معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه قم تاکید کرد: اگر حوزه‌های علمیه و روحانیون از اسلامیت نظام اسلامی غفلت کنند دیگر اثری از انقلاب اسلامی نخواهد ماند.
کد خبر: ۸۹۹۰۵۲۱
|
۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حجت الاسلام محمدحسین زمانی در نشست علمی شاخصه‌های انقلابی‌گری در جمع روحانیون تربت حیدریه اظهار داشت: دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه به جهت اتفاقات تلخی بود که در دوران گذشته برای نهضت‌های مختلف بوجود آمد و علیرغم حضور علما و روحانیون مجاهد و به شهادت رسیدن این بزرگواران نهضت‌ها با شکست مواجه شد.

وی گفت: مهم‌ترین دلیل شکست نهضت مشروطه غفلت روحانیون و حوزه‌های علمیه بود و امروز برای جلوگیری از تکرار این تجربه تلخ نیازمند طلاب و روحانیون انقلابی هستیم، چرا که حوزه انقلابی ضامن بقای نظام اسلامی است.

زمانی، از آیت الله شهید مدرس بعنوان نماینده مجتهدین در مجلس شورای ملی یاد کرد و افزود: این شهید والامقام با روحیه مجاهدت و انقلابی‌گری خود باعث شد تا رضا شاه وی را تبعید کند و برای بازگشت به مرکز کشور شرط گذاشت تا از اقامه حکومت اسلامی دست بردارد، اما شهید مدرس بر تصمیم خود استوار ماند.

وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز نگران است که حوزه‌های علمیه و روحانیون از اسلامیت نظام اسلامی غفلت کنند و چنانچه چنین اتفاقی رخ دهد دیگر اثری از انقلاب اسلامی نخواهد ماند و مشخص نیست چگونه و با چه هزینه‌ای آن را دوباره کسب کنیم.

حمایت و هدایتگری دو رسالت سنگین روحانیون در حوزه‌های علمیه

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه قم اظهار کرد: امروز رسالت اصلی طلاب و روحانیون حمایت و هدایت در درون نظام اسلامی است که در مرحله نخست باید از نظام اسلامی در ابعاد مختلف پشتیبانی کرد و در مرحله بعد نیز در برابر تخلف‌ها و جریانات انحرافی ایستاده و اقدام به روشنگری و هدایتگری کرد.

زمانی به شاخصه‌های انقلابی‌گری در درون حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: خودسازی اخلاقی بعنوان نخستین شاخصه انقلابی‌گری درون حوزه‌های علمیه است که همراه مردم و با اقامه تقوا نیز محقق خواهد شد.

وی از مجاهدت علمی و جامعیت علمی بعنوان دیگر شاخصه‌های انقلابی‌گری یاد کرد و به طلبه‌ها توصیه کرد که به تحصیل کتب درون حوزه اکتفا نکرده و برای نشر معارف شیعه و اهل بیت و اسلام ناب محمدی (ص) دیگر مولفه‌ها را نیز مطالعه و بحث و بررسی کنند.

معاون حوزه علمیه قم اضافه کرد: تفسیر قرآن مجید، کتب احادیث، فلسفه و اخلاق اسلامی، عرفان اسلامی و دیگر کتب، مورد نیاز حوزه‌های علمیه است که حداقل ۳۰۰ میلیون جمعیت شیعی و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مسلمان تشنه این معارف هستند.

وی بیان کرد: تربیت نیروی انسانی کارآمد و متعهد دیگر شاخصه انقلابی گری در حوزه‌های علمیه است و با توجه به نیاز برخی مسئولیت‌ها از جمله دانشگاه‌ها و همچنین اعزام مبلغین به اقصی نقاط جهان، می‌طلبد تا طلبه‌ای در تراز انقلاب اسلامی تربیت و در مسند قرار گیرد.

شهرستان تربت حیدریه دارای سه حوزه علمیه برادر و خواهر است که حدود ۴۰۰ طلبه و ۳۰ استاد در آن از سطح یک تا چهار (مقطع دکتر) تحصیل و تدریس می‌کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها