دبیرکل حزب‌الله لبنان با رد میانجیگری امریکا در مسئله میدان‌های گازی اشغال شده از سوی صهیونیست‌ها
یک روز پس از سفر وزیر امور خارجه امریکا به لبنان که طی آن امریکا هم تلاش کرده دولت لبنان را هم با اعطای امتیازاتی محدود در مورد مرزهای مشترک زمینی و...
کد خبر: ۸۹۹۰۰۵۴
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، یک روز پس از سفر وزیر امور خارجه امریکا به لبنان که طی آن امریکا هم تلاش کرده دولت لبنان را هم با اعطای امتیازاتی محدود در مورد مرزهای مشترک زمینی و هم با تهدید ضمنی وادار به کوتاه آمدن از حق لبنان در موضع منابع زیردریایی نزدیک جنوب به نفع اسرائیل کند،‌دبیرکل حزب‌الله لبنان واکنشی قدرتمندانه نشان داد و به دولت لبنان اطمینان داد که حزب‌الله اگر دولت بخواهد قادر است تأسیسات نفتی-گازی اسرائیل را در مرزهای آبی لبنان در کمترین زمان هدف قرار دهد. 
سیدحسن نصرالله در مراسم بزرگداشت سالگرد فرماندهان شهید مقاومت از جمله سید عباس الموسوی، شیخ راغب حرب و عماد مغنیه در مجتمع سیدالشهدا واقع در ضاحیه جنوبی بیروت با بیان اینکه کل منطقه وارد نبرد نفت و گاز شده است و موضوع لبنان، جدا از مسائل منطقه نیست،گفت: اگر شورای عالی دفاع لبنان تصمیم بگیرد، طی چند ساعت می‌توانیم سکوهای گازی اسرائیل را بمباران کنیم.  نصرالله با تأکید بر اینکه موضوع اصلی درگیری امروز، مرزهای دریایی است نه مرزهای زمینی، افزود: در همین راستا رژیم صهیونیستی به دنبال آن است که جولان را به خود الحاق کند، چرا که مملو از آب و نفت و گاز است. رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند از کاخ سفید و ترامپ و بی‌توجهی و سستی جهان عرب برای ضمیمه کردن جولان به فلسطین اشغالی بهره‌برداری کند.  وی با بیان اینکه «‌منابع نفتی موجود در لبنان، متعلق به همه لبنانی‌‌‌ها است‌» در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: ما به عنوان مقاومت به حفاظت از وجب به وجب خاک لبنان پایبند خواهیم بود.  نصرالله با اشاره به موضع امریکا در موضوع درگیری مرزها که طرفداری از رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد: دولت نباید به میانجیگری امریکا اعتماد کند. دولت لبنان باید از موضع قدرت با موضوع مرز‌‌‌ها برخورد کند نه از موضع ضعف. 
وی تأکید کرد: امریکا می‌خواهد حق ساده ما در بخش خاکی لبنان را بدهد اما حق ارزشمند ما در آب‌های لبنان را تصاحب کند. امریکا اگر خواست بگوید که درخواستش را اجابت کنید تا مانع پاسخ اسرائیل شود، به امریکا بگویید که شما هم باید خواسته‌های ما را اجابت کنید تا مانع پاسخ حزب‌الله به اسرائیل شویم.  وی اضافه کرد: امریکای اشغالگر برای حفظ تفاله‌های داعش در سوریه تلاش و از اقدامات دیگران برای نابودی باقی‌مانده عناصر تروریستی جلوگیری می‌کند. تداوم حضور امریکای اشغالگر در سوریه به وجود چاه‌های نفت و گاز در شرق فرات باز می‌گردد. 
سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: کاخ سفید با چشم نفت به عراق می‌نگرد و مواضع امریکا در عراق صرفاً مبتنی بر منافعی است که می‌تواند از ثروت نفتی این کشور ببرد. 
دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: اسرائیل اکنون خارج از خاک لبنان در حال ساخت دیوار است و زمانی که این دیوار به خاک لبنان برسد مسئله آغاز خواهد شد. لبنان تصمیم خود را گرفته و مقابله خواهد کرد. مسئله امروز، مرزهای آبی است. لبنانی‌‌‌‌ها متحد هستند در این جنگ. ما در دعوت به مراقبت از حقوق لبنان یکپارچه‌ایم و باید اینطور باقی بمانیم.   نصرالله افزود:اگر متحد باشیم، می‌توانیم از موضع قدرتمندانه مذاکره کنیم. اسرائیل که شما را تهدید می‌کند، شما هم می‌توانید تهدیدش کنید. ما شجاعت و قدرت کافی را داریم و دشمن این را می‌داند. از روی هوا تهدید نمی‌کنیم. اسرائیلی‌‌‌‌ها این را خوب می‌دانند. 
  
معطلی وزیر خارجه امریکا در لبنان
 
وزیر خارجه امریکا در ادامه سفر منطقه‌‌ای پنج روزه خود پس از ورود به لبنان برای دیدار با رئیس‌جمهور این کشور عازم کاخ «بعبدا» (کاخ ریاست‌جمهوری) شد و قرار بود قبل از دیدار با عون، با «جبران باسیل‌» وزیر خارجه دیدار کند اما وزیر خارجه لبنان چند دقیقه‌ای همتای امریکایی خود را منتظر گذاشت و در بدو ورود او به کاخ «بعبدا» فوراً به استقبال او نرفت. 
بر اساس گزارش «رویترز»، فیلم‌‌‌‌ها و تصاویر گرفته شده در روز پنج‌‌شنبه در کاخ بعبدا نشان می‌دهد جبران باسیل مدتی رکس تیلرسون را منتظر گذاشته و فوری به استقبال او نیامده است. تیلرسون روی صندلی خود نشسته در حالی که کنار او یک صندلی خالی است و منتظر ورود باسیل است.  با این وجود، دفتر ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد این موضوع، نقض پروتکل‌‌های دیپلماتیک نبوده چرا که این وزیر خارجه امریکا بوده است که چند دقیقه زودتر از موعد مقرر در کاخ بعبدا حضور پیدا کرده است.  به هر صورت بعد از معطلی حدود 15 دقیقه‌ای تیلرسون، باسیل وارد اتاق ملاقات او می‌شود و پس از دیدار آنها، میشل عون رئیس‌جمهور لبنان به آنها پیوست. عون در دیدار با تیلرسون گفت: به آرامش در مرزهای جنوبی (مرز با فلسطین اشغالی) پایبند هستیم و قصد جنگ با هیچ کسی نداریم.  رئیس‌جمهور لبنان افزود: امریکا باید جلوی اسرائیل را بگیرد و مانع از تجاوزش به حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی لبنان شود و تل‌آویو را ملزم به اجرای قطعنامه 1701 (که به منظور پایان جنگ 33 روزه صادر شد) کند. ما از سازمان ملل و جامعه بین‌المللی می‌خواهیم نقشی فعال در این زمینه بازی کنند.  عون به مسئله آوارگان سوری نیز پرداخت و گفت: ما که اکنون میزبان حدود یک میلیون و 800 هزار آواره هستیم تحمل پیامدهای بیشتر این موضوع را نداریم.  شبکه «المیادین‌» بعد از دیدار وی با عون و باسیل اعلام کرد تیلرسون طرح تبادل اراضی را در برخی نقاط مورد منازعه مرزی و نیز آنچه که به «خط هوف‌» موسوم است، برای تقسیم بلوک نفتی شماره 9 مطرح کرده است.  فردریک هوف‌، رئیس هیئت امریکایی بود که شش سال پیش (2012) و در زمان ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» با میانجیگری میان لبنان و رژیم صهیونیستی سعی کرد مرزهای دریایی مورد منازعه میان دو طرف را ترسیم کند تا اختلافات از بین برود. او خطی ترسیم کرد که 60 درصد از منطقه‌ای که رژیم صهیونیستی ادعای مالکیت آن را دارد، به لبنان داده شد و 40 درصد مابقی به تل‌آویو. لبنان این تقسیم‌بندی را غیرمنصفانه دانست و آن را به رسمیت نشناخت.  رکس تیلرسون‌، وزیر خارجه امریکا پس از دیدار با میشل عون به ملاقات با«سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان رفت و البته از کنفرانس خبری مشترک با وی نیز برای حملات خود علیه حزب‌الله استفاده کرد و مدعی شد حضور حزب‌الله در سوریه منجر به افزایش کشتار‌‌‌ها شده است و این جنبش در کنار نظام بشار اسد ایستاده است. 
وی سپس ادعا کرد: حزب‌الله از نظر ما تروریستی است و تفاوتی میان شاخه نظامی یا سیاسی آن وجود ندارد. ما متعهد به ثبات‌، استقلال و حاکمیت لبنان هستیم اما مسئله حزب‌الله باید حل شود.  وزیر خارجه امریکا ادامه داد: با دولت لبنان و اسرائیل برای حفاظت از آرامش در مرزهای لبنان (با فلسطین اشغالی) تلاش می‌کنیم و خوش‌بین به حصول یک توافق برای حل نزاع مرزی هستیم‌.  سعد الحریری هم در این کنفرانس خبری گفت: نقض مکرر حاکمیت لبنان از سوی اسرائیل، مانعی در برابر آتش‌بس دائمی است. لبنان حق دارد از نفت موجود در آب‌های منطقه‌ای خود استفاده کند و ما به قطعنامه 1701 (ویژه پایان جنگ 33 روزه) متعهد هستیم.  نخست‌وزیر لبنان افزود: آنچه برای ما بوده، اکنون نیز هست و آنچه برای اسرائیل بوده هم همین‌طور؛ ایده‌های جدیدی برای حل مسئله نفت و گاز وجود دارد. ما طرفدار هیچ تنشی در منطقه نیستیم. 
 
ارسال نظرات