تولیت آستان قدس رضوی بیان داشت: مأموریت بزرگ امروز نیروهای مسلح، حراست و صیانت از اوجب واجبات است.
کد خبر: ۸۹۸۹۴۲۰
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، شب گذشته در آئین اختتامیه نخستین دوره مسابقات قرآن کریم نیرو‌های مسلح خراسان رضوی که در مجتمع صنایع دفاعی شهید کاوه مشهد برگزار شد با اشاره به آیات ابتدایی سوره «الرحمن»، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم در ابتدا از تعلیم قرآن و سپس از آفرینش انسان سخن می‌گوید.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: تعریف انسان در مکاتب مختلف، متفاوت است و هرکس از منظر خود به تعریف انسان پرداخته؛ به عنوان مثال، در علم منطق از انسان به عنوان حیوان ناطق یاد شده است.

وی با اشاره به تعریف انسان در قرآن کریم، افزود: اینکه در قرآن کریم اول از تعلیم و سپس از آفرینش انسان سخن گفته می‌شود به این دلیل است که انسان، دوخلقتی و دوآفرینشی است، یعنی اول خلقت جسم و دوم خلقت جان انسان.

رئیسی همچنین متذکر شد: اگر زندگی انسان در پرتو قرآن و ارتباط با وحی تنظیم شد، انسان می‌شود، در غیر این صورت جسمش، شبیه انسان و قلبش قلب حیوان خواهد بود. انسانیت انسان در پرتو ارتباط با وحی شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مقام خلیفه‌اللهی به میزان رنگ گرفتن از مستخلف‌عنه تحقق می‌یابد، گفت: خلافت مرتب دارد، انسان به هر میزانی که از خدا و اولیاءالله رنگ و تأثیر بپذیرد، به مقام خلیفه‌اللهی نزدیک می‌شود. بنابراین، تعریف قرآنی از انسان با تعریف منطق مطابقت ندارد و متفاوت است.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید براینکه انسانیت انسان در پرتو آیات نورانی قرآن رقم می‌خورد، گفت: البته ارتباط، انس و فهم قرآن نیازمند مفسر است.

وی اضافه کرد: اگر به دنبال فهم قرآن و تشکیل جامعه‌ای مبتنی بر قرآن هستیم، باید بدانیم که قرآن یک چارچوب دارد که عبارتند از: اقامه نماز، پرداخت زکات، امر به خوبی‌ها و نهی از همه بدی‌ها و پلشتی‌ها و جامعه قرآنی مبتنی بر این اصول است.

رئیسی در ادامه تأکید کرد: اینکه نیرو‌های مسلح ما همراه و حامی مردم‌اند، برخلاف دوران قبل از انقلاب اسلامی که دیوار واقعی بین مردم و نیرو‌های مسلح وجود داشت، سبب افتخار است. امروز مردم و نیرو‌های مسلح درکنار یکدیگرند و مأموریت خطیری دارند.

وی با اشاره به اینکه مأموریت بزرگ امروز نیرو‌های مسلح، حراست و صیانت از اوجب واجبات است، گفت: این برای نیرو‌های مسلح ما بی‌نظیر است، زیرا در هیچ کجای عالم پیدا نمی‌کنید نیرو‌های مسلحش تحت فرمان فرماندهی معظم کل قوا و نایب امام زمان (عج) باشند، بنابراین توجه به قرآن، قرآنی اندیشیدن و عمل به مفاهیم قرآن در فضای نیرو‌های مسلح مایه مباهات است.

متولی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به قرآن موجب شکوفایی استعداد‌های بسیاری در کشور شد، افزود: قبل از انقلاب اینگونه نبود. یکی از ثمرات انقلاب اسلامی توجه به قرآن بود.

وی با بیان اینکه امروز ارتش، سپاه پاسداران و بسیجیان ما در عرصه‌های مختلف افتخارآفرین‌اند، گفت: نیرو‌های مسلح ما موفق شدند در منطقه نیرو‌های تا دندان مسلح داعشی و تکفیری را به خاک ذلت بکشانند و این افتخار بزرگی به شمار می‌رود.

رئیسی با اشاره به اینکه همین نیرو‌های مسلح ما را شکست‌ناپذیر کرده است، متذکر شد: درعین حال آنچه وجه تمایز نیرو‌های مسلح ماست، ایمان به خدا، عقیده راسخ به ولایت و آمادگی خطر کردن در دفاع از نظام و ارزش‌های الهی است.

وی همچنین بنیه دفاعی و موشکی کشور را از افتخارات کشور برشمرد و اضافه کرد: توجه به قرآن از دیگر داشته‌های ارزشمندی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها