ترکیب معماری ایرانی، هندی در معبد هندوها

در گذشته تعداد زیادی از اهالی هندوستان برای تجارت به هرمزگان سفر می کردند. و چون مدت زیادی در این استان اقامت داشتند؛ اقدام به ساخت معبد برای پرستش و برگزاری مراسمات مذهبی کردند، این در حالی است که با نگاه به بنای معبد هندوهای بندرعباس ترکیبی از معماری هندی و ایرانی را در کنار هم می توان مشاهده کرد.
کد خبر: ۸۹۹۱۰۴۵
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛به نقل از هرمزپرس؛ در گذشته هندوهای بسیاری برای تجارت و داد و ستد به نقاط مختلف کشور به ویژه هرمزگان سفر می کردند. به همین دلیل آن ها اقدام به ساخت سکونت گاه هایی برای زندگی طولانی مدت و انجام تجارت کردند.

معبد هندوها در سال ۱۳۱۰ هجری قمری و در زمان سلطنت محمدحسن خان سعدالملک در بندرعباس ساخته شد، هندوها در سال های ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ شمسی در این سکونت گاه زندگی می کردند. در واقع می توان اینطور بیان کرد که معبد هندوها زمینه ساز ارتباط فرهنگی بین ایران و هند شد.

پیروان مکتب برهمنی به خدایان برهما، ویشنو، وتسیوا معتقدهستند و به گفته ی محققان، معتقدان به خدایان ویشنو افرادی بودند که اقدام به ساخت این معبد در بندرعباس کردند.

مقرنس کاری معبد هندوها

ساختمان این معبد به شکلی ساخته شده که با عبور از خیابان های مجاور  در مرکز شهر بندرعباس (فلکه برق) نیز گنبد آن را می توان مشاهده کرد. گنبد این معبد به لحاظ معماری به دلیل مقرنس هایی که پیرامون آن قرار دارد، تفاوت عمده این نوع گنبد با سایر گنبدهایی است که در کشور وجود دارد.

 

در ساخت این معبد از خاک، گچ های ضخیم و لویی، ملات گل و ساروج وخاک استفاده شده است، اتاق معبد  ساخته شده  است.

در قسمت شمالی این معبد مهراب( اتاق معبد) قرار دارد که دور آن نیز طاقچه و قاب های کور ساخت شده است، با نگاه به اطراف این اتاق نیز مشاهده می کنیم که ۴ راهرو در آن جا وجود دارد که محل زیارت زوار در گذشته بوده است.

حک شدن نقاشی های مذهبی بر روی دیوار معبد

راهروهای این معبد حجره های کوچکی  برای طلبه های برهمنی در نظر گرفته شده که در آن ها نقاشی های مذهبی و با طرح خدای فلوت زن به نام ” کریشنا” وجود دارد.

 

با گذراز پله های مارپیچی که در غرب معبد قرار گرفته، به قسمت انتهایی آن یعنی ساق معبد خواهیم رسید در آن ها طرح های اصیل ایرانی نمود پیدا کرده است. به طوری که در چهار طرف فضای چندضلعی آن ۴ نور گیر وجود دارد. و نمایی از لایه های ذوزنقه ای و تزیینات آیین هندوها در گنبد عظیمی که بالای سر قرار گرفته به چشم می خورد.

وجود ۷۲ برجک در چهار طرف گنبد، که برجک مخصوص هندوها نام دارد، جلوه ی چشم نواز به گنبدی که میله ی بزرگی از وسط آن می گذرد، جلوه ای چشم نواز به این معبد بخشیده است.

تالار بزرگی( تالار اجتماعات) نیز در ضلع شرقی گنبد وجود دارد که در آن نقاشی های مختلفی که هر کدام از آن ها بیانگر فلسفه خاصی از اعتقادات مختلف مردم هند است، دیده می شود.

 

در سال ۱۳۴۴ که هندوها اقدام به ترک این معبد در بندرعباس کردند، و بت هایی که در معبد وجود داشته را نیز با خود بردند.

مرمت و بازسازی گنبد معبد هندوها

اشکان مختاری، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به قدمت معبد هندوها، اظهار کرد: هندوهایی که برای مدت طولانی در هرمزگان برای تجارت حضور داشتند، برای انجام مراسمات مذهبی خود معبد هندوها را ساختند.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی افزود:  نوع معماری و طرح های به کار رفته در ساخت این معبد نشان می دهد که سازندگان آن از آداب دینی و سنتی هند برای ساخت این معبد استفاده کردند.

مختاری  با اشاره به اینکه معبد هندوها در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است، بیان کرد: در این معبد برای نشر فرهنگ ایرانی نمایشگاه های موزه موقت، و صنایع دستی برگزار می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه این مکان در نقطه ی پرتردد شهر قراردارد، وعموم مردم از آن بازدید می کنند حفظ این اثر از اهمیت بالایی برخوردار است.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: معماری به کار رفته برای ساخت این معبد برگرفته از آداب دینی و سنتی مردم هند است.

مختاری با اشاره به اینکه این معبد تنها معبد در هرمزگان بوده است، خاطر نشان کرد: تاکنون ۴ مرتبه اقدام به مرمت این اثر کرده ایم و تا پایان سال ۹۷ نیز گنبد این معبد مورد مرمت و بازسازی قرار خواهد گرفت.

ارسال نظرات