خبرهای داغ:
درآستانه شهادت جانگدازبی بی دوعالم حضرت فاطمه الزهرا (س) و سالگشت قیام خونین مردم تبریز در 29بهمن 1356، پیکر مطهر11شهید،مدافع دین، ناموس وشرف ،امروز درمیان استقبال بی نظیرمردم خطه شهید و قهرمانپرورتبریز ،حال وهوای شهرمان را عطرآگین کردند.
کد خبر: ۸۹۹۰۹۴۱
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، تبریز -درآستانه شهادت جانگدازبی بی دوعالم حضرت فاطمه الزهرا (س) و سالگشت  قیام خونین مردم تبریز در 29بهمن 1356،پیکر مطهر11شهید،مدافع دین، ناموس وشرف ، در میان استقبال بی نظیر مردم خطه  شهیدو قهرمان پرور تبریز ،حال و هوای شهرمان را عطرآگین کردند.

 

مراسم تشییع پیکر 4 شهید از 11 شهید گمنام ، فردا - سی ام بهمن ، ساعت 10 صبح از میدان شهدا به طرف میدان ساعت برگزار و پیکر 2 شهید در دانشگاه فنی و حرفه ای شماره یک تبریز و پیکر 2 شهید دیگر نیز در محله قراملک تبریز تدفین خواهند شد .

 

همچنین ، سه شنبه ،یکم  اسفند ، همزمان با سالروز شهادت ام ابیها ،حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها ) پیکر مطهر 2 شهید در شهرستان هوراند ،3 شهید درشهرستان  اسکو و 2 شهید دیگر در کشکسرای مرند تشییع و تدفین می شوند .

در مقام زیارت شهدا، این هایی که پیامبر اسلام برادر خود خطابشان می کند کافی است با استناد به سخن گوهربار ختم رسل بگوییم: اگر دل های خود را معطر به یاد شهدا می کنیم و سلامی روانه ی آستان آن بزرگواران کردیم، بدانیم که این از بزرگترین عنایات شهدا است. در واقع قبل از اینکه ما به یاد آن ها باشیم، آنان یادی از ما کرده اند که ما در جواب سلامشان می گوییم.

 

•با توجه به اینکه ،شهیدان ،جزو شیعیان صالح خداوند محسوب می شوند، حضرت امام کاظم علیه السلام می فرمایند: کسی که نمی تواند به زیارت ما اهل بیت بیاید پس به زیارت قبور شیعیان صالح ما برود که در این صورت ثواب زیارت ما به او تعلق می گیرد.

-محمد حسین الحسینی الجلالی ،مزارات اهل البیت و تاریخ ها،ص 15

• ... سوگند به آنکه جانم در دست اوست هیچ کس بر شهدا سلام نمی کند مگر اینکه شهیدان سلام آنان را پاسخ می دهند. 

-امام صادق علیه السلام / وسائل الشیعه، ج 10، ص 279 ، کافى، ج6، ص561

• هر کس که نتواند به زیارت قبر ما (امامان) بیاید، پس قبر برادران صالح و شایسته ما را زیارت کند.

 - امام صادق علیه السلام  / بحار الانوار، ج 74، ص .311

• برای خدا به دیدن اهل طاعت او بروید و هدایت را از اهل ولایت او بگیرید - امام علی علیه السلام  / غرر الحکم، ح 1، ص 5491

*زیارت مرقدهای  مطهر معصومان علیهم السلام، گامی در مسیر تزکیه است. این دیدارها، مقدمه «قرب معنوی» است و زمینه را برای همسو شدن با آن انسانهای والا و اسوه های کمال فراهم می کند.

 

زیارت، نوعی حضور در برابر «آینه» است. اما زائر باید بداند که این زیارتش ،آ گاهانه بوده، یا از کسی تقلیدکرده است. همچنین فردبایدبه خوبی متوجه باشدکه به زیارت چه کسی مشرف می شود. زائر، وقتی در برابر یک حجت خدا و امام معصوم و پیشوای شهید قرار می گیرد و در مزار رهبران دین، با «شناخت» و «بصیرت» حضور می یابد و شرط «عارفا بحقه» را فراهم می آورد، و می داند که آنان، کمال مجسم و فضیلت متبلورند و آنان را به عنوان جلوه ای از نور خدا و چشمه ای از فیض «رب» و تبلوری از اخلاص و ایمان و عبودیت می شناسد، عظمت آنان را دریافته، متوجه نقصها و ضعفهای خود می شود. پاکی آنان، زائر را به آلودگی هایش آشنا می سازد. روحانیت آنان، زائر را به مادیت و دنیاگرایی اش واقف می کند.

 

*ازبرکات زیارت اهل قبور

 

در مورد ثوابِ خواندن آیه اى از قرآن براى اهل قبور، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «کسى که در مزار مسلمانان یکى از آیات قرآن را براى اموات بخواند، خداوند ثواب عمل هفتاد پیامبر را به او مى دهد.»

هر که به زیارت اهل قبور برود و بگوید: «لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُوَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، وَ هُوَعَلَى کُلِّ شَیْء قَدِیرٌ»

 

خداوند همه قبرها را روشن فرماید و گویندهاین کلمات را بیامرزد و براى او هزار هزار حسنه بنویسد و از او هزار هزارگناه بیامرزد و مقام او را دویست هزار درجه بالا برد. ( حضرت رسول الله(صلى الله علیه وآله) الکافی، ج۵ ، ص۳۷۰

 

در مورد آثار زیارت اهل قبور، رسول الله(صلى الله علیه وآله) به ابوذر فرمود: «به تو وصیتى مى کنم، این وصیت را نگهدار، شاید خدا تو را به دلیلرعایت وصیت، بهره مند گرداند; به زیارت قبور برو تا آخرت را به یاد توآورد. البته روزها به زیارت قبور برو و نه شب هنگام.»  مستدرک الوسائل، ج۲، ص۱۲۹

 

«به زیارت اموات بروید و به آنان سلام کنید; زیرا که از این کاردرس عبرتى مى گیرید. و هر که هر جمعه یک بار کنار قبر پدر و مادر یایکى از آن دو برود و زیارت کند، خداوند وى را مى بخشد و نام او را در زمرهنیکوکاران مى نویسد. آرى زیارت قبور سبب رقّت قلب و جارى شدن اشک از چشم مى شود و آخرت را به یاد شما مى آورد.» حضرت رسول الله(ص) مجموعه ورام، ج۱، ص ۲۸۸کنزالعمال، ج۱۶، ص۴۶۸ - ج۱۵، ص۶۴۶

 

به گفتة قرآن ، دو آيه 154 سورة بقره و 169 سورة آل عمران شهيدان زنده اند. در سورة بقره ميفرمايد: وَلاَتَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَ َتُ بَلْ أَحْيَآءٌ وَ لَـَكِن لآتَشْعُرُون و به آنها كه در راه خدا كشته ميشوند، مرده نگوييد! بلكه آنان زنداند ولي شما نمی فهميد.

 

در سورة آل عمران ميفرمايد: وَلاَتَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَ َتَا بَلْ أَحْيَآءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون اي پيامبر! هرگز گمان مبر كساني كه در راه خدا كشته شدند، مردگانند! بلكه آنان زنده اند و نزد پروردگارشان روزي داده ميشوند...

 

 پر واضح است كه مراد از حيات شهيدان غير از حيات برزخي انسانها است زيرا در آن صورت حيات شهيدان امتيازي براي آنان نخواهد بود، در صورتي كه در اين دو آيه به صورت ويژه حيات پس از شهادت آنان را متذكر شده است و البته چگونگي آن از نظر ما پنهان است چنان كه فرموده است: درك و شعور شما انسانها از درك كيفيت حيات آنان قاصر است.

 

*درقرآن کریم

کلمه شهید، ۳۰ مرتبه در قرآن تکرار شده وقتی به آن‌ها مراجعه می‌کنیم همواره از مقام و منزلت والای شهید در آن‌ها یاد شده و برای نشان دادن منزلت جهاد و شهادت، خداوند آن‌هایی را که برای شهادت از خانه و کاشانه خود هجرت می‌کنند و با اموال و جان‌هایشان در راه خدا جهاد می کنند، شهادت را به خالص‌ترین‌های آن‌ها هدیه می‌کند..

 

رسول خدا (ص) فرمود: «شفع الشهيد نبي سبعين من اهله.» «شهيد هفتاد نفر از بستگان خود را شفاعت مي‌کند.»(کتر العمال، ج 4، ص 1-4)

 

در اين حديث و احاديث ديگري که در مورد شهادت و مقام شهيد آمده است، همه درجه بلند و مقام عظيم شهيد را نشان مي‌دهد که بهترين نيکي است و شهيد را به‌عنوان شاهد جامعه معرفي مي‌کند که رضايت خداوند را شهيد با کارش جلب مي‌کند، حتي تا جايي که سرپرست خانواده شهيد را خداوند خود به‌عهده مي‌گيرد. بلندترين مقام در آخرت شفاعت است که اين مقام از آن پيغمبران، بزرگان و امامان است که در اين کار نيز شهدا با آنان برابري مي‌کنند، يعني مي‌توانند شفاعت هفتاد نفر را بکنند.

 

*حاجت روایی

یکی از روش های توسّل به شهدا ،این است که از آنها می خواهیم برای ما دعا کنند؛ همان گونه که مؤمنان از همدیگر نیز التماس دعا می کنند.

 

وقتی به صبر که ،یک صفت اخلاقی است و به نماز که یک عمل است، می توان متوسّل شد، آیا به شهیدی که زنده است و در نزد خداست، نمی توان متوسّل شد؟!

 

پس :ای منتظران ، اگردلمان با آمدن پیکرمطهرشهدا به ویژه گمنامان ، شکست ،با حضوردرمحافل شهدا ،تشییع وتدفین آنها ،وبا توسل ،یادمان باشد  تا بتوانیم شفاعت دنیا وآخرتمان را ازشهدا ،برای رب العالمین  بطلبیم.

 

*شهدای گرانقدرآذربایجان شرقی

 

-دردوران هشت سال دفاع مقدس : بیش از 9661 شهیدوسردار

-شهدای مدافع حرم :18 شهید

-شهدای گمنام : قبل ازشهدای امروزی که به شهرقهرمانپرورتبریز عطر وبوی خاصی بخشیده اند،بیش از 175شهیدگمنام دراستان آرمیده اند.

ارسال نظرات