خبرهای داغ:
بازخوانی یک عملیات

گردانی که خط‌شکن بود . . .

بازخوانی عملیات «کربلای 5» شما را به یک واژه می‌رساند: «رشادت»؛ دلاوری‌های گردانی که خط‌شکن بود.
کد خبر: ۸۹۸۹۶۳۷
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، تیپ ۱۲ قائم (عج) استان سمنان که همواره در دوران دفاع مقدس و پس از آن افتخارآفرین بوده است، در زمان جنگ تحمیلی با هفت گردان رزمی آماده عملیاتی شد که نامش را «کربلای 5» نهادند.
بر اساس مستندات موجود، ابتدا گردان «امام رضا (ع)» از سمنان از جناح چپ دژ اول عراق و گردان «کربلا» از شاهرود از جناح راست دژ دوم عراق عمل کردند و به اهداف خود رسیدند و گردان کربلا به لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب (ع) الحاق شد.
گردان «موسی بن جعفر (ع)» نیز با عبور از خط گردان امام رضا (ع) وارد پنج ضلعی شد و دژ را پاک‌سازی کرد.
اما گردان «ذوالفقار» از شاهرود توانست بقایای نیرو‌های دشمن را نابود کند و آن منطقه را کاملاً پاک‌سازی کرد؛ دشمن دست‌بردار نبود و از جناحین جزیره بوارین را تهدید می‌کرد و نیرو‌های خودی نیز عمدتاً با پاتک‌های سنگین مقابله می‌کردند . . .
ادامه ماجراهایی که بر نیروهای تیپ ۱۲ قائم (عج) استان سمنان به‌ویژه رزمندگان شاهرودی گذشت را از زبان حاضران در صحنه بخوانید.
روایت 2 محافظ امام جمعه شاهرود که با هم شهید می‌شوند
ایوب حسین‌پور، از رزمندگان دوران دفاع مقدس با اشاره به عملیات کربلای 5 و گلایه از اینکه از این عملیات کم گفته می‌شود، اظهار کرد: رزمندگانی که آن شرایط را درک کردند، دوست دارند از این عملیات بیشتر گفته شود؛ رزمندگان این عملیات به معنای واقعی کلمه «الگو» هستند.
وی با اشاره به رشادت‌های شهید جعفری افزود: این جوان ۲۵ ساله و تازه‌داماد که فرزند نوزادی داشت، به جبهه می‌رود و در وصیت‌نامه خود تأکید می‌کند که اگر شهید شدم، برایم گریه نکنید و اگر اسیر شدم، منتظر بازگشتم نمانید و اگر ناپدید شدم، سعی کنید مرا فراموش کنید.
این راوی جنگ خاطرنشان کرد: این شهید تا سال ۱۳۶۵، حدود ۴۲۰ روز سابقه جبهه دارد و دائم شوق جبهه داشت و با اینکه محافظ آیت‌الله طاهری امام جمعه وقت شاهرود بود و ایشان راضی به جبهه رفتن او نبود، اما جالب است که دو محافظ آیت‌الله طاهری یعنی محمدعلی جعفری و سیدمجتبی حسینی با هم اعزام شدند.
حسین‌پور افزود: هر دوی این بزرگواران نیز در یک گردان و گروهان قرار می‌گیرند و در عملیات کربلای 5 هم شهید می‌شوند؛ با وجود اینکه رسته خدمتی آن‌ها تفاوت داشت، اما خط‌شکن می‌شوند و به آرزوی خود می‌رسند.
شهیدی که بعد از ۱۴ سال به میهن بازگشت
حسین جعفری، برادر شهید نیز با بیان اینکه سه برادر و یک خواهر بودیم و شهید نزد من کار آهنگری می‌کرد، افزود: شهید قبل از انقلاب با مرحوم حسین‌ خانی در پخش اعلامیه‌های امام فعالیت داشت و بعد از انقلاب هم وارد سپاه شد.
وی تصریح کرد: شهید جعفری یک دوره آموزش دید و محافظ آیت‌الله مشکینی شد؛ او در ادامه محافظ آیت‌الله طاهری امام جمعه شاهرود شد و هر وقت می‌فهمید عملیات است، تلاش می‌کرد خود را به جبهه برساند و حضور داشته باشد.
این برادر شهید با بیان اینکه در ۱۹ دی‌ماه سال ۱۳۶۵ این شهید ساعت یک بامداد در عملیات کربلای 5 خدایی شد، افزود: در منطقه شلمچه چهارلولی کار می‌کرده و بچه‌ها را هدف قرار می‌داده که با آر.پی.‌جی آن را می‌زند و بچه‌ها را به جلو فرامی‌خواند و بعد ناپدید می‌شود.
جعفری گفت: پیکر مطهر شهید بعد از ۱۴ سال به میهن بازگشت و تشییع و تدفین و در کنار هم‌رزمانش به خدا سپرده شد.
وی با بیان اینکه باید دعا کنیم رهروی واقعی شهدا باشیم، گفت: شهید در وصیت‌نامه خود تأکید دارد که هیچ‌وقت مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل را فراموش نکنید.
گردانی که وسط میدان بود
محمد عباسی، مستندساز و پژوهش‌گر دفاع مقدس نیز درباره گردان کربلای شاهرود و حضور رزمندگان در عملیات کربلای 5 اظهار کرد: این گردان در این عملیات خط‌شکن بودند و به فرماندهی حسین قنبریان در شلمچه عملیات کردند؛ جایی که دشمن بعثی با کمک استکبار جهانی، تمام امکانات خود را مستقر کرده بود تا پیروزی را به دست آورده و نگذارد که رزمندگان ما به بره برسند.
وی افزود: گروهان‌های این گردان به اسم‌های علی‌اصغر (ع)، علی‌اکبر (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) نام‌گذاری شدند.
این پژوهش‌گر دفاع مقدس اضافه کرد: شهید جعفری فرمانده گروهان حضرت ابوالفضل (ع) و خط‌شکن بود و جایی که کار گره خورد، این گروهان وارد عمل شد و با تخریب سنگر دشمن و نفوذ در آن، خط را شکستند.
عباسی بیان کرد: این شهید با یک دسته جلو رفت و سبب رسیدن به اهداف تعیین‌شده برای این گردان در عملیات شد.
خالقان حماسه‌ای به‌یادماندنی
گردان حضرت رسول (ص) در خط پدافندی «خندق» مستقر بود و گردانی جدید و آموزشی جایگزین آن شد و برای ادامه عملیات فراخوانده شد.
این گردان (سه گروهان از شهر‌های سمنان، دامغان، شاهرود) مأموریت یافت در ادامه عملیات سرپلی در جزیره ماهی گرفته و وارد شوند و مسیر تدارکاتی نیرو‌های عراقی به جزیره بوارین را قطع کنند که به حدود ۶۰ درصد از اهداف خود دست پیدا کردند.
درنهایت گردان بازسازی‌شده سیدالشهدا (ع) از شاهرود که در عملیات کربلای ۴ شرکت داشت وارد عمل شده و توانست خود را به جزیره ماهی برساند. بدین ترتیب کل گردان‌های رزمی در عملیات کربلای ۵ وارد عمل شدند و حماسه‌ای به‌یادماندنی از خود به‌جای گذاشتند.
امید که رشادت‌های فرزندان استان سمنان در دوران دفاع مقدس امروز بیش از پیش برای نسل جوان جامعه تبیین شود
ارسال نظرات
پر بیننده ها