آمریکا و متحدان وی شامل استرالیا، هند و ژاپن در حال مذاکره برای مقابله با گسترش نفوذ اقتصادی چین در قالب اجرای پروژه «یک جاده یک کمربند»‌ هستند.  
کد خبر: ۸۹۹۱۳۱۶
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۳

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، سال گذشته بود که شی جیپینگ، رئیس جمهور چین، طرح اجرای پروژه «یک جاده یک کمربند»‌ را مطرح کرد.

این پروژه شامل شکل‌گیری خطوط حمل‌ونقل دریایی و زمینی بین مناطق مختلف جهان است و حتی آسیا را به آمریکای لاتین متصل خواهد کرد. این مسئله به گسترش قابل توجه نفوذ اقتصادی و مبادلات خارجی چین با دیگر کشورها در قالب این پروژه منجر خواهد شد. حالا آمریکا و کشورهای هم‌پیمان شامل استرالیا، هند و ژاپن در حال مذاکره برای مقابله با گسترش نفوذ اقتصادی چین در جهان هستند. این کشورها قصد دارند با ایجاد زیرساخت‌های لازم با چین رقابت کنند.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی این طرح که مذاکرات آن هنوز در جریان است به اندازه کافی تکمیل نشده است که بشود در سفر آخر هفته نخست‌وزیر استرالیا به آمریکا به‌طور عمومی مطرح شود.

این مقام آمریکایی گفت: این پروژه در مذاکرات بین ترامپ و نخست‌وزیر ایتالیا مطرح خواهد شد و قرار است به عنوان یک جایگزین و نه رقیب پروژه چینی به آن پرداخته شود.

وی گفت: هیچ کس نمی‌گوید که چین نباید زیرساخت مبادلات تجاری خود را ایجاد کند.

پروژه «یک جاده یک کمربند»‌ با هدف توسعه مبادلات تجاری چین و تقویت رشد اقتصادی این کشور و کشورهای آسیایی و حتی کشورهای دیگر نقاط جهان شکل گرفته است.

شی جیپینگ در ماه می سال گذشته قول داد که ۱۲۴ میلیارد دلار به اجرای این پروژه بودجه اختصاص دهد.

ارسال نظرات