طی سال‌های اخیر موضوع بیکاری یکی از چالش‌های اساسی برای حکومت و جامعه بوده است. هرچند مقامات رسمی همواره از تلاش برای مقابله و کاهش بیکاری در جامعه سخن گفته‌اند؛ اما در واقعیت شاهد دستاورد چشمگیری نبوده‌ایم.
کد خبر: ۸۹۹۱۱۸۳
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ همه انسان‏‌ها برای گذراندن زندگی خود نیاز به تلاش و فعالیت دارند. نیاز‌های فردی و اجتماعی افراد در گرو کار و تلاش است و جامعه نیز برای گرداندن چرخ تولید در تمامی عرصه‏‌ها به نیروی کار نیاز دارد.

طی سال‌های اخیر موضوع بیکاری یکی از چالش‌های اساسی برای حکومت و جامعه بوده است. هرچند مقامات رسمی همواره از تلاش و برنامه ریزی برای مقابله و کاهش بیکاری در جامعه سخن گفته اند، ولی واقعیت این است که تاکنون این تلاش‌ها و اقدامات دست آورد چشم گیر و اثر گذار در کاهش بیکاری در جامعه و در میان جوانان به همراه نداشته است.
 
یکی از جوانان درگزی در گفتگو با خبرنگار ما تصریح کرد: هر سال با متحمل شدن هزینه‌های زیاد سازمان سنجش، در آزمون‌های استخدامی شرکت می‌کنم؛ اما به دلیل تعداد بالای افراد شرکت کننده و سهمیه بسیار کم استخدامی، پذیرش در آزمون امر غیر ممکنی به نظر می‌رسد.

سارا شاهدی تبیین کرد: متاسفانه علی‌رغم کمبود شغل در کشور، درب دانشگاه‌ها همچنان به روی دانشجویان باز بوده و روز به روز بر ظرفیت پذیرش آن‌ها اضافه می‌شود، غافل از اینکه فارغ التحصیلان رشته‌های دانشگاهی عملا هیچ گونه کاری جز درس خواندن و به در بسته خوردن نخواهند داشت.

یکی دیگر از جوانان این شهر ضمن بیان اینکه بیکاری عامل ناامیدی، افسردگی و بالا رفتن فقر و فساد می‌شود، ابراز داشت: با هزاران مشقت و پرداخت مبلغ یک میلیون تومان پول به عنوان هزینه ورودی و مصاحبه، موفق به دریافت حکم معرفی از استان برای نگهبانی در یکی از بانک‌های شهرستان شدم.

حسن چراغی افزود: در همان روز اول رئیس بانک به بهانه استعلام گیری از استان، مرا روانه منزل کرد؛ خروج بنده از شعبه همانا و به کار گیری فردی از اقوام رئیس بانک به عنوان مامور مسلح همان؛ از آن موقع تاکنون صدایم به هیچ جایی نرسیده و اکنون من مانده ام و بیکاری، مدرک فوق لیسانسی که هیچ دردی از من دوا نکرد و مبلغ یک میلیون تومان پولی که از جیبم رفت.

جوان ۲۲ ساله دیگری ضمن ابراز تاسف از به هدر رفتن انرژی‌های نهفته در جوانان، اظهار کرد: بسیاری از همشهریان درگزی به علت نبود شغل به شهر‌های بزرگ و مراکز استان مهاجرت می‌کنند، در این میان بسیارند افرادی که در مسیر رفت و آمد دچار سانحه شده و در بعضی موارد جان خود را از دست می‌دهند.

میثم آقا بابایی تشریح کرد: درگز به دلیل داشتن منابع گوناگون، پتانسیل بالایی در بحث اشتغالزایی دارد؛ اما چرا مسئولان در این زمینه چاره اندیشی نکرده و فقط به سخنرانی و وعده دادن‌ها بسنده می‌کنند؛ امروز جوان ما با داشتن مدرک دکترا حاضر است تن به کارگری دهد؛ اما به خاطر بیکاری در مقابل خانواده سر افکنده و شرمسار نباشد.

مجتبی پیر فلک در گفتگو با خبرنگار ما تشریح کرد: در بحث اشتغال و کاریابی غیر دولتی که به بخش خصوصی واگذار شده است، تعداد ۲۷ فقره ثبت نام مشاغل را داشتیم که ۲۰ نفر از این افراد در فرصت‌های شغلی ایجاد شده به کار گرفته شدند.

مسئول اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی درگز با اشاره به طرح کارآموزی در محیط واقعی، عنوان کرد: بر اساس استاندارد‌های آموزشی، واحد‌های تولیدی و خدماتی می‌توانند حداکثر به مدت یک سال افرادی را به عنوان کارآموز در اختیار بگیرند؛ در این خصوص تعهد شهرستان درگز ۶۰ نفر بود که تاکنون موفق به معرفی و به کارگیری ۶۴ نفر در این واحد‌ها شده ایم.

پیرفلک کارآموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی را از جمله اقدامات بسیار خوب دولت در زمینه اشتغال آفرینی دانست و گفت: تا این لحظه ۲۶۰ نفر از فارغ التحصیلان درگزی در سامانه وزارت کار ثبت نام کرده اند؛ اما در مقابل فقط هفت واحد پذیرنده از این طرح استقبال کردند که از این تعداد، دو واحد جزء دستگاه‌های اجرایی بوده و از لحاظ قانونی مجاز به انجام این کار نبودند، سه واحد هم از اصناف بودند که شرایط اولیه پذیرش کار آموز را نداشتند و متاسفانه می‌توان گفت: عملا واحد پذیرنده‌ای در این خصوص نداشتیم.

حسن پیر دیر با ارائه توضیحاتی در خصوص بیمه بیکاری، گفت: بیمه بیکاری فقط به افرادی داده می‌شود که یا بر اثر بلای طبیعی و یا به صورت غیر ارادی و توسط کارفرما از کار بیکار شده باشند.

وی ضمن بیان اینکه افراد درخواست دهنده بیمه بیکاری حتما باید یک سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشند، تاکید کرد: فردی که از کار اخراج می‌شود، حداکثر یک ماه فرصت دارد تا طرح شکایت کرده و درخواست رسیدگی کند؛ پس از طرح شکایت موضوع در اداره کار بررسی شده و پس از تایید سابقه فرد توسط اداره تامین اجتماعی، بیمه بیکاری برقرار خواهد شد.

مسئول اداره تامین اجتماعی درگز تشریح کرد: میزان و مدت پرداخت بیمه بیکاری بر اساس سابقه پرداخت بیمه و نوع تاهل فرد از شش ماه تا ۵۰ ماه متغیر است.

وی افزود: آمار بیمه بیکاری به صورت روزانه متغیر است؛ اما تاکنون ۸۲ نفر درخواست داده اند که از این تعداد ۷۰ نفر آن‌ها مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند؛ سابقه افراد در مدت استفاده از بیمه بیکاری همچون گذشته محسوب شده و مانند بقیه می‌توانند از تمام خدمات تامین اجتماعی استفاده کنند.

پیردیر بیکاری را از بزرگترین معضلات و گرفتاری‌های جامعه دانست و گفت: امیدواریم با پیگیری‌ها و اقدامات عملی مسئولین، هیچ یک از هموطنان ما احتیاج به استفاده از بیمه بیکاری نداشته باشند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها