پس از دو روز تلاش امدادگران و نیروهای تخصصی برای یافتن هواپیما، دقایقی پیش لاشه هواپیمای ATR در منطقه عمومی دنا شناسایی شد.
کد خبر: ۸۹۹۱۳۷۵
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، ساعت 8 صبح روز یکشنبه، یک فروند هواپیمای ای‌تی‌آر 72 متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد به سمت یاسوج، در منطقه سمیرم اصفهان از رادار خارج شد.

صبح امروز پس از سه روز جست‌وجو، لاشه این هواپیما توسط هلی‌کوپتر هوا فضای سپاه شناسایی شد.

 

*جزئیات عملیات تجسس هواپیما در روز سوم در ادامه این گزارش آمده است:

16:45/ کوهنوردان حاضر در محل: پیکرهای 30 تن از سرنشینان هواپیمای مسافربری قابل مشاهده است. پیکر15 تن از جانباختگان قابل شناسایی است.

16:36/ مؤمنی مدیرعامل هلال‌احمر استان اصفهان گفت: چندین گروه به محل حادثه اعزام شدند اما یک گروه 4 نفره به لاشه هواپیما دسترسی پیدا کرده است، در حال هماهنگی بالگرد بعدی هستیم تا در نقطه ایمن فرود بیاید و پیکرها را برگرداند.

16:28/ لاشه هواپیما چند تکه و متلاشی شده است، امدادگران به پیکر جان‌باختگان و لاشه هواپیما رسیده‌اند، بخشی از اجساد قابل شناسایی است و بخشی دیگر قابل شناسایی نیست، تعدادی از اجساد و بخش‌هایی از هواپیما زیر برف هستند.

16:15/ رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: گروه‌های امدادی به پیکر جان باختگان هواپیما رسیدند، تلاش می‌کنیم تا قبل از غروب آفتاب تعدادی از اجساد را منتقل کنیم.

15:58/ سردار فدا جانشین فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عج) اصفهان گفت: با توجه به وضعیت آب و هوایی، برف سنگین در ارتفاعات و صعب‌العبور بودن منطقه عملیات انتقال پیکرها چند روز زمان می‌برد، لاشه هواپیما به صورت کامل نیست.

15:12/ مسؤول کمیته بررسی سانحه ATR گفت: هواپیمای  ATR شش سال در شیراز زمین‌گیر بود و پس از برجام توانست قطعات لازم را تهیه کند و تجهیز شد، هواپیمای سانحه‌دیده تهران - یاسوج یک عدد ELT داشت و این سیستم تا سال 2021 اعتبار داشته است

15:03/  بارش بیش از دو متری برف در منطقه سقوط هواپیما در کنار شیب زیاد کار را برای امدادگران سخت کرده است، 200 نفر از نیروهای هلال‌احمر و 80 کوهنورد در حال امدادرسانی هستند، خطر ریزش بهمن به دلیل صدا و باد بالگردها وجود دارد و به همین دلیل هلی برن مشکل به نظر می‌رسد و بهترین راه انتقال زمینی است.

14:34/ تصویری از لاشه هواپیمای آسمان منتشر شد.

 

14:28/ مؤمنی مدیرعامل هلال‌احمر استان اصفهان گفت: نیروهای هلال‌احمر نزدیک لاشه هواپیما هستند، هواپیما به دیواره کوه برخورد کرده و دسترسی به آن بسیار مشکل است، در حال ارزیابی هستیم که اگر بالگرد امکان فرود نداشته باشد در نزدیک‌ترین مکان ممکن کمپ بزنیم، این کمپ در جایی ایجاد می‌شود تا اسکان نسبی باشد و تردد به آسانی صورت بگیرد.(جزئیات بیشتر)

13:56/ پزشکی قانونی اصفهان اعلام کرد: اجساد به احتمال قوی برای شناسایی به استان کهگیلویه و بویر احمد انتقال پیدا می‌کنند.

13:45/ مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با تأکید بر این‌که ادامه عملیات باید بدون بروز حادثه جدیدی پیگیری شود، گفت: در حال حاضر شرایط هوا خوب و آفتابی بوده و شرایط مهیاست و کارها پیش می‌رود، بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی و با تغییرات جوی که پیش‌بینی می‌شود سناریوهای ما تغییر می‌کند و در دفتر فرماندهی عملیات را دنبال می‌کنیم.(جزئیات بیشتر)

13:38/ هلی‌برن نیروهای امدادی هلال احمر در نزدیکی محل سقوط هواپیما انجام شد.

12:58/ مهرعلیزاده استاندار اصفهان گفت: با توجه به مساعد نبودن شرایط جوی در محل سقوط هواپیما، امکان فرود بالگردها در منطقه سقوط نیست و نیروها به صورت زمینی در آن‌جا حضور پیدا می‌کنند که به دلیل شدت برف و کولاک در ساعات آینده کار بسیار مشکل خواهد بود، از امروز تا بعد از ظهر فردا با مشکل نامساعد بودن شرایط جوی مواجه هستیم.(جزئیات بیشتر)

12:54/ اولین گروه تکاوران تیپ 65 نیروی مخصوص ارتش برای تخلیه هواپیما اعزام شدند، شرفی معاون عملیات نیروی زمینی ارتش در این باره گفت: کمبود نیرو نداریم و تعداد نیرویی که لازم است را اعزام خواهیم کرد.

12:29/ بر اساس گزارش میدانی از محل عملیات جست‌وجوی هواپیما، نیروهای امدادی و مردم منتظر شروع عملیات انتقال اجساد هستند.

12:04/ کریمی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان گفت: موقعیت سقوط بسیار صعب‌العبور است و نیروهای هلال احمر به وسیله بالگرد در نزدیک‌ترین محل به موقعیت سقوط پیاده شده و برای صعود به موقعیت آماده می‌شوند.

پروسه پیدا کردن اجساد طولانی و زمان‌بر است و نیروهای عملیاتی باید به صورت زمینی اجساد را منتقل کنند که 100 درصد با برف و کولاک مواجه می‌شوند.

11:54/ تصویر زیر به عنوان محل احتمالی سقوط هواپیمای ATR آسمان در کوه دنا منتشر شده است.

 

11:19/ خلبان بالگردی که این هواپیما را مشاهده کرد، دقایقی پیش گفت: امروز و در سومین روز از جست‌وجو برای پیدا‌کردن هواپیما، لاشه آن پیدا شده و آرم آن نیز مشاهده شد.

11:15/ سردار فدا جانشین فرمانده سپاه استان اصفهان گفت: با پرواز مجدد هلی‌کوپتر هوا فضای سپاه، نوک قله کوه پازن پیر در منطقه عمومی پادنای سمیرم استان اصفهان به عنوان محل اصابت شناسایی شد.

سردار فدا جانشین فرمانده سپاه استان اصفهان گفت: با پرواز مجدد هلی‌کوپتر هوا فضای سپاه، نوک قله کوه پازن پیر در منطقه عمومی پادنای سمیرم استان اصفهان به عنوان محل اصابت شناسایی شد. 

11:07/ مؤمنی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان به خبرنگار فارس گفت: به دلیل پراکندگی اجساد هواپیما، همه شعاع نقطه مورد نظر توسط نیروهای عملیاتی هلال احمر به صورت دقیق جست‌وجو می‌شود، کارشناسان شرکت هواپیمایی آسمان برای پیدا کردن جعبه سیاه به نقطه مورد نظر اعزام خواهند شد.

10:51/ راستین مدیر اورژانس استان اصفهان گفت: فرود بالگرد در نقطه مورد نظر غیر ممکن است و اجساد باید به صورت دستی به پایین کوه منتقل شوند که این کار زمان می‌برد.

10:48/ محل کشف لاشه هواپیما در کوه‌های دنا

10:34/ بنا بر اخبار واصله برای تکمیل اخبار دریافتی، هلی‌کوپتر هوافضای سپاه نسبت به شناسایی مجدد نقطه اصابت هواپیمای آسمان با کوه برای پرواز مجدد اقدام کرده است.

قرار است بعد از تأیید نهایی تیم کارشناسی جهت بررسی آخرین وضعیت منطقه و چگونگی انتقال کوهنوردان و امدادگران برای انتقال مسافران و محتویات هواپیما تصمیم‌گیری شود.

10:09/ سردار مجتبی فدا جانشین فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عج) گفت: محل سقوط هواپیما در منطقه عمومی دنا توسط هلی‌کوپتر هوافضای سپاه شناسایی شده است.

09:47/ زنان سی‌سختی همگام با مردان کوهنورد، پا به پای آنان آستین‌ها را بالا زدند و با پخت غذا تلاش کردند تا نقشی در هم‌دردی با مردمان داغدار داشته باشند.

 

09:31/ مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروز جست‌وجوی هواپیما از راه زمینی و هوایی صورت می‌گیرد، جست‌وجو از گردنه بیژن و دیگر مناطق آغاز و 20 تیم به ارتفاعات و قلل اعزام شده‌اند.

09:28/ فرماندار شهرستان سمیرم گفت: آخرین وضعیت عملیات جست‌وجوی هواپیمای سانحه‌دیده تهران-یاسوج هر 2 ساعت یک بار از طریق سخنگوی این عملیات به رسانه‌ها اعلام خواهد شد، بنابراین نه تنها بنده، بلکه هیچ مسؤول دیگری حق اظهار نظر و مصاحبه در این خصوص را نخواهد داشت.

09:07/ راستین مدیر اورژانس استان اصفهان گفت: مختصات نقطه مشخص‌شده از طریق سیگنال گوشی تلفن همراه در نزدیکی قله دنا و در مکانی بوده که بالگردها به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی در روزهای گذشته نتوانستند در آن محدوده حضور پیدا کنند.

08:52/ سخنگوی ستاد مدیریت بحران منطقه سقوط هواپیما جزئیات سومین روز عملیات جست‌وجوی هواپیمای آسمان را تشریح کرد، در فیلم زیر ببینید.

 
 08:40/ یاری مدیر روابط عمومی ارتش منطقه اصفهان از اعزام 38 نفر از نیروهای تک‌آور تیپ 55 هوابرد شیراز به منطقه پادنای سمیرم خبر داد و گفت: فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی برای مدیریتی نیروهای ارتش به صورت میدانی در منطقه حضور دارند.

08:34/ دقایقی پیش یک فروند هواپیمای اف 14 نیز بر فراز دنا پرواز کرد.

08:33/ بیش از 100 نفر نیروی تخصصی انجام عملیات راپل یا هلی‌برن را به عهده دارند.

08:01/ آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در پستی اینستاگرامی ادعای تماس تلفنی با مسافران هنگام پرواز و روشن بودن گوشی پس از سقوط را تأیید و اعلام کرد که از اطلاعات تماس‌ها محل احتمالی هواپیما را حدس زده‌ایم.

 

08:01/ شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: امروز 7 بالگرد و 30 پهپاد به صورت ویژه آماده انجام عملیات با مختصات جدید هستند؛ نیروهای عملیاتی در قالب 20 تیم 5 نفره پشتیبان و 7 تیم 5 نفره کوهنورد برای جست‌وجو در یک محور حرکت کرده‌اند.

07:56/ سگ‌های زنده‌یاب نیز برای حضور در عملیات تجسس در دنا وارد منطقه احتمالی سقوط شدند.

 

07:20/ در سومین روز جست‌وجوی هواپیمای شرکت آسمان، بالگردها برای یافتن نشانه‌ای از این هواپیما بر فراز دنا به پرواز درآمدند.

 

07:03/ تصاویر از وضعیت آب‌وهوایی مناسب کوه دنا برای عملیات تجسس هواپیما حکایت دارد.

 

06:55/ اولین بالگرد برای یافتن نشانه‌ای از هواپیما به پرواز درآمد و نیروهای امدادی در حال اعزام به منطقه هستند

06:40/ مؤمنی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان گفت: امروز نیروهای امدادی کلیه نقاط احتمالی پادنای سمیرم را بررسی و عملیات جست‌وجو را انجام می‌دهند، دو بالگرد به بالگردهای هلال‌احمر اضافه شده و با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی، عملیات سرعت بیشتری می‌گیرد.

06:00/ عملیات تجسس هواپیما صبح امروز با حضور نیروهای تخصصی و امدادی در ارتفاعات دنا آغاز شد و با طلوع خورشید بالگردها به پرواز در می‌آیند.

03:10/ حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با سؤال از وزیر راه در مورد سقوط هواپیمای آسمان به خبر نگار فارس گفت: سؤال که قطعاً هست اما برخی از همکاران بحث استیضاح وزیر راه را دنبال می‌کنند.

00:19/ معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی با بیان اینکه ELT‌ها در 40 تا 60 درصد سوانح هوایی عمل نمی‌کنند، گفت: خلبان هیچ اعلام وضعیت اضطرار‌ی نداشت، ارتباط در یک لحظه قطع شده و حادثه به صورت ناگهانی رخ داده است.

این خبر در حال تکمیل است...

 

ارسال نظرات