دانشجوی جهادگر دانشگاه آزاد کرمان گفت: کاهش دما و سرمای هوا شرایط زندگی را برای افراد سالمند و نوزادانی که در چادر زندگی می‌کنند، دشوار‌تر کرده است.
کد خبر: ۸۹۸۹۸۳۹
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳

 به گزارش خبرگزاری بسیج از استان کرمان، به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بیش از ۴۰ روز از زلزله کوهبنان در استان کرمان می‌گذرد؛ اما مردم زلزله زده کوهبنان هنوز در شرایط سختی زندگی می‌کنند، وجود پس لرزه‌های اخیر، کاهش دما و سرمای هوا زندگی را برای افراد سالمند و نوزادانی که در چادر زندگی می‌کنند، شرایط را دشوار‌تر کرده است.
 
محمدجواد اکبری، دانشجوی جهادگر دانشگاه آزاد کرمان و مسئول سابق گروه جهادی دانشجویی عمار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در رابطه با آخرین وضعیت زلزله زدگان کوهبنان در استان کرمان، گفت: هوا در مناطق زلزله زده بقدری سرد شده است که تنها بخاری برقی جوابگوی نیاز زلزله زدگان نیست و مردم به سیستم‌های گرمایشی مجهزتری نیاز دارند.

 نبود سیستم گرمایشی مناسب در چادرهای زلزله زدگان
اما به گفته این دانشجوی جهادگر که در بین مردم زلزله زده کوهبنان حضور دارد، آنچه مردم را تهدید می‌کند وجود سیستم‌های گرمایشی نامطلوب است که خطر گازگرفتگی را به همراه دارد. سیستم‌های گرمایشی استاندارد و ماندگار را نیاز اصلی زلزله‌زدگان است، بخاری که گاز سمی را متساعد نکند، بخاری بدون دودکش که بتواند گاز را فیلتر کند.

اکبری ضمن تشریح وضعیت نامناسب سیستم‌های گرمایشی در چادر‌های زلزله زدگان و امکان خطر برای آنها، گفت: استفاده از چراغ گاز سوزی که گاز  سمی در چادر‌ها ایجاد می‌کند خطراتی از جمله گاز گرفتگی را به همراه دارد و وضعیت زلزله‌زدگان از جمله سالمندان و کودکان اسفبار کرده  است.
شرایط سخت زندگی سالمندان در چادر
اکبری به بارش برف و بارندگی و کاهش دما در چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برخی از روستا‌ها از جمله روستای جور از شرایط نامساعدی برخوردار هستند و در چادر زندگی می‌کنند، در رابطه با امدادرسانی به زلزله زدگان مدیریت صحیح وجود ندارد و برخی افراد کانکس دریافت نکرده اند.
روستای جور در کوهبنان یکی از مناطقی است که بیشترین اسیب را در زلزله متحمل شده است و مردم در این روستا شرایط مطلوبی برای زندگی ندارد. بیش از ۴۰۰ خانه بر اثر زلزله در این روستا تخریب شده است و از جمله مشکلات مردم این روستا عدم دسترسی مردم به آب بهداشتی است.
روستای جور در کوهبنان یکی از مناطقی است که بیشترین اسیب را در زلزله متحمل شده است و مردم در این روستا شرایط  مطلوبی برای زندگی ندارد. بیش از ۴۰۰ خانه بر اثر زلزله در این روستا تخریب شده است و از جمله مشکلات مردم این روستا عدم دسترسی مردم به آب بهداشتی است
 شرایط سخت زندگی نوزادن در چادر
اکبری با بیان اینکه رسیدگی در روستای جور انجام نشده است، گفت: برخی مردم در این روستا شرایط خوبی ندارند و آب بهداشتی در دسترس مردم نیست و لوله کشی آب به درستی انجام نشده است، آخرین بار که در روستای جور حضور داشتیم آب به صورت مقطعی تصفیه می‌شد و بیشتر مواقع  آب گل آلود بود.

اما بعد از زلزله مردم مناطق زلزله زده دچار آسیب‌های روحی می‌شوند و نیاز است که از این نظر مورد حمایت قرار گیرند و وجود برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی نیاز است تا مردم به شرایط عادی زندگی باز گردند.

حضور نیروهای جهادی در مناطق زلزله زده
این دانشجوی جهادگر کرمانی برگزاری ایام و مراسم‌های مذهبی را در مناطق زلزله زده نامناسب دانست و گفت: مردم در مناطق زلزله‌زده بیش از هرچیز نیز به داشتن روحیه و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دارند تا بتوانند به شرایط عادی زندگی باز گردند.  اجرای برنامه‌های شاد و برنامه فرهنگی برگزاری مراسم جشن تکلیف از جمله برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی بود که توسط گروه‌های جهادگر دانشجویی در مناطق زلزله شده انجام شد.

مردم در مناطق زلزله‌زده بیش از هرچیز نیز به داشتن روحیه و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دارند تا بتوانند به شرایط عادی زندگی باز گردند

 کانکس اهدایی به مناطق زلزله زده
 
حضور نیروهای جهادی و گروه های مختلف در مناطق زلزله زده کوهبنان در جهت کمک رسانی هنوز ادامه دارد و بسیاری از گروه‌های جهادی دانشجویی از استان های دیگر از جمله دانشجویان استان یزد در بین مناطق زلزله زده حضور دارند.

ارسال نظرات