اجرای سند تحول بنیادین با ادبیات سند 2030

گاه سخنانی از برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش شنیده می‌شود که هیچ تناسبی با گفتمان حاکم بر سند تحول بنیادین ندارد و تا زمانی که مجریان سند تحول در ادبیات خود به سند معتقد نباشند، انتظار اجرایی شدن آن بیجاست.
کد خبر: ۸۹۸۹۷۰۰
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، سند تحول بنیادین با زحمت نخبگان تعلیم و تربیت کشور تدوین شد تا مبنای عملکرد تمام اعضای نظام آموزشی و پرورشی کشور از ستاد تا مدرسه باشد و همه آنها برای بهبود شرایط، با فهم مشترک از سند، برای تحقق کامل آن تلاش کنند.

جاری شدن روح سند تحول بنیادین در لایه‌های بالای مدیریتی وزارت آموزش و پرورش، یکی از شروط اجرایی شدن این سند است اما به‌راستی چند درصد مسئولان رده بالای وزارت آموزش و پرورش گفتمان حاکم بر ذهن، فکر و عملشان بر مبنای سند تحول بنیادین است؟

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری چند ماه پیش خود با اذعان به اینکه برخی معاونت‌ها در اجرای سند تحول بنیادین کندتر عمل می‌کنند، اظهار داشت: امروز بیش از گذشته گفتمان سند در بیرون و درون آموزش و پرورش جاری است؛ اگر در گذشته شاهد بودیم که جمع محدودی از سند سخن می‌گفتند اکنون سخن از اجرا گسترده شده است.

با وجود اینکه نسبت به چند سال قبل مفاهیم و گفتمان سند تحول عمومی‌تر و گسترده‌تر شده است اما به‌نظر می‌رسد هنوز در سطح برخی معاونان وزیر هم گفتمان حاکم، سند تحول بنیادین نیست و مجریان سند حتی در واژه‌گزینی هم به اسناد مغایر، متعهد هستند.

 یکی از این اسناد مغایر که وزارت آموزش و پرورش تأکید و حساسیت زیادی بر اجرایی نشدن آن دارد و با قوت و قدرت حتی وجود کوچکترین آثار آن را منکر است، سند آموزش 2030 یونسکو است، سندی که سال گذشته رهبر انقلاب بر لغو اجرای آن فرمان دادند و بر اساس مفاهیم انسان شناسی و هستی‌شناسی غربی نوشته شده است.

*سند تحول بنیادین غریب، حتی در ستاد مجری

یوسف نجفی معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش در آیین معارفه مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با طرح این پرسش که آیا آموزش و پرورش توانست در تراز قرن 21، دانش‌‌آموز و انسان تربیت کند، اظهار داشت: فضای حاکم بر دنیای امروز به دلیل جهانی شدن، تحت تأثیر وجود شبکه‌های مجازی، رایانه‌ها و فضای چند فرهنگی است؛ باید دید، آیا دانش‌‌آموزان برای چنین فرهنگی تربیت شده‌اند یا نه؟

وی با اشاره به اینکه اگر تا دیروز صحبت از تربیت شهروند ملی بود، امروز صحبت‌ها از تربیت شهروند جهانی است، بیان کرد: باید بتوانیم دانش‌آموزانی تربیت کنیم که قادر به ورود چنین فضایی باشند، تربیت چنین دانش‌آموزانی، نیاز به معلمان فرهیخته و شایسته‌ای دارد.

به گزارش فارس، ادعای جاری شدن گفتمان سند با مرور صحبت‌های معاون حقوقی و امور مجلس وزیر سخنی گزاف است! سخن از تربیت دانش‌آموز در تراز قرن 21! سخن از جهانی شدن! و سخن از شهروند جهانی!

یکی از مفاهیم سند آموزش 2030، مفهوم شهروند جهانی است، که هرچند تعاریف زیبایی در وصف شهروند جهانی وجود دارد و در تعریف آن گفته می‌شود: «شهروند جهانی به فردی اطلاق می‌شود که از جهان دنیای معاصر آگاهی کافی دارد با نقش خود به عنوان یک شهروند آشنا است، متضمن احترام به ارزش‌ها و تنوع در تمام امور است و مشارکتی فعال در تمامی امور از سطح عالی تا جهانی دارد» اما کیست که از لایه‌های پنهان تعاریف این عبارات و تعارض عمیق آن با مبانی سند تحول بنیادین آگاه نباشد؟! تعاریف زیبای شهروند جهانی در فرهنگ غرب، تعاریف زیبای حقوق بشر و دستاوردهای نازیبای آن را به ذهن متبادر می‌کند.

سعید تقی‌آبادی دبیر کانون تربیت اسلامی تهران با اشاره به صحب‌های خود در جلسه مشترک تشکل‌های فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: به آقای بطحایی گفتم قرار بود سند تحول بنیادین اجرایی شود در حالی که اکنون در وزارت آموزش و پرورش نه تنها سند تحول گفتمان نیست بلکه تفکرات سند آموزش 2030 بر افکار برخی مجریان آن حاکم است.

وی با بیان مصادیقی از اجرای سند 2030 در آموزش و پرورش ادامه داد: حقوق شهروندی سند 2030 در برابر حیات طیبه قرار دارد و شهروند جهانی این سند هیچ تناسبی با سند تحول و فرهنگ و دین ما ندارد؛ متأسفانه برخی عباراتی که در لسان مجموعه آموزش و پرورش ظاهر می‌شود نشان از تعهد فکری و عقیدتی آنها به فرهنگ غرب است، چنین افرادی چگونه می‌توانند متولی اجرای سند تحول بنیادین باشند؟

 لازم است آموزش و پرورشی که این همه بر سخن گفتن از اجرای خاموش سند 2030 حساس است به این سؤالات پاسخ دهد؛ به راستی شاخص‌های شهروند جهانی چیست؟ آیا سند تحول بنیادین تنها سند حاکم بر آموزش و پرورش است؟ چه اندازه معاونت‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش دغدغه اجرای این سند را دارند و برای اجرای آن گام برمی‌دارند؟ شهروند جهانی و انسان در تراز قرن 21 چه مناسبتی با سند تحول بنیادین دارد؟!

هدف کشورهای غربی در جهانی سازی در تربیت شهروند جهانی خلاصه شده است اما این شهروند چه تناسبی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما دارد؟

به نظر می‌رسد اگر مجریان سند تحول در وزارت آموزش و پرورش در ادبیات خود به سند تحول بنیادین معتقد نباشند دیگر نباید منتظر اجرای آن باشیم!

ارسال نظرات
آخرین اخبار