معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت :یکی از برنامه های ملی برای استان کهگیلویه و بویراحمد ، برنامه اصلاح نژاد ماهی قزل آلا است.
کد خبر: ۸۹۸۹۲۹۳
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰

اسکندر زند بعدازظهر چهارشنبه در نشست خبری در یاسوج افزود: این امر به عوامل مختلفی همچون سلامت غذا، الگوی تغدیه، آب و هوا و بخشی نیز به تنش‌ها و اضطراب‌ها و شرایط زندگی در عصر حاضر برمی گردد.

وی با بیان اینکه به مساله کیفیت غذا باید بیش از این پرداخته و توجه شود، گفت: آنچه مسلم است بخشی که به غذا بر می‌گردد باید جدی‌تر بررسی شده و به کمک دفتر محیط زیست و غذای وزارت کشاورزی موضوع غذای محصول گواهی شده نیز در دستور کار قرار دارد.

زند اظهار داشت: امیدواریم که در این راستا ساختار‌های لازم فراهم شود و موضوع گواهی شدن غذا با توجه به افزایش آلودگی‌ها و آلاینده‌ها بسیار مهم است.

وی افزود: باید قوانین و مقرارتی نیز در این بخش تدوین شود.

زند با بیان اینکه در راستای سلامت محصولات درکشور اقدامات مناسبی انجام شده است، گفت: یکی از مشکلاتی که در گذشته وجود داشت، استفاده از کود‌های بی کیفیت بود و ماحدود ۸۰۰۰ برند فرمول کودی داریم که در این راستا همه کود‌ها با کنترل کیفیت عرضه می‌شوند و کود‌های بی کیفیت اجازه ورود به بازار ندارند و این امر توسط تعزیرات بررسی می‌شود.

وی افزود: ۱۴۰۰ برند کود تقلبی در کشور جمع شده و برنامه مدیریت تلفیقی تغذیه نیز به کمک معاونت علمی فناوری آماده اجرا شده و در کشور اجرایی می‌شود.

زند یکی از مباحث سلامت غذا را کیفیت سموم استفاده شده در کشاورزی عنوان کرد و گفت: با ارزیابی مجدد کیفیت سموم، سموم کم کیفیت از رده خارج می‌شود و مراجعی که سم کم کیفیت وارد می‌کردند نیز بسته شده است.

وی اظهار داشت: کاربرد سموم و عناصر سنگین نیز از برنامه‌های مهم ترویج و از مباحث سلامت غذایی است.

زند عناصر سنگین را از موادی عنوان کرد که باعث نگرانی است و گفت: برنامه‌ای نیز برای پایش این امر وجود دارد و عناصر سنگین در اکثر محصولات در حال پایش است و در حوزه دام نیز آنتی بیوتیک‌ها در سلامت غذا مهم هستند که تلاش می‌شود دارو‌های بوم سازگار به خصوص دارو‌های گیاهی جایگرین شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش یکی از برنامه‌های ملی برای استان کهگیلویه و بویراحمد را برنامه اصلاح نژاد ماهی قزل آلا عنوان کرد.

زند افزود: اقدامات اولیه در این راستا انجام شده و امید است که این طرح در سال ۹۷ عملیاتی شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: دیگر برنامه‌ها برای استان نیز طبق برنامه‌های کل کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مطلوب این استان در حوزه کشاورزی تصریح کرد: در این همایش در راستای بررسی ظرفیت‌ها و تحقق مطلوب ظرفیت‌ها همه محققین منطقه دو در این استان جمع شده اند و در همایش شرکت کرده اند.

زند افزود: این استان از منابع غنی برخوردار است و توسعه این استان از برنامه‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
ارسال نظرات