صنایع دستی میناب بعنوان یکی از سوغات های جنوب کشور علاوه بر مصرف داخل به سایر شهرهای حاشیه خلیج فارس نیز ارسال می شود.
کد خبر: ۸۹۹۰۰۷۳
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، پیشینه ی میناب پر از غیرت و دلیری و استواری مردمانی است که علی رغم تمام سختی ها ایستادگی کرده اند، مجموعه سختی های سوق الجیشی منطقه مردم این دیار را برای امرار معاش به سمت تولید صنایع دستی سوق داده است.

شهرستان میناب یکی از شهرهای تجاری و مرکز تولیدات صنایع دستی بومی و محلی در شرق هرمزگان قرار دارد و علت محبوبیت آن در بین مردم ایران علاوه بر صنایه دستی آن جاذبه های تاریخی آن است. به همین دلیل هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است که به قصد تفریح و بازدید از جاذبه های تاریخی و دیدنی به این شهر سفر می کنند.

در کنار تفریح و گردش،سوغات و صنایع دستی میناب تنوع بسیاری دارد که صددرصد تولید بومی و محلی مردمان خونگرم مینابی است،حصیر بافی، گلابتون دوزی، شلوار بندری، شک بافی،خوس بافی، تلی بافی، جَهله، گشته سوز، سرقلیان، گوزن، گُراشی و سپ یکی از صنایع دستی پرطرفدار در این شهرستان است.

روایت کهن صنایع دستی در شهرستان میناب به ایران باستان می رسد که در پیوستگی تاریخ از دوران گذشته تا حال از روزگار شوکت کاخ ها و ازدحام در کوی برزن ها و بازار ها تا به امروز در هر دوره ای به نوعی نمایان شده است.

صنایع دستی میناب حاصل سخت کوشی بشر اولیه در استفاده مستقیم از نعمت های فراوان به منظور رفع نیازهای زندگی بوده است اما اینک بعنوان یکی از سوغات های جنوب کشور علاوه بر مصرف داخل به سایر شهرهای حاشیه خلیج فارس نیز ارسال می شود.

ویژگی ارزنده این هنر صنعت اصیل همچون ارزش افزوده بسیار بالا نیاز اندک به سرمایه گذاری برای ایجاد شغل ،دسترسی سریع به مواد اولیه و ابزار کار داخلی ، قابلیت توسعه در کلیه مناطق کشوری ، نداشتن آثار مخرب زیست محیطی ،ایجاد درآمد مکمل جاذبه جهانگردی و مبادلات فرهنگی مسئولان و برنامه ریزان ممالک مختلف را بر آن داشته است که در برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی جایگاه ویژه ای را برای آن قائل شوند.

شهرستان میناب با بافت سنتی ،آداب و رسوم خاص و فرهنگی غنی و ریشه دار، از قدیم الایام بخش مهمی از انواع صنایع دستی را در خود جای داده و به همین جهت همواره در طول تاریخ مورد توجه محققان و تاریخ شناسان گوناگون قرار گرفته است.

تولیدات صنعتگران این منطقه بسته به نوع محصول تولید می شود ،تولیدات سفالگران مینابی عمدتاً ظروف سفالی می باشد که نمونه آن نوعی کوزه آب به نام «جهله» انواع گلدان، قلیان، سرقلیان، اسفندسوز درباز و قفسی  «گشته­ سوز» این ظروف سفالی بیشتر توسط ساکنین نواحی روستایی ساخته می شود.

محصولات حصیری مشتمل بر سجاده حصیری، بادبزن، نوعی سبد حصیری گرد و دردار بلند جهت نگهداری البسه، نوعی زیرانداز به نام «تک» که در نواحی روستایی به منظور پوشاندن سقف خانه­ ها نیز مورد استفاده قرار می­گیرد، درپوش کوزه، نوعی سینی گرد و بزرگ به نام «سپ»، «دمکش»، گلدان حصیری، ظرف میوه، ظرف نگهداری نان «کفه» می توان نام برد.

سفال گری، گلابتون دوزی، شک دوزی، شیریکی پیچ، خوس دوزی، بادوله دوزی، چادرشب بافی، قالی بافی، سبدبافی، حصیربافی، سوزن دوزی، صنایع صدفی، عبادوزی، درب و پنچره چوبی، کرچاب، خورجین، ملیله دوزی دور لباس، کوزه سازی و صنایع دستی دریایی هم چون لنج سازی یکی دیگر از صنایع دستی مردمان میناب است.

میناب دارای بیش از ۷ هزار هنرمند فعال در عرصه صنایع دستی است که در ۹۰ کیلومتری بندرعباس قرار دارد.

ارسال نظرات