برنامه گفتگو محور و چالشی «ثریا» با موضوع «بررسی آینده صنعت فضایی ایران» چهارشنبه شب به روی آنتن شبکه یک سیما رفت.  
کد خبر: ۸۹۹۱۳۱۷
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۶

 

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، در برنامه ثریا با حضور مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران و ارتباط زنده با محمد مهدی‌نژاد نوری استاد دانشگاه و مشاور ستاد نقشه جامع علمی کشور و ارائه نوید مقصودی کارشناس ارشد هوا فضا، محسن مقصودی مجری ـ کارشناس و داریوش چیوایی مجری دوم به این دستاورد مهم انقلاب اسلامی ایران و آخرین وضعیت آن پرداخته شد.

چرا سه سال است که هیچ ماهواره ای پرتاب نشده است؟

در ابتدای برنامه، مقصودی پرسید چرا سه سال است که در روز فناوری فضایی (14 بهمن ماه) خبر خوشی از پرتاب ماهواره ها و یا کاوشگرها نمی شنویم در حالیکه قبلا مردم عادت داشتند در این روز خبر خوش فضایی بشنوند. علت این رکود سنگین چیست؟ براری با اشاره به  برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران گفت: ما برنامه ده ساله‌ای را در این باره طی کرده‌ایم و هدفمان این بود جزو معدود کشورهای دارای چرخه کامل فناوری فضایی شویم که این هدف محقق شده است. بخش دوم برنامه این بود که عضو باشگاه کشورهای دارای فناوری فضایی شویم.

وی افزود: در ده سال گذشته توانستیم نیروی متخصص در این عرصه را تربیت کنیم و رتبه اول علمی منطقه و جایگاه پانزدهم علمی دنیا را به دست آوریم. در ده سال اخیر نهادسازی، توسعه زیرساخت‌ها و آزمایشگاه‌ها و فناوری انجام شده است و فناوری‌های زیادی محقق شده‌اند.  

براری: هدفمان در ده سال دوم گذر از ماهواره‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی به عملیاتی است

رئیس سازمان فضایی کشور پیرامون نوع ماهواره‌ها توضیح داد: در ده سال اول سطح ماهواره‌هایمان بیشتر آزمایشگاهی و تحقیقاتی و در ده سال دوم مهم‌ترین هدفمان گذر از ماهواره‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی به ماهواره‌های عملیاتی و در مدار عملیاتی بوده است. تلاشمان این است که از مدار 250 کیلومتری به مدار 500 الی 1000 کیلومتری برسیم.        

وی اضافه کرد: ماهواره‌های پیام و ظفر ـ که مورد اخیر سال آینده تکمیل می‌شود ـ عملیاتی هستند. انتظار جامعه این است که بومی را در مدار عملیاتی قرار دهیم و جامعه خدمات دریافت کند.

مقصودی مجددا تأکید کرد: چرا در سه سال اخیر هیچ پرتابی اتفاق نیفتاد؟ گویی پرتاب ماهواره ها با وجود وعده‌های چند ساله مسئولین از اولویت دولت خارج شده است.

براری پاسخ داد: تنها ماهواره آماده پرتاب دوستی یک ماهواره آزمایشگاهی و دانشگاهی بود که قرار بود در مدار 250 کیلومتری قرار بگیرد. در دو ماه اخیر به جد پیگیر پرتاب آن هستم.

براری: با پرتاب ماهواره اکثر تست‌هایمان در مدار واقعی تثبیت می‌شوند

وی با اذعان و تأیید گفته مقصودی مبنی بر اینکه پرتاب بخشی از توسعه فناوری فضایی است مطرح کرد: با پرتاب ماهواره اکثر تست‌هایمان در مدار واقعی تثبیت می‌شوند.

رئیس سازمان فضایی کشور در خصوص ماهواره پیام توضیح داد: این ماهواره عملیاتی است و با ماهواره‌بر سیمرغ پرتاب می‌شود و در مدار 500 کیلومتری با ماندگاری سه سال قرار می‌گیرد. این ماهواره مراحل پایانی کار خود را طی می‌کند و در مسیر پرتاب قرار خواهد گرفت.

وی خبر از ساخت چهار ماهواره داد و افزود: ناهید1 ماهواره مخابراتی است و مراحل پایانی‌اش را می‌گذراند. تمامی دغدغه‌ام پرتاب این ماهواره‌هاست.

نباید با اخم جان کری، اوباما و ترامپ، برنامه فضایی ایران تغییر کند!

مقصودی تأکید کرد: وقفه چند ساله پرتاب نکردن ماهواره‌های آماده پرتاب منطقی و کارشناسی نیست، بلکه علل آن سیاسی و قابل حدس و بحث است. نباید با اخم اوباما، جان کری و ترامپ برنامه‌های فضایی ما تغییر کنند.

وی به خبری تصویری از رسانه‌های خارجی اشاره کرد که در ایران هم کسی آن را تکذیب نکرد و گفت: در بهمن سال گذشته یکی از ماهواره‌ها روی سکوی پرتاب قرار گرفت و همه چیز آماده بود، اما به دلایل نامعلوم قبل از پرتاب همه چیز جمع و قضیه منتفی شد. بعد از چند ماه سردار حاجی زاده به خاطر غیرت انقلابی که داشتند با گلایه این خبر را تایید کردند و به مسوولان هشدار دادند که نباید با تشر آمریکایی ها ماهواره بر به انبار برود.

مجری برنامه اظهار کرد: با این همه تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت پیشرفت فناوری فضایی، این خوب نیست که با تشر امریکایی‌ها ماهواره و ماهواره‌بر به انبار برود. این رفتار برخی مسوولان در شان انقلاب اسلامی ایران نیست.

وی با اشاره به گلایه رهبری در خصوص تعطیل و نیمه تعطیل شدن برخی پروژه های مهم فضایی کشور این باره افزود: نباید این‌گونه پروژه‌ها و مسیر پیشرفت متوقف شوند. در حالی که از مذاکرات لوزان به بعد پرتاب‌ ماهواره ها عمدتا متوقف و این مسیر کمرنگ شد.

براری با پذیرش کند ششدن روند فضایی کشور در سالهای اخیر اظهار امیدواری کرد: طی برگزاری چندین جلسه امیدواریم بتوانیم در چند ماه آینده ماهواره‌ای را پرتاب کنیم. آخرین تست‌ها نشان می‌دهند ماهواره دوستی سالم است و مشکلی ندارد و در صورت دریافت مجوزها یک ماه الی 45 روز دیگر می‌توان آن را پرتاب کرد.

مقصودی مطرح ساخت: باید ملاحظات بی‌جهت را برای دادن مجوز پرتاب ماهواره‌ها کنار بگذاریم.

براری بیان کرد: جلسات متعددی برگزار شده‌اند که در مجموع برآیند نظرات مثبت بوده است. ضمن اینکه نظر بر این است به‌جای ماهواره‌های دانشگاهی ماهواره‌های عملیاتی را پرتاب کنیم. از طرفی انتظار جامعه این است که ماهواره‌هایی که به فضا پرتاب می‌شوند در مدار ماندگار بمانند و خدماتی هم به جامعه ارائه شود.

مقصودی در واکنش به این گفته براری توضیح داد: باید مسیری را طی می‌کردیم که به هر دلیلی متوقف شده و حیف است مسیر فناوری فضایی ـ که رهبری بدان تأکید دارند و اولویت‌های الف نقشه جامع علمی کشور است ـ به علت مصلحت‌های بی‌مورد سیاسی با وقفه مواجه و امید دانشجویان، دانشگاهیان و محققان در این عرصه خدشه‌دار شود.

براری در پاسخ به این سئوال که «چند درصد از سند جامع توسعه هوا فضای کشور را که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، جلو رفته‌ایم؟» گفت: در برنامه ده ساله فضایی 75 درصد پیشرفت داشته‌ایم که قابل قبول است و مهم‌ترین دغدغه‌مان برنامه ده ساله دوم است که تدوین شده است و باید ماهواره با دقت زیر 10 متر بسازیم.

وی در خصوص دقت ماهواره‌ها شرح داد: ماهواره پیام دقت 40 متر دارد و دقت ماهواره ظفر 22.5 متر است. در واقع از دقت 1000 متر به دقت 22.5 متر رسیده‌ایم.

رئیس سازمان فضایی کشور در خصوص پرتابگرها اشاره کرد: پرتابگر سفیر می‌تواند ماهواره 50 کیلویی را در مدار 250 کیلومتری قرار دهد، اما در مورد ماهواره‌های عملیاتی لازم است ماهواره 250 کیلویی را در مدار 500 کیلومتری قرار داد و ما در این زمینه بیش از ده برابر رشد داشته‌ایم.

وی تأکید کرد: پیشرفت در ماهواره‌های مخابراتی هم قابل توجه است. در اولین ماهواره مخابراتی‌مان، امید توانستیم یک سیگنال ارسال و دریافت کنیم. در مورد ماهواره مصباح امیدوارم خبرهای خوبی بدهیم. ورژن سوم ماهواره مخابراتی‌مان ناهید1 است که در آن به سه فناوری پیچیده در این نوع ماهواره دست یافتیم در ماهواره ناهید2 هم توانستیم چهار فناوری را محقق سازیم.

مقصودی دو باره تأکید کرد: همه اینها خبرهای خوبی هستند، اما به شرط آنکه ماهواره پرتاب و تست شود و بچه‌هایی که کار کردند انرژی بگیرند. باید خاطرمان باشد در منطقه رقبایی داریم که به سرعت دارند از ما جلو می‌زنند.

وی گفت من البته از شما در خصوص میزان تحقق سند توسعه هوافضا پرسیدم نه برنامه ده ساله که دو سسال قبل زمانش تمام شده بود، مقصودی ادامه داد: طبق گزارش کمیته رصد نقشه جامع علمی کشور تا کنون فقط 19 درصد اهداف محقق شده‌اند. ما تا سال 1404 هفت هشت سال بیشتر نداریم و هنوز یک‌ پنجم مسیر را هم نرفته‌ایم که این نگران‌کننده است.

آمار رسمی و عجیب ثریا از رشد لاک‌پشتی فناوری فضایی در سال‌های اخیر

مجری برنامه آمار داد: رشد سالانه در سال‌های 1392 و 1393 هر کدام یک درصد و سال 1394 دو درصد و سال 1395 یک درصد بوده است. ما سال‌های قبل از 1392 رشد سالانه سه چهار درصدی داشتیم. اما اگر با این رشد یک درصدی پیش برویم بعد از 60، 70 سال هم به اهداف تعریف‌شده سند توسعه هوافضا نمی‌رسیم و سایر رقبا به سرعت از ما پیشی می گیرند!

براری: برای حل عقب ماندگی سالهای قبل، باید تلاش مضاعف کنیم

براری ضمن تایید کلیات این آمار گفت، یکی از مشکلات در این مسیر را عدم زمینه‌سازی برای ورود بخش خصوصی به صنعت هوافضا دانست و توضیح داد: ما رتبه اول علمی منطقه هستیم اما متاسفانه اکنون رتبه سوم فضا در منطقه هستیم. رقبا به جد دارند فعالیت می‌کند و باید برای حل چالش‌های قبلی تلاش مضاعف کنیم.

وی در برنامه توسعه فضایی ده ساله دوم مهم‌ترین محور تثبیت و توسعه را چرخه کامل فناوری فضایی دانست و توضیح داد: حوزه دوم بحث اقتصاد فضاست. در صنعت فضایی نتوانستیم مشتری پر و پا قرص ایجاد کنیم و شعار امروز «فضا در خدمت بشر» است که باید بدان برسیم.

رئیس سازمان فضایی اهمیت اقتصاد فضایی را این‌گونه توضیح داد که طی ده سال گذشته رشد اقتصاد فضایی صد در صدی و بالاتر از متوسط رشد جهانی بوده است.

وی شرح داد: تا سال 1404 هشت سال پرکار را پیش رو داریم و در دو ماهی که آمده‌ام تلاشم این بود اجماعی در سیاست‌گذاری بخش اقتصاد فضایی ایجاد کنم و شفاف‌سازی زنجیره ارزش و پررنگ ساختن نهادهای مغفول مانده از جمله فعالیت‌های ماست.

براری مشکل اصلی را گره خوردن کل بودجه فضایی به بودجه دولتی دانست.

مقصودی تأکید کرد: در برخی حوزه‌ها مثل پرتاب ماهواره تحقق و توسعه آن تا وقتی به ثمر برسد برای بخش خصوصی حضور در این حوزه‌ها مقرون به صرفه نیست و لذا توجیهی برای اختصاص ندادن بودجه دولتی به بخش هوا فضا نیست، مگر اینکه این عرصه در اولویت‌های دولت نباشد. باید این نگاه تغییر کند.

در ادامه برنامه گزارش تصویری از دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی شریف پخش شد، که دانشجویان و اساتید دانشکده هوافضای شریف به شدت از کند شدن روند فضایی کشور گلایه داشتند.

مقصودی تصریح کرد: پروژه پرتاب انسان و محموله های زیستی به فضا صراحتاً در سند نقشه جامع علمی کشور آمده است. چرا این پروژه در سه ال اخیر کاملا متوقف شده است؟ به گفته مسوولان این پروژه در سه سال اخیر باید حداقل 9 پرتاب کاوشگر با موجودات زنده انجام میشد اما حتی یک پرتاب هم در سه سال اخیر انجام نشده است.

براری مطرح ساخت: در توافق 1404 توسعه فناوری‌های زیر مداری را در اولویت قرار داده‌ایم و تاکنون دو جلسه با پژوهشگاه هوافضا برگزار کردیم و تلاشمان تقویت این قضیه در برنامه توسعه فضایی دوم است.

وی اذعان کرد: قبول دارم، چند سالی است برای این حوزه بودجه‌ای اختصاص داده نشده است.

رئیس سازمان فضایی ابراز امیدواری کرد: سال آینده به این بخش بودجه‌ای اختصاص می‌یابد تا بتوانیم شاخص‌هایی را که در برنامه در نظر گرفتیم محقق کنیم.

وی تأکید کرد: اینها جزو اولویت‌های ماست و در برنامه افق 1404 هفت محور ماهواره‌های سنجشی، مخابراتی، توسعه زیرساخت‌ها و آزمایش‌ها، نجوم و اکتشافات فضایی، ناوبری و موقعیت‌یابی و سامانه‌های ترکیبی و پرتابگرها را در نظر گرفته‌ایم.

میمون‌های فضایی ایران بچه‌دار شدند

براری همچنین خبر از فرزنددار شدن میمون‌های فضایی ایران داد.

مهدی‌نژاد نوری: توسعه و تثبیت بحث‌های اقتصاد فضایی نباید موجب غفلت از بحث‌های کلان فناوری فضایی باشد

مهمان تلفنی برنامه، دکتر مهدی‌نژاد نوری گفت: ضمن تأیید گفته‌های براری توضیح داد: ورود به عرصه‌های دیگر اقتصادی دلیل بر جایگزینی یکی به جای دیگری نمی‌شود و توسعه و تثبیت بحث‌های اقتصاد فضایی به معنی غفلت از بحث‌های کلان فضایی نیست.

مشاور ستاد نقشه جامع علمی کشور ضمن تأیید گفته مقصودی مبنی بر عدم عزم و اراده سیاسی دولت در پیگیری برنامه فضایی اشاره کرد: اگر عزم سیاسی دویت تغییر نکند، در این صورت بسیاری از فرمایش‌های دکتر براری محقق نخواهند شد.

مهدی‌نژاد نوری: سند جامع توسعه هوافضا سند پخته‌ای است

وی افزود: سند جامع توسعه هوافضا بعد از پرتاب ماهواره امید تنظیم شده و سند پخته‌ای است. انحراف از خطوط کلی این سند ممکن است لطمات دیگری به صنعت هوافضای کشور بزند.

این استاد دانشگاه تأکید ورزید: باید سه ماهواره‌ای که در دولت قبل مدام قول پرتابشان داده می‌شد پرتاب شوند و توان داخلی را در بحث فضایی ارتقا دهیم. متأسفانه به علت افت ایجادشده عده‌ای تغییر شغل داده‌ و برخی به خارج از کشور رفته‌اند و کسانی هم که قصد دارند وارد این رشته شوند و شرکت‌های دانش‌بنیان دچار ناامیدی می‌شوند و این آسیب‌های جدی به اقتدار ملی می‌زند.

مهدی‌نژاد نوری: تأمین اعتبارات از بخش غیر دولتی وظیفه دولت را منتفی نمی‌کند

وی توضیح داد: منابع پایدار باید به منابع دولتی اضافه شوند و این به معنی حذف منابع دولتی نیست. در برنامه ششم تصویب شده است تا پایان برنامه اعتبارات پژوهشی باید به 3 درصد برسد که 1.5 درصدش را بخش غیر دولتی و بقیه را دولت تأمین کند. تأمین اعتبارات از بخش غیر دولتی وظیفه دولت را منتفی نمی‌کند. وقتی نشانه‌های سودآوری اقتصادی دیده شد بخش خصوصی می‌تواند وارد این عرصه شود.

مقصودی: لزوم تشکیل جلسات شورای عالی فضایی بیش از پیش احساس می‌شود

مقصودی یکی از علل افت در رشد فضایی کشور را تغییر مکرر ساختار فضایی و پخش شدن این ساختارها در نهادهای مختلف دانست و به اهمیت لزوم شورای عالی هماهنگی فضایی تأکید کرد. وی از براری پرسید چرا در پنج سال اخیر در دولت یازدهم و دوزادهم) شواری عالی فضایی حتی یک بار هم تشکیل نشده است؟ آیا موضوع فضایی اولویت رئیس جمهور نیست؟

براری توضیح داد: با وجود فعالیت دستگاه‌های مختلف در حوزه صنعت فضایی این نهادها موازی‌کاری نمی‌کنند و اهداف مشخصی را پی می‌گیرند. طی دو هفته آینده اولین جلسه کمیسیون راهبردی تشکیل می‌شود و حداکثر دو ماه دیگر جلسه شورای عالی فضایی با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد.

مقصودی به قول‌های بهرامی در برنامه سال گذشته اشاره کرد و گفت: هیچ‌یک از آنها عملی نشدند. امیدواریم قول های شما در این برنامه محقق شود و با همین انرژی که امدر آغاز راه دارید عقب افتادگی های چهار سال گذشته را جبران کنید.

وی افزود: خیلی سنگین است جوانان باانگیزه و پرامید به حوزه فضایی بیایند و جذب کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و... شوند.

افزایش دانشجویان در حوزه فناوری فضایی، در کنار تعطیلی پرتاب ها چه نتیجه ای خواهد داشت؟

در ادامه برنامه نوید مقصودی کارشناس ارشد هوافضا در باره صنعت فضایی کشور به نکاتی چند اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های انسانی با کیفیت را در دنیا داریم و از سال 1366 آموزش نیروی انسانی این عرصه آغاز شده است که در سال 1396، 112 نفر در دو گرایش مهندسی فضایی و فناوری ماهواره در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیلند.

وی افزود: سیاست‌گذار علمی کشور در حال تربیت نیروی انسانی کارآمد است، اما در عمل از این نیرو استفاده نمی‌شود و از طرفی از سال 1385 دانش‌آموزان دبیرستانی با هدف تحصیل در رشته هوافضا وارد آن شده‌اند و از سال 1385 تا سال 1390 افزایش 1300 نفری محصلین در این رشته را شاهدیم که در مجموع از سال 1370 تا سال 1395 تعداد دانش‌آموختگان این رشته از 50 نفر به 4450 نفر رسیده‌اند.

این کارشناس حوزه هوا فضا توضیح داد: تعداد مقالات دریافتی داخلی در دوره‌های مختلف کنفرانس هوافضا با رشد کشور در این عرصه همخوانی دارد و در سال‌های اخیر سیر کاهشی بوده است و پتانسیل موجود به سمت دیگری هدایت شده است و پژوهشگران با تحقیق روی پروژه‌های غیر بومی فعالیت کرده‌اند.

وی اشاره کرد: ما جزو نه کشور پرتاب‌کننده ماهواره شده‌ایم و از طرفی بازار صنعت فضایی به‌شدت پرکشش و جذاب است. باید دانست در این صنعت چیزی به اسم شکست معنی ندارد.

درآمدزایی 100 میلیاردی هند از پرتاب ماهواره برای سایر کشورها

محسن مقصودی شرح داد: هند در فاصله بین سال‌های 2013 تا 2015 از پرتاب 28 ماهواره برای سیزده کشور مختلف 101 میلیارد دلار درآمد کسب کرد که حاکی از درآمدزایی این صنعت است. وی سوال کرد چرا ما نباید با توسعه صنعت پرتاب در آینده با پرتاب ماهواره برای سایر کشورها درآمدزایی داشته باشیم؟

براری با تایید این مطلب گفت: از 260 میلیارد دلار 6.5 میلیارد دلار اقتصاد پرتابگر است.

وی افزود: ما برای طی کردن هشت ساله پیش رو تا سال 1404 به همدلی، همراهی و همکاری متخصصین این حوزه نیاز داریم و از همه متخصصین دعوت می‌کنیم تا این بخش را شتاب بدهند تا رتبه اول منطقه را در سال 1404 به دست آوریم.

نوید مقصودی رقبای ایران را در منطقه هند، امارات، عربستان سعودی و پاکستان دانست.

مجری کارشناس برنامه پذیرش کاستی‌ها، کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌ها را نقطه آغاز اصلاح دانست و از براری بابت پذیرش ضعفها و اذعان به کند شدن روند فضایی کشور تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد این عقب ماندگی ها با برنامه ریزی و به سرعت جبران شود.

نباید توسعه فناوری فضایی را رها کنیم و فقط اپراتور تصاویر ماهواره های خارجی شویم!

محسن مقصودی خاطرنشان کرد: خطر جدی این است که توسعه فناوری فضایی را در ساخت و پرتاب ماهواره‌های عملیات ی و کاربردی به فضا و پروژه فرستادن انسان به فضا را رها کنیم و فقط اپراتور تصاویر ماهواره‌ای کشورهای خارجی باشیم. که آن تصاویر و داده ها هم هر زمانی ممکن است تحرمی شود.

براری با تائید این مطلب تأکید کرد: مهم‌ترین محور برنامه تثبیت و توسعه چرخه کامل فناوری فضایی است. ساخت و پرتاب ماهواره‌های بومی چه سنجشی و چه مخابراتی در اولویت ماست و قرار نیست بخش توسعه فناوری فضایی کمرنگ شود، بلکه قرار است شتاب بیشتری بگیرد.

وی اظهار کرد: باید به اقتصاد فضا هم توجه کرد. سال گذشته رقم اقتصاد فضا 345 میلیارد دلار بود که پیش‌بینی می‌شود تا سال 1404 این رقم به 515 یا 640 میلیارد دلار برسد. این اقتصاد نوظهور توسعه شغل را هم به همراه دارد.

رئیس سازمان فضایی توضیح داد: ما با یک درصد جمعیت و مساحت دنیا باید بتوانیم یک درصد این اقتصاد را جذب کنیم و اگر رتبه اول علمی منطقه هستیم باید تلاش کنیم رتبه اول اقتصادی منطقه هم شویم.

وی بیان کرد: کشورها دو مسیر را پیش می‌روند یا با توسعه فناوری به اقتصاد یا از توسعه اقتصادی به توسعه فناوری می‌رسند. در دنیا اقتصاد فضایی طی ده سال گذشته رشد صد در صدی را طی کرده که از متوسط رشد اقتصادی دنیا بالاتر بوده است.  

براری اظهار کرد: ما دو سیاست را در پیش گرفته‌ایم یکی اینکه سازمان فضایی تصدی‌گری نکند و رفع موانع و بستر را برای ورود بخش خصوصی فراهم کند و دیگری هدفمان تحریک بازار و تقاضاست.

وی گفت: بیش از 1800 ماهواره در مدار است و همه اینها داده‌هایی را ارسال می‌کنند. با ماهواره‌های سنجشی تمامی پدیده‌های روی زمین را رصد می‌کنیم و می‌توان تولیدات، میزان تراکم، تنوع و سلامتی محصولات کشاورزی را پایش کرد.

مقصودی در واکنش به گفته‌های براری بیان کرد: با وجودی که چهار پنج سال اخیر کاربردهای صنعت هوافضا توسط مدیران مختلف سازمان فضایی مطرح شده‌اند و اشاره کردید، اما خروجی آن را مثلاً در تحلیل قضیه ریزگردهای غرب کشور یا در موضوعات کشاورزی و یا بحث خشکسالی و خشکشدن تلاب ها و...  مشاهده نمی‌کنیم. یعنی تحلیلی از تصاویر ماهواره ای و راهکاری بر مبنای این تحلیل داده نشده است.

براری ابراز امیدواری کرد: مهم‌ترین مقام عالی وزارت در حکمم توجه به بخش مورد نظر شماست و در دو ماه اخیر جلسات جدی با شرکت‌های استارتاپی داشتیم. شعارمان این است که داده و زیرساخت از ما و خدمات از شرکت‌های استارتاپی و قول می‌دهم شش ماه آینده خبرهای خوبی در این باره خواهید شنید.

وی مطرح ساخت: ما برای رونق خدمات و کسب و کار در حوزه هوا فضا پیگیری‌هایی از دفتر ریاست جمهوری کرده‌ایم و رئیس‌جمهور دستوراتی داده است.

هیچ تضمینی نیست به خاطر تحریم دسترسی ما به تصاویر ماهواره‌ای قطع نشوند

مقصودی توضیح داد: هیچ تضمینی نیست به خاطر تحریم دسترسی ما به تصاویر ماهواره‌ای قطع نشوند. اگر خودمان صاحب فناوری آن نشویم و ماهواره عملیاتی و پرتابگر نداشته باشیم هیچ‌کدام از اینها دوام نخواهند داشت. شرایط ما متفاوت از کشورهای دیگر است.

وی افزود: سرریز دانش از حوزه هوافضا به نفع حوزه‌های دیگر کشور هم است. مهم‌ترین اولویت تثبیت توسعه شبکه ماهواره‌ای است و در غیر این صورت در بخش کاربردها هم مشکل پیدا خواهیم کرد واستمرار نخواهد داشت.

مجری کارشناس برنامه گفت: اگر وارد این بخش شویم خدمات ارزان‌تر، بهتر و مستمرتری ارائه خواهیم داد.

براری در پایان ضمن تایید نکات مقصودی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم طی 20 سال آینده تعداد ماهواره‌های دنیا از 1800 تا به 20 هزار تا برسد و ما هم باید با جبران کاستی ها به سرعت در این رقابت سهم ایران را محقق کنیم.

مقصودی در پایان ابراز امیدواری کرد با انرژی جدیدی که در سازمان فضایی ایجاد شده، مسولان سیاسی هم بدون مصلحت اندیشی های کاذب سیاسی کمک کنند تا در عمل اتفاقات خوبی بیافتد و فناوی فضایی ایران به روزهای اوج برگردد. وی گفت انشالله ثریا قول ها و وعده هایی که دکتر براری در این برنامه دادند را در فواصل زمانی چند ماهه پیگیری خواهد کرد.

ارسال نظرات