به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌­الملل، هیچ اختلاف راهبردی بین اتحادیه اروپا، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده وجود ندارد. آن‌ها با توجه به تغییرات عمیقی که بعد از بیداری اسلامی اتفاق افتاد، به دنبال مهار قدرت جمهوری اسلامی به‌ویژه در بعد منطقه‌ای هستند.
کد خبر: ۸۹۹۰۰۵۱
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، «علی عبدی»، کارشناس مسائل بین­‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص تأثیر لابی­‌های صهیونیستی بر مواضع کشورهای اروپایی در قبال برنامه موشکی ایران به دنبال موضع اخیر لیبرمن مبنی بر اینکه اروپایی‌ها به فشار بر این برنامه تمایل دارند، با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی اختلاف راهبردی ندارند، بیان داشت: اروپایی­‌ها به دنبال مهار قدرت منطقه­‌ای ایران هستند.

وی با توجه به دیدگاه اصلی اروپایی­‌ها در قبال ایران گفت: واقعیت این است که عمدتاً کشورهای اصلی سیاست‌گذار و هدایت‌کننده اتحادیه اروپا از یک سو به دلیل سوابق استعماری خود در منطقه و دنیا و از سوی دیگر به دلیل توجهی که نسبت به موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران در منطقه دارند، مخالف استقلال عمل کشورمان هستند.

کارشناس مسائل آمریکا با تأکید بر تداوم سیاست­‌های ضد ایرانی کشورهای اروپایی با تاکتیک­‌های جدید اشاره داشت: آن‌ها از ابتدا به جایگاه مهم کشورمان پی برده‌اند؛ لذا هیچ‌وقت قائل به این نبوده­‌اند که یک ایران مقتدر بتواند توانایی هدایت سیاست‌های ملی و مستقلانه خود را در منطقه داشته‌ باشد. این موضوع در دوره قاجار به یک نحوی، دوره پهلوی به یک صورت و در حال حاضر نیز به روش دیگری هدایت می‌شود.

وی با اشاره به استراتژی واحد اروپایی­‌ها، آمریکایی­‌ها و صهیونیست­‌ها تأکید داشت: هیچ اختلاف راهبردی بین اتحادیه اروپا، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده وجود ندارد. برای همین بعید است که آن‌طور که لیبرمن اعلام کرده است، با واقعیت همخوانی نداشته باشد.

عبدی با توجه به نگاه واقعی واشنگتن و متحدان اروپایی آن به ایران گفت: ایالات متحده و قاطبه کشورهای قدرتمند اتحادیه اروپا به‌ویژه انگلستان و فرانسه همیشه به دنبال یک ایران ضعیف بوده­‌اند؛ به‌گونه‌ای که بتوانند سیاست‌های این کشور را کنترل و قدرت آن را مهار کنند.

وی با تأکید بر مواضع مشترک صهیونیست­‌ها و اروپایی­‌ها اشاره داشت: اختلافات جدی بین رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا دیده نمی‌شود. آن‌ها با توجه به تغییرات عمیقی که بعد از بیداری اسلامی از سال 2011 اتفاق افتاد، به دنبال مهار قدرت جمهوری اسلامی به‌ویژه در بعد منطقه‌ای هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات