خبرهای داغ:
«بانوی بی‌نشان» دست مخاطب را می گیرد و او را با خود به دل تاریخ می برد تا همراه با رویدادهای عصر پر محنت صدر اسلام، بر مصیبت های اهل بیت(ع) اشک بریزد.
کد خبر: ۸۹۹۰۹۶۴
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آران و بیدگل؛ نمایش آیینی بانوی بی نشان، بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی آران و بیدگل، از ۲۵ بهمن ماه در سالن نیمه تمام اداره ارشاد آران و بیدگل به روی صحنه رفته و توجه همگان را به خود معطوف کرده است.

مجالی برای رهایی از تنگنای زندگی مدرن

انسان عصر حاضر دچار نوعی سردرگمی است که ریشه آن قطع ارتباط با عالم بالاست و چیزی که این ناآرامی را از بین می‌برد همان اتصال انسان با آسمان است. در «بانوی بی نشان» سعی شده با نمایش زندگی حضرت فاطمه زهرا(س)، آرامش از دست رفته زندگی مدرن به انسان بازگردانده شود.

این نمایش تاریخ را با زندگی پر از محنت مادران شهدا پیوند می دهد؛ آن گاه که مادر شهید، پسر مفقودالاثر خود را در خواب می بیند و به خواست او، برای دیدن گمشده‌اش به مدینه می رود. این جاست که مادر در انتظار دیدار فرزندش در بقیع می نشیند و از پشت دیوار بقیع، مصیبت های حضرت فاطمه(س) برای وی مرور می شود تا آن که مصیبت فرزند مفقودالاثرش با قبر پنهان مادر سادات(س) پیوند می خورد و هر آن چه از غم پسرش با خود آورده بود، در جذبه مصیبت صدیقه کبرا(س) رنگ می بازد.

راهی برای رسیدن به خویشتن

اغلب نمایش‌هایی که این روزها در سالن‌های تئاتر در حال اجراست، در واقع نمایش‌هایی است که بر مبنای داستان های انتزاعی، حرکات موزون و سبک های نمایشی غربی صورت می‌گیرد، در صورتی که هنر تئاتر قابلیت انتقال و تفهیم بالاترین اندیشه‌ها و تفکرها را دارد. هنر، آدمی را به خویشتن نزدیک می‌کند و راه‌هایی برای تحمل رنج‌ها در اختیار آدمی می‌نهد.

«بانوی بی نشان» با جذابیت‌ها و خلاقیت‌هایی که ایجاد می‌شود به بار ارزشی و دینی تئاتر و نمایش تأکید می کند و با روایت اندوهگین خود، تماشاگران را به برهه ای از تاریخ صدر اسلام می برد که درباره واقعیت های آن کمتر گفته شده است. این روایت به قدری عمیق و اثرگذار است که کمتر بیننده ای با دیدن آن گریان نمی شود. به طوری که اکثر تماشاگران بعد از اجرای این اثرمعترف بودند: «آمدیم تئاتر ببینیم، اما گویی به مجلس روضه قدم گذاشته بودیم؛ تئاتری که شاید از چندین مجلس روضه اثرگذارتر بود.» برخی دیگر عنوان می کردند: «فکر نمی‌کردیم جز با تعزیه و روضه‌خوانی، بتوان یک اثر تاریخی دردناک را توصیف کرد، اما «بانوی بی نشان» در قالب هنر این رویدادها را متجلی کرد.»

مسافران تاریخ پر محنت صدر اسلام

کانون فرهنگی هنری امام زمان(عج) آران و بیدگل با سابقه ۳۶ ساله در اجرای برنامه های هنری، از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی ابزار هنر را به عنوان مهم ترین وسیله انتقال پیام های دینی و معنوی برگزید. بعد از اجرای تئاتر «پیام سرخ» که در دهه ۸۰ درباره ورود اسرای کربلا به شام تهیه شده بود، اجرای تئاتری درباره زندگی و شهادت حضرت زهرا(س) در این کانون در دستور کار قرار گرفت.

از حدود دو سال پیش مقدمات اجرای این تئاتر در دستور کار قرار گرفت و جلسات و مباحث مختلفی برای تولید آن با نویسندگان و کارشناسان تاریخ برگزار شد تا در نهایت، نمایشنامه این اثر با نگاهی به کتاب کشتی پهلو گرفته، اثر سید مهدی شجاعی تدوین شد. در اجرای این نمایش بزرگ، نزدیک ۷۰ تن نقش دارند که ۲۷ نفر از آنان بازیگر هستند و روی صحنه نقش آفرینی می کنند.

«بانوی بی نشان» در هفت پرده ولادت حضرت زهرا(س)، وفات حضرت خدیجه(س)، ازدواج حضرت زهرا(س) و برخی حوادث برجسته زندگی ایشان مانند کمک به سائل را که در سوره هل‌أتی آمده، نقل می کند. این تئاتر آیینی دست مخاطب را می گیرد و او را با خود به دل تاریخ می برد تا همراه با رویدادهای عصر پر محنت صدر اسلام، بر مصیبت های اهل بیت(ع) اشک بریزد و عبرت بیاموزد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار