طبق گزارش‌های رسیده از منابع نزدیک به ریاست جمهوری دولت خودخوانده یمن، رئیس‌جمهور مستعفی تحت فشارهای امارات قرار دارد تا برخی مقامات در «عدن» را تغییر دهد.
کد خبر: ۸۹۹۱۲۰۲
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن که در عربستان به سر می‌برد، از سوی ریاض و ابوظبی برای برکناری «احمد المیسری» و «صالح الجبوانی» وزیران کشور و حمل و نقل دولت خودخوانده که اخیرا منصوب شده‌اند، تحت فشار زیادی قرار دارد.

منابع یمنی به شبکه الجزیره خبر دادند، مقامات سعودی از دو هفته پیش منصور هادی را برای برکناری المیسری و الجبوانی و اخراج آنها از عدن تحریک کردند و مقامات اماراتی نیز همین درخواست را از رئیس جمهور مستعفی یمن دارند اما منصور هادی تاکنون تسلیم این فشارها نشده است.

به گزارش فارس،منابع نزدیک به دولت مستعفی یمن تاکید کردند منصور هادی در حال حاضر قصد برکناری این وزرای جدید خود را ندارد از همین رو ریاض و ابوظبی مجبور شدند از «علی محسن الاحمر»، معاون منصور هادی بخواهند که برای متقاعد کردن رئیس جمهور مستعفی یمن به تغییر تصمیم خود مداخله کند.

منصور هادی اواخر دسامبر گذشته با صدور حکمی پنج وزیر دولت خودخوانده خود را شامل وزرای کشور، نفت، حمل و نقل، کشاورزی و امور مجلس نمایندگان و مجلس شورا را برکنار کرد.

احمد المیسری هم که اهل استان أبین زادگاه منصور هادی است به عنوان معاون نخست وزیر و و زیر کشور دولت خودخوانده یمن منصوب شد.

المیسری و الجبوانی در مقطع اخیر به تقابل خود با شورای انتقالی جنوب و سیاست‌های امارات در عدن و جنوب یمن و نیروهای کمربند امنیتی مورد حمایت ابوظبی شناخته شدند.

منابع آگاه خبر دادند، نقش مهمی که المیسری در جریان درگیری‌های اواخر ماه گذشته در عدن داشته در تحریک نیروهای امنیتی علیه نیروهای شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) است که کاخ معاشیق مقر دولت یمن را محاصره کردند از همین رو امارات و عربستان بر برکناری المیسری و اخراج وی از عدن اصرار دارند.

المیسری طی دو روز گذشته تسلیم فشار نیروهای اماراتی در عدن برای ورود 66 نفر از نیروهای گارد ریاست جمهوری به عدن نشده است این نیروها از صنعا برای پیوستن به پادگان «طارق صالح»، فرزند برادر علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن در عدن آمده بودند.

به گفته منابع مذکور وزیر کشور دولت خودخوانده یمن به رغم فشارها و تهدیدهای امارات به نهاد امنیتی الضالع دستور داد که این نیروها را به صنعا بازگردانده و مانع ورود آنها به عدن شود.

علاوه بر المیسری و الجبوانی، «مهران القباطی» از جمله دیگر شخصیت‌های معاند امارات است که به مواضع خود در مخالفت با سیاست‌های ابوظبی و اقدامات نیروهای کمربند امنیتی وابسته به امارات مشهور است.

مهران القباطی فرمانده تیپ چهارم حفاظت از رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن در عدن نیز از جمله مسئولین دیگر دولت خودخوانده یمن است که امارات خواهان برکناری وی است.

در همین حال «احمد عبید بن دغر»، نخست وزیر دولت خودخوانده یمن جمعه گذشته به دلیل نامعلومی از عدن به ریاض است آن هم به دنبال درگیری‌های خونباری که عدن در اواخر ژانویه گذشته بین نیروهای طرفدار دولت و جدایی طلبان وابسته به امارات شاهد آن بود.

یک منبع نزدیک به ریاست جمهوری مستعفی یمن با مهم برشمردن سفر بن دغر به ریاض گفت که قرار است درباره موضوعات مختلفی از جمله توافق درباره ساخت بیمارستان سعودی در عدن با مقامات ریاض گفت‌وگو شود.

وی افزود: سفر بن دغر به ریاض در بحبوحه ادامه مخالفت جدایی طلبان مورد حمایت امارات با تحویل مقر پادگان تیپ چهارم حفاظت از رئیس جمهور صورت گرفته این نیروها تحت پشتیبانی زمینی و هوایی نیروهای امارات حاضر در عدن پادگان را تحت کنترل خود گرفتند.

این منبع گفت: هیات نظامی سعودی به تعهد خود به دولت منصور هادی درباره بازگرداندن پادگان و تسلیحات آن که توسط نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب تصرف شده است عمل نکرد چون نیروهای اماراتی مخالف بودند در حالی که بر اساس توافق آتش بس عدن می‌بایست سلاح‌ها به تیپ چهارم گارد ریاست جمهوری که تحت فرماندهی سرتیپ مهران القباطی است، بازمی گشت.

در همین حال خبرگزاری رسمی یمن از انتصاب برخی فرماندهان جدید مناطقی نظامی در ارتش تحت امر منصور هادی خبر داد.

بر اساس بند نخست حکم شماره 20 سال 2018 رئیس جمهور مستعفی یمن سرتیپ یحیی حسین صلاح فرمانده منطقه پنجم نظامی شده و به درجه سرلشکری ارتقا یافت و بر اساس حکم شماره 21 سرتیپ هاشم عبدالله الاحمر فرمانده منطقه ششم نظامی به عنوان فرمانده تیپ 141 پیاده رسیده و به درجه سرلشکری ارتقا یافت.

عبد ربه منصور هادی از 27 فوریه 2012 در نتیجه خیزش مردم یمن رئیس جمهور این کشور شد البته پیش از این تاریخ، او از 1994 معاون رئیس جمهور بود. منصور هادی که در انگلیس، مصر و شوروی تحصیل کرده است، معاون علی عبدالله صالح رئیس جمهور برکنارشده یمن بود. یمنی‌ها در انتخاباتی که میزان مشارکت آنها به 60 درصد رسید او را به عنوان رئیس جمهور خود برگزیدند.

پس از روی کار آمدن منصور هادی و عیان شدن فساد و ناکارآمدی او و نیز مشخص شدن وابستگی او به عربستان سعودی، مردم این کشور بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و خواستار برکناری منصور هادی شدند. او در 22 ژانویه 2015 پس از آن‌ مردم با حمایت انصارالله کاخ ریاست‌جمهوری را تصرف کردند از مقام خود استعفاء داد. وی سپس به شهر عدن گریخت و با پس گرفتن استعفایش خود را تنها رهبر مشروع کشور اعلام کرد.

منصور هادی همچنان خود را رئیس جمهور قانونی یمن می‌داند و به طور رسمی از ریاض خواست برای بازگشت او به کشورش از او حمایت کند. منصور هادی از حملات نظامی آمریکا و برخی رژیم‌های عربی به شهرها و مردم یمن در قالب عملیات موسوم به «طوفان قاطعیت» اعلام حمایت کرد.

ارسال نظرات