خبرهای داغ:
عضو مجلس خبرگان رهبری در همایش گرامیداشت قیام 29 بهمن مردم تبریز در سینما سرباز، گفت: قیام تاریخی 29 بهمن مردم تبریز نماد و مشخصه مهم هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی مردم آذربایجان در دفاع از کیان دینی و هویت ملی است.
کد خبر: ۸۹۹۰۲۵۰
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام محمدتقی پورمحمدی، افزود: آذربایجان و تبریز همواره در طول تاریخ با ویژگی های اسلامی و شیعی شناخته شده و این ویژگی در جریان مبازرات ضد استعماری و ضد استکباری انقلاب اسلامی به وضوح دیده شد که قیام 29 بهمن نمونه ای از این خصیصه منحصر به فرد است.
وی با اشاره به تاج گذاری شاه اسماعیل صفوی در تبریز به عنوان ایجاد نخستین حکومت شیعی در جهان، این مهم را نشان دهنده جایگاه والای آذربایجان در جهان تشیع دانست و اظهار کرد: در همین دوره جنگ چالدران بین ایران و حکومت عثمانی درگرفت که طی آن مردان و زنان آذربایجانی برای دفاع از ایران مقابل متجاوزان عثمانی ایستادگی کرده و به شهادت رسیدند.
حجت الاسلام پورمحمدی اضافه کرد: بر اساس اسناد جنگ چالدران، بسیاری از زنان آذربایجانی برای دفاع از هویت ایرانی و شیعی خود با لباس جنگ مردانه وارد جنگ شده و به شهادت رسیده بودند که این واقعیت ها زمانی آشکار شد که ارتش عثمانی اجساد این شهدا را جمع آوری می کرد.
امام جمعه مراغه با اشاره به نقش بی بدیل آذربایجان و تبریز در رویدادهای مختلف سیاسی و اجتماعی ایران، نقش آفرینی در جریان نهضت تنباکو، نهضت مشروطه، مقابله با متجاوزان انگلیسی در جنوب کشور و نقش علمای شیعه آذربایجان در این اتفاقات را نمونه ای برجسته از این نقش آفرینی ها بیان کرد.
پورمحمدی به نقش علمای دینی و اعتقادات شیعی مردم آذربایجان در شکست حکومت فرقه دموکرات در این خطه اشاره کرد و گفت: پیشه وری نیز که رهبری این حکومت را بر عهده داشت اذعان کرد که با اعتقادات عمیق مذهبی مردم آذربایجان نمی توان نسبت به پیاده سازی ایده های لنین و استالین در این منطقه اقدام کرد.
وی، مبارزات مردم آذربایجان با رژیم طاغوت را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه از همان آغاز مبارزه امام خمینی (ره)، تحرکات ضدسلطنتی نیز در آذربایجان شروع شد، گفت: به واقع اگر قیام تاریخی 29 بهمن تبریز نبود، قیام خونین مردم قم در 19 دی به دست فراموشی سپرده می شد و رژیم ستمشاهی خیلی راحت آن را سرپوش می گذاشت.
وی اظهار کرد: این قیام به واقع ستون فقرات رژیم پهلوی را شکست چون رژیم و شخص شاه هرگز فکر نمی کرد مردم این شهر چنین علیه حکومت وی برآشوبد.
پورمحمدی با بیان اینکه آمار دقیقی از شهدای قیام 29 بهمن تبریز در دست نیست، تعداد این شهدا را از 6 تا 14 نفر بیان و تصریح کرد: اما بیش از 100 نفر مجروح و 500 نفر دستگیری در این روز به ثبت رسیده است.
وی، مردم آذربایجان را مردمی ولایتمدار و مطیع امر ولایت خواند و افزود: همچنان که مردم این خطه از ایران اسلامی مطیع فرمان امام خمینی (ره) بودند، امروز نیز همچون گذشته مطیع فرامین رهبری هستند و هرگز از آرمان های امام، انقلاب و شهدا عدول نکرده و نخواهند کرد.

ارسال نظرات