دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی سپری شد که علاوه بر بحران‌های امنیتی جهانی، مسایل مربوط به ایران مورد توجه شرکت‌کنندگان قرار داشت.
کد خبر: ۸۹۹۰۵۶۷
|
۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، کنفرانس امنیتی مونیخ روز گذشته روز پرکاری را برای مقامات حاضر در این نشست رقم زد. از میان شرکت‌کنندگان متعددی که دیروز صحبت کردند به مهمترین آنها اشاره می‌شود:

«ولفگانگ ایشینگر» رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ روز هفدهم فوریه (28 بهمن ماه) برنامه دومین روز را افتتاح کرد و نخستین سخنران جلسه «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان بود.

وی به ظیفی از مسایل جهانی از سوریه و کره شمالی و اوکراین گرفته تا برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و از آمریکا و به ویژه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خواست تا به برنامه هسته‌ای ایران پایبند باشد. این مقام آلمانی تاکید کرد که کشورش قصد ندارد از توافق هسته‌ای خارج شود.

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس دومین فردی بود که روی سن رفت و بر مواضع محکم کشورش در زمینه مسایل امنیتی و تعهد به این موارد حتی پس از برگزیت تاکید کرد. اگر چه مسایل امنیتی در سخنان همه سخنرانان به چشم می‌خورد اما می توان سخنان نخست‌وزیر انگلیس را امنیتی‌ترین سخنرانی روز گذشته توصیف کرد.

 

«ژان کلودیونکر» رئیس کمیسیون اروپا دیگر سخنران روز دوم کنفرانس امنیتی مونیخ بود که محوریت سخنان وی درباه مسال اروپایی و امکان پیوستن کشورهای حوزه بالکان به اتحادیه اروپا بود.

پس از این افراد، «ماتئوس موراویکی» نخست‌وزیر لهستان و «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش به صورت مشترک به همراه ایشینگر روی صحنه حاضر شدند و به تبین مواضع خود که به مسایل اروپایی و امنیتی و نظامی اختصاص داشت، پرداختند.

«ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر فرانسه و «بینالی ایلدریم» همتای ترکیه‌ای وی دیگر سخنرانان نشست بودند. سخنان فیلیپ با محوریت تهدیدهای جهانی و تغییر در چالش‌های موجود صورت گرفت. ایلدیریم همچنین در کنفرانس امنیتی مونیخ به موارد مختلفی از قبیل روابط ترکیه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا پرداخت.

نخست‌وزیر ترکیه در صحبت از روابط این کشور با آمریکا، بار دیگر انتقاد مقام‌های آنکارا از واشنگتن در موضوع روابط آمریکا با گروه‌های کُرد سوری در شمال سوریه را تکرار کرد.

سخنرانی «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هم که گفت، کشورش آماده شراکت و همکاری با اتحادیه اروپا و آمریکا بر اساس احترام متقابل است، قابل توجه بود. وی درباره برقراری امنیت در منطقه خاورمیانه که پر از تنش‌های گوناگون است، تأکید کرد و افزود: «تمام کشورهای خاورمیانه از مصر گرفته تا عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی ایران منافع مشروعی در منطقه دارند. اینکه غرب را مقابل روسیه قرار دهیم و یا غرب را مقابل ایران و یا حتی ترکیه قرار دهیم و به اختلاف میان شیعیان و سنی‌ها دامن بزنیم، رویکرد بسیار خطرناکی است.»

«هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید جنجالی‌ترین سخنرانی دیروز را ایراد کرد. وی مانند بسیاری از مقامات آمریکایی بخش قابل‌توجهی از سخنرانی خود را به ایران و سوریه اختصاص داد. وی بار دیگر ادعاهای مقامات آمریکایی در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و برنامه موشکی ایران را تکرار کرد. وی ضمن اینکه خواستار اعمال فشار به تهران شد، تأکید کرد که نباید در ایران سرمایه‌گذاری کرد.

مک مستر مدعی شد: «رژیم ایران با حمایت نهادهای اقتصادی که با سپاه انقلاب اسلامی ایران مرتبط هستند، نظیر ماهان ایر، به درگیری‌ها در این منطقه دامن می‌زند.»

مک مستر همچنین به بهانه حمایت از حقوق شهروندان ایران خواستار اعمال فشار به دولت ایران شد و گفت:«باید رژیم ایران را تحت فشار بگذاریم تا به حقوق مردم این کشور احترام بگذارد.»

وی افزود: «ما سوریه را نایب ایران می‌دانیم و می‌بینیم که مدام در حال تقویت توان موشکی خود هستند تا اسرائیل و ثبات کل منطقه را تهدید کنند.»

 

«حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق در کنفرانس امنیتی مونیخ هم با بیان اینکه دولت این کشور موفق شد شهروندان عراقی را برای مقابله با داعش متحد کند، از عزم بغداد برای ریشه کن کردن عناصر باقیمانده داعش در عراق خبر داد. وی با ایلدیریم هم دیدار داشت و دو طرف درباره تروریسم  تبادل‌نظر کردند.

انتهای‌پیام/

ارسال نظرات