توصیه مهم دیگر ما این است که مردم در این شرایط از مرغ‌های بومی دستفروشان خرید نکنند و تنها از مغازه‌هایی که تحت نظارت دامپزشکی هستند، خرید کنند.
کد خبر: ۸۹۹۱۲۶۳
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، با اشاره به مشاهده آنفلوانزای مرغی در زنجان گفت: از ابتدای امسال دو واحد روستایی و چهار واحد صنعتی (مرغ مادر گوشتی) درگیر بیماری آنفلوانزای مرغی بودند.

محمدباقر حاج کاظمی با بیان اینکه دو واحد صنعتی از این چهار مورد در آبان ماه بود، افزود: دو واحد دیگر صنعتی نیز در اوایل بهمن ماه درگیر این بیماری بودند که به خاطر مسائل بهداشتی و جلوگیری از انتقال به انسان و یا گسترش به واحدهای دیگر در تمام واحدهای آلوده معدوم سازی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه در مجموع 170 هزار قطعه مرغ معدوم سازی شدند، اظهارداشت: در بهمن ماه 70 هزار قطعه و در آبان ماه نیز 100 هزار قطعه مرغ معدوم سازی شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه شیوع این بیماری از نیمه دوم سال در کشور و از آذربایجان شرقی آغاز شده بود، تصریح کرد: در قزوین مشکلات زیادی ایجاد شد و البرز، تهران، قم و اصفهان درگیر این بیماری هستند.

حاج‌کاظمی با اشاره به اینکه در استان زنجان کمترین مشکل در این زمینه وجود دارد، گفت: خوشبختانه ما در حال حاضر مشکلی در استان نداریم و اقدامات پیشگیرانه به صورت جدی در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه بازرسی، نمونه‌گیری و مراقبت‌های فعال در مرغداریها انجام می‌شود، تصریح کرد: در کشتارگاه‌های طیور علاوه بر بازرسان دائم دامپزشک دولتی نیز به صورت اختصاصی حضور دارد و نظارتهای لازم را بر روند کارها انجام می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اظهار کرد: خوشبختانه به جز این چهار واحد ما درگیری دیگری در واحدهای مرغداری نداشتیم.

وی با بیان اینکه این موضوع گاهی باعث نگرانی مردم می‌شود، افزود: این توصیه را به مردم داریم که با خیال راحت از مرغها و تخم مرغ‌های برچسب‌دار بازار که تاریخ دارد، استفاده کنند.

حاج‌کاظمی تصریح کرد: توصیه مهم دیگر ما این است که مردم در این شرایط از مرغ‌های بومی و دستفروشان خرید نکنند و تنها از مغازه‌هایی که تحت نظارت دامپزشکی هستند، خرید کنند.

وی با اشاره به اینکه ما نیز در دستگاه‌های دولتی و در ستاد آنفلوانزای استان کارها را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم، تصریح کرد: خوشبختانه در استان زنجان هماهنگی بین دستگاه‌ها بسیار خوب است و ما مشکلی در این زمینه نداریم.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه اکنون در فصل مهاجرت پرندگان مهاجر قرار داریم، ابراز کرد: توصیه‌هایی در این زمینه به روستاییان داریم که با رعایت آن می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه پرندگان مهاجر ممکن است در آبگیرها، سدها و رودخانه‌ها با پرندگان محلی و آزاد پرواز و وحشی در تماس باشند، عنوان کرد: در این شرایط ممکن است مرغهای محلی و پرندگان نیز آلوده شوند که در این راستا توصیه می‌کنیم که روستاییان از تماس مرغها با پرندگان آزاد پرواز جلوگیری کنند و در صورت امکان محصور کنند.

حاج‌کاظمی بیان کرد: اگر مرغ و تخم‌مرغ با درجه حرارت بیش از 70 درجه جوشانده شوند، هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت و در هنگام پرکنی نیز از دست کش استفاده کنند.

ارسال نظرات