معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران از کشف ۵۰۰ مورد قاچاق انسان توسط ماموران گمرک خبر داد.
کد خبر: ۸۹۹۱۱۴۶
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا مقدسی، تجارت خارجی را از حلقه‌های اتصال هر کشور برشمرد و گفت: تسهیل و امنیت تجارت از موضوعات بسیار مهم در این حوزه است و برخی صاحبنظران بر این عقیده هستند که توسعه، تسهیلات را به ارمغان می‌آورند.

وی با بیان اینکه تجارت خارجی بحث بین‌المللی است، افزود: گمرک در بُعد ملی، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اصل ۴۴، قانون رفع موانع تولید را در دستور کار قرار داده است.

وی حسابرسی پس از ترخیص را از دیگر طرح‌های گمرک برشمرد و گفت: برنامه تیر الکترونیک بین کشورها فقط بین ایران و ترکیه اجرا شده و فاز دوم آن نیز اجرا شده و پس از اجرای فاز سوم، به صورت بین المللی اجرا می‌شود.

مقدسی با اشاره به اینکه طرح بین‌المللی با عنوان حمل ترکیبی نیز اجرا شد، گفت: ایران در این پروژه آزمایشی پیشگام بوده و دو کانتینر به صورت آزمایشی از مرز زمینی و دریایی به دو کشور خارجی ارسال می‌شود و ایران در اجرای این پروژه موفق بوده است.

معاون گمرک به برنامه طبقه‌بندی فعالان اقتصادی مجاز اشاره کرد و گفت: باید تسهیلات کافی با ظرفیت‌های قانونی به صادرکنندگان داده شود.

وی بهره‌گیری از سگ‌های موادیاب و «جی پی اس» را از دیگر طرح‌های نظارتی برشمرد و گفت: تاکنون ۱۰۶ هزار دستگاه «جی پی اس» بین کامیون‌ها برای ردیابی آنان نصب شده است.

مقدسی استفاده از دستگاه‌های پلاک خوان را از دیگر ابزارهای کنترلی گمرکات برشمرد و گفت: در حال حاضر ۱۵ دستگاه ایکس ری کامیونی در گمرکات ایران نصب شده و جدیدترین نوع این دستگاه‌ها که در گمرک شهید رجایی نیز به بهره‌برداری رسیده در ۳۰ ثانیه یک دستگاه کامیون را رصد و اسکن می‌کند و روزانه ۱۳۰۰ کانتینر توسط این دستگاه‌ها اسکن می‌شود.

معاون حقوقی و نظارت گمرک، رصد ترانزیت و پولشویی را از دیگر برنامه‌های کنترلی برشمرد.

وی از تشکیل ۱۸۰۰ پرونده قاچاق کالا به ارزش هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در گمرکات کشور خبر داد و گفت: برای بیش از ۵۰۰ مورد قاچاق انسان به صورت فردی یا گروهی، ایرانی یا اتباع بیگانه پرونده تشکیل شده است.

وی همچنین از کشف ۸۷ تن مواد مخدر گمرکات کشور در سال جاری خبر داد و گفت: اخیرا پرونده‌ای با عنوان روغن موتور کشف شد که در بین آن، ۱۵ تن پیش‌ساز مواد مخدر به دست آمده است.

این گزارش می‌افزاید، در این مراسم از تلاش‌های علی اصغر یوسفی نژاد مدیرکل سابق گمرکات مازندران تقدیر و علی یوسفی منش به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.


منبع: گمرک ایران

ارسال نظرات
پر بیننده ها