سال از سفر استاندار به سیریک و اختصاص اعتبار ۴۰میلیاردی توسعه زیرساخت های آذینی این تالاب همچنان در انزوا به سر می برد و تاکنون حتی جاده دسترسی به خور آذینی نیز احداث نشده است.

 
انتظار ۳۸ ساله مردم روستای گز، مستو، گاراندهو و مغ کنار که در همسایگی آذینی برای احداث جاده ای که علاوه بر اشتغالزایی، رونق کسب و کار جذب حداکثری گردشگر را بهمراه دارد همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده و جمعیت ۱۵۰۰ نفری این روستاها همچنان با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند.
 
 
 

تالاب تیاب غرق در فاضلاب های خانگی

بندر تیاب یکی از بنادر استان هرمزگان است که در قسمت غربی شهرستان میناب واقع شده که وجود پوشش های گیاهی متنوع از جمله جنگل های حرا آن را به عنوان یکی از تالاب های منحصر به فرد در کشور تبدیل کرده است.

اسکله قدیمی و تردد لنچ های باری،لایروبی دهانه ورودی خور تیاب،بازارچه مرزی در دست افتتاح ،حوضچه های پرورش میگو،ساحل زیبای این بندر تاریخی به زیبایی هر چه بهتر روستای تیاب بخشیده است  بطوری که هرساله میهمانان نوروزی و گردشگران زیادى را جذب خود کرده است.

با وجود اینکه این بندر یکی از کانون های جذب گردشگران است اما به علت اجرایی نشدن برخی از پروژها با گذشت چندین سال  و ورود فاضلاب های تصفیه نشده سبب شده اهالی این منطقه از بحران های زیست محیطی رنج ببرند.

نبود شبکه فاضلاب مناسب و استشمام بوی نامطبوع به دلیل روان آب‌های دائمی و آلوده، زندگی را به کام ساکنین بندرتیاب تلخ کرده  و باعث شده که گردشگران هم برای بازدید از این طبیعت دیگر چنان رغبتی نداشته باشند.
اوج هرمزی یکی از ساکنین قدیمی روستای بندرتیاب با اشاره به نبود سیستم دفع فاضلاب و آبهای سطحی در این دهستان گفت: امروزه با بهبود نسبی بهداشت روستاها، ضرورت ایجاد شیوه مناسب دفع فاضلاب در تنها بندر تاریخی شهرستان میناب احساس می شود.

وی افزود: رها سازی فاضلاب باعث شده تا انواع حیوانات موذی و سگ های ولگرد در نزدیکی مناطق مسکونی هجوم بیاورند لذا  مسئولین باید برای رفع این مشکل چاره ای بیاندیشند.

این شهروند روستای بندر تیاب تاکید کرد: عدم توجه به دفع صحیح فاضلاب خانگی، سبب آلودگی کانال های قدیمی شده و  مشکل زیست محیطی را در این منطقه رقم است.

اولین پروژه های فاضلاب روستایی کشور متوقف شد

یعقوب بازماندگان، رئیس شورای اسلامی بندرتیاب گفت: پروژه فاضلاب روستایی در بندرتیاب از سال ۱۳۸۷ آغاز و با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در یک وضعیت نامناسب متوقف شد.

وی افزود: با گذشت ۹سال از کلید خوردن پروژه فاضلاب روستایی در بندرتیاب مشکلاتی برای مردم منطقه از جمله تخریب آسفالت و تاسیسات روستایی به همراه داشته بطوری که مدت ها پس از بارندگی تردد مردم به مسجد و مدرسه امکان پذیر نیست.

رئیس شورای اسلامی بندرتیاب یادآور شد: پروژه اجرای فاضلاب مجتمع روستایی مرزی ساحلی بندرتیاب یکی از اولین پروژه های فاضلاب روستایی کشور در قالب طرح ملی، ایجاد تاسیسات فاضلاب روستاهای دارای اولویت بود اما اکنون با گذشت ۹سال رها شده است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار