نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی بیان داشت: یکی از نکات عقب‌ماندگی ما شیعیان در معارف اهل بیت (ع) این است که پهنه احساس ما نسبت به معارف اهل بیت (ع) پهن‌تر از معرفت شناسی ما نسبت به این بزرگواران است.
کد خبر: ۸۹۹۱۴۶۸
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ آیت الله سید احمد علم الهدی در مراسم عزاداری سوگواره یاس نبوی که همزمان با شام غریبان حضرت فاطمه زهرا (س) در مهدیه امام خامنه‌ای (مدظلله عالی) مشهد برگزار شد، بیان کرد: مسئله مظلومیت حضرت زهرا (س) در هر منطق و بیانی شاید معرفت ما را به ساحت مقدس این بانوی بزرگوار به آنجا نرساند که وجود اقدس مولای متقیان و ائمه اطهار (ع) نسبت به آن حضرت داشتند.

وی افزود: در هر داغی سوز و گداز به اندازه معرفت از عزیز از دست رفته است، اما هیچ سوز و گدازی در از دست دادن عزیزان به اندازه آن نیست که وابستگی بر اساس معرفت و شناخت باشد.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: در شب شام غریبان حضرت زهرای اطهر (س) حساس‌ترین نقطه زمانی برای داغ فاطمه (س) است و برای اینکه سوز و گداز شایسته و در مقام عصمت حضرت قرار گیرد باید حد معرفت و شناخت خود را نسبت به آن حضرت بالا ببریم.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی در خصوص شخصیت این بانوی بزرگوار ادامه داد: حضرت زهرا (س) به عنوان دختر پیامبر، همسر علی (ع)، مادر حسنین، عالمه غیر معلمه، حورای انسیه و شخصیت متصل به مبدأ وحی بعد از رحلت رسول اکرم ظرف نزول وحی بود.

وی تصریح کرد:همه این فضائل و خصوصیات در برابر ما یک شخصیت اسطوره‌ای برای حضرت زهرا (س) ترسیم می‌کند که مربوط به معنویت فوق انسانی است.

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: پیامبر اعظم (ص) خواب دیدند که بوزینه‌ها از هر طرف بر منبر می‌روند این خواب حضرت را ملتهب و دچار اضطراب نمود که جبرئیل نازل شد و تعبیر خواب را نمایه‌ای از سرنوشت اسلام و جامعه مسلمانان بعد از وجود اقدس پیامبر (ص) بیان کردند و فرمودند: فرزندان ابوسفیان به منبر شما مسلط خواهد شد و بنی امیه بر جامعه سلطه می‌یابند.

وی با اشاره به اینکه این تعبیر خواب شدیدأ پیامبر را غمگین کرد و بلافاصله جبرئیل سوره قدر را بر ایشان نازل کرد در خصوص رابطه سوره قدر و حضرت رسول عنوان کرد: سوره قدر مربوط به شب قدر است، شب استجابت دعا و نزول رحمت و برکات الهی است که ربط نزول سوره قدر با جریان خواب پیامبر را مشخص می‌کند.

امام جمعه مشهد ابراز کرد: بر اساس تفسیر امام صادق (ع) مقصود از لیله (شب) فاطمه و مقصود از قدر خدای یگانه است یعنی فاطمه زهرا (س) شب خداست و شب قدری که از هزار ماه برتر است و منظور از هزار ماه همان ۸۲ سال حکومت بنی امیه اسست که یعنی فاطمه (س) از هزار ماه حکومت بنی امیه بهتر است.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: وجود فاطمه زهرا (س) تمام آثار شوم، انحرافات و مظالم دوران بنی امیه را نابود می‌کند یعنی با یک شب قدر کل حکومت بنی امیه از بین می‌رود.

وی در خصوص آیه آخر سوره قدر تصریح کرد: مطلع الفجر به فرج و ظهور حضرت، ولی عصر (عج) و سعادت زندگی بشر اشاره دارد و این نکته که حضرت زهرا (س) لیله القدر است تأمین کنند شئون معرفتی امت اسلام تا فرج مولا صاحب الزمان (عج) است.

امام جمعه مشهد ادامه داد: سلام در آیه «سلام هی حتی مطلع الفجر» دو معنا دارد یکی سلامتی امت و سالم ماندن از انحراف و سقوط به وسیله زهرای اطهر (س) است و دیگر اینکه شخصیت حضرت زهرا (س) جریان جهانی رت به نقطه فرج متصل می‌کند.

وی گفت: یکی از نکات عقب ماندگی ما شیعیان در معارف اهل بیت (ع) این است که پهنه احساس ما نسبت به معارف اهل بیت (ع) پهن‌تر از معرفت شناسی ما نسبت به این بزرگواران است.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه وابستگی ما به اهل بیت (ع) بیشتر احساسی است تا معرفتی اظهار کرد: اگر در عرض ارادت به ائمه اطهار (ع) معرفت داشته باشیم امروز معارف اهل بیت(ع) نه تنها در دنیای اسلام بلکه در دنیای بشریت فراگیر شده بود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها