سفر زیارتی جمعی از بازماندگان زلزله کرمانشاه به مشهدالرضا(ع)
با وجود آن که از رنج و محنت زلزله و مصیبت های آن، سخت به تنگ آمده اند، اما در چشمانشان نور امید می درخشد.
کد خبر: ۸۹۹۱۱۲۴
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی به نقل از روزنامه خراسان، آمده اند تا پس از حدود 100 روز از زلزله غمبار غرب کشور، زائر امام مهربانی ها شوند و از درد و محنت های این مصیبت با ضامن آهو گفت وگو کنند. به مشهدالرضا(ع) آمده اند تا در سرای امام مهربانی ها دل آرام سازند و با قلبی مملو از رحمت و معرفت به دیار خویش باز گردند و تلاش کنند تا دوباره، زندگی را از نو بسازند. برخی از آن ها، داغ پدر و مادر و همسر و فرزند دیده اند. اما آمده اند تا با امام رئوف، درد دل کنند و با امید  روزهای روشن را به شهر خود برگردانند.... .
 

 

* 100 روز گذشت...
ساعت 21 و 48 دقیقه یک شنبه 21 آبان، خبری تلخ، سراسر ایران را متأثر کرد. وقوع زلزله ای شدید در غرب کشور که در شهرهای زیادی از جمله کرمانشاه، سر پل ذهاب، گیلان غرب، اسلام آباد و ... باعث خسارات جانی و مالی فراوانی به هموطنان ما شد. از همان ساعات نخست وقوع این حادثه تلخ، جمع کثیری از هموطنان به یاری آسیب دیدگان شتافتند و نهادها و دستگاه های اجرایی نیز امکانات خود را به یاری آنان فرستادند. با گذشت بیش از سه ماه از این حادثه، هنوز پس لرزه های این زمین لرزه در مناطق غرب کشور احساس شده و نگذاشته است تا نگرانی از وقوع دوباره حادثه، رخت بربندد. اخبار و جزئیات این حادثه تلخ، بارها و بارها در رسانه های گوناگون، منتشر شده و همت مردم و مسئولان توانسته است تا حدی غم حادثه دیدگان را بکاهد، هرچند که هنوز تا بازگشت کامل آن ها به زندگی عادی راه بسیار است. حالا با گذشت بیش از سه ماه از وقوع زلزله، در آستانه ایام سوگواری رحلت دخت نبی مکرم اسلام، جمعی از بازماندگان و حادثه دیدگان زلزله کرمانشاه، به اتفاق تعدادی از جهادگران بسیجی که از روزهای نخست این حادثه به امداد حادثه دیدگان شتافتند، ظهر دیروز برای زیارت مرقد منور حضرت علی بن موسی الرضا (ع) وارد مشهد مقدس شدند. در مراسم استقبال از این عزیزان در پایانه مسافربری مشهد، فرصتی شد تا با تعدادی از آنان گفت و گو کنیم و از حال و روز آنان جویا شویم.

 

* از دست دادن همسر، دختر، نوه و...
یکی از آن ها که میان سالی را پشت سر گذاشته، برای نخستین بار است به مشهد آمده است. اشک در چشمانش حلقه زده و با لهجه کردی می گوید: خدا به همه افرادی که به مردم حادثه دیده کمک کردند، توفیق بدهد، از آن ها متشکریم. در واقعه زلزله، سه طبقه ساختمان ما فرو ریخت و با خاک یکسان شد. همسر، دختر، مادر همسر و نوه ام را از دست داده ام و عروسم نیز قطع نخاع شده و در تهران بستری است. هر چند تلاش هایی در این مناطق برای کمک به مردم انجام شده است،اما آن چنان که باید، به ما کمک نکرده اند.

 

* آمده ایم با امام رضا(ع) درددل کنیم
دیگری که از اهالی سرپل ذهاب است و 9 نفر از بستگان خود را در این واقعه از دست داده است، می گوید: عزیزانی همچون همسر، پسر، دختر، خواهر و برادرم در این واقعه تلخ جان باخته اند. در این میان، مردم کمک های زیادی به ما کرده اند و من از ملت ایران عزیز تشکر می کنم. اگر مردم نبودند، شاید ما هم مانند خیلی از افرادی که در آن زلزله جان باختند، مرده بودیم. بعد از زلزله بیش از 10 روز در ماشین می خوابیدیم. امکانات بهداشتی در منطقه بسیار کم است، اما مجبوریم با همه مشکلات، بسازیم و زندگی را ادامه دهیم. الان هم که به زیارت امام رئوف مشرف شده و آمده ایم تا درد دل کنیم.
 

 

* چشمانی پر ز اشک
در دست یکی دیگر از آن ها، تابلوی کوچکی از عکس های عزیزانی است که در حادثه جان باخته اند. وی به ما می فهماند که زبان فارسی نمی داند و با زبان کردی صحبت می کند. اما برای حس کردن درد و اندوهی که تمام وجودش را گرفته است، چندان هم نیازی به فهمیدن حرف هایش نیست و نگاه در چشمانش برای همدردی کافی است. چشمان پر از اشک او، گویای درد و رنجی است که در این روزها تحمل کرده است.
هنوز هم برخی حادثه دیدگان در چادر به سر می برند
در این میان، با یکی از بسیجیانی که از همان روزهای نخست، به یاری حادثه دیدگان شتافته اند همکلام می شویم. «علی بیات» بسیجی جهادگری که از نخستین روزهای حادثه، همراه و همگام با دیگر نیروهای جهادی بسیج، به امداد و کمک رسانی به مردم زلزله دیده غرب کشور شتافته است، می گوید: زمانی که ما به کرمانشاه رسیدیم، وضعیت مردم منطقه بسیار بد بود. مردم در آن سرمای منطقه، در چادرهایی اسکان داده شدند که وضعیت مناسبی نداشت. البته هنوز هم حدود نیمی از مردم حادثه دیده، در چادر به سر می برند. اما وضعیت نسبت به اوایل، خیلی بهتر شده و با کمک هایی که نیروهای بسیجی و جهادی داشتند، بخشی از مشکلات مردم برطرف شده است.

 

* سفری که به همت بسیج رسانه میسر شد
جانشین رئیس سازمان بسیج رسانه کشور هم که سرپرستی این کاروان را عهده دار است، می گوید: حادثه زلزله در غرب کشور، حادثه بسیار سنگینی بود، تعداد زیادی از هموطنان ما، جان خود را از دست دادند و به سوگ اقوام و خویشان خود نشستند. «ابراهیم گرمابدری» می افزاید: مجموعه بسیج رسانه با کمک خیران، بستری را در مشهد مقدس فراهم کردند تا تعدادی از عزیزان داغدیده بتوانند به زیارت حضرت رضا (ع) مشرف شوند. وی خاطرنشان می کند: برخی از افرادی که در این سفر به مشهد مشرف شده اند 11 نفر از اعضای خانواده خود را در زلزله از دست داده اند و تحمل این داغ و مشکلاتی که برای آن ها به وجود آمده، بسیار دشوار است. اما تلاش کردیم با این سفر، تا اندازه ای از داغ آن ها کاسته شود و به برکت وجود امام رضا (ع) بتوانند با امید بیشتر، مسیر زندگی خود را ادامه دهند. رئیس سازمان بسیج رسانه استان نیز می گوید: طی سه روز حضور این عزیزان در مشهد، برنامه های متنوعی از جمله زیارت بارگاه منور حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، بازدید از مجموعه آرامگاه فردوسی و برنامه های تفریحی برای آن ها پیش بینی شده است. «عباس محمدیان» می افزاید: این برنامه، توسط سازمان بسیج رسانه و به میزبانی بسیج رسانه استان برگزار می شود، البته انتظار این بود که دستگاه های دیگر نیز در این زمینه با بسیج رسانه مشارکت کنند که متأسفانه این موضوع محقق نشد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات