بانوی موفق اردبیلی با راه‌اندازی کارگاه متمرکز قالی‌بافی به یکی از الگو‌های موفق اقتصاد مقاومتی شهرستان اردیبل تبدیل شده و امروز فرش‌های بافته شده در کارگاهش راهی کشور‌های همسایه، می‌شود.
کد خبر: ۸۹۹۱۵۶۶
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲

کارآفرینی برای ۳۰ زن با گلیم و فرش بافی

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، این روزها در شهرستان اردبیل اگر پای درد دل تولیدکنندگان بنشینیم صحبت از گره‌های کوری است که در کار تولید افتاده، گره‌هایی که نه تنها کمر تولید را شکسته بلکه رونق اشتغال را نیز از این شهرستان گرفته است.

در میان همه این ناملایمتی‌ها در شهرستان اردبیل بانویی با همت و اراده به همراه 30 نفر از بانوان اردبیلی تلاش دارند با گره زدن نخ‌های رنگی به دار قالی گوشه‌ای از گره تولید را باز کنند.

اینها گره بر گره می زنند تا بتوانند گره زندگی خود را بازکرده و هنر زیبایی فرش و گلیم و صنایع دستی را به دنیا نشان دهند.
 خانم شیری 7 سال پیش کار خود را به صورت غیرمتمرکز در اردبیل آغاز می‌کند و با همراهی عده کمی از بانوان اردبیلی از شهرهای تبریز و قم سفارش فرش گرفته و به آنها تحویل می‌داده است. به دلیل رضایتی که تاجران تبریز و قم از کار داشتند و سفارشات آنها تصمیم گرفت که کارگاهی متمرکز راه‌اندازی کند

تولید سالانه 250 متر فرش در مناطق محروم اردبیل

به گفته وی راه‌اندازی 2کارگاه متمرکز در روستاهای محروم روشنق و گل تپه با وجود سختی‌های فراوانی که داشت اما سبب بافت سریع‌تر، با کیفیت‌تر و فرش بزرگ‌تر شد و اکنون که یک سال است به صورت متمرکز کار و سالانه 250 متر فرش دستباف تولید می‌کند.

بافندگان کارگاه خانم شیری 30 نفر از زنان روستا می باشد که خانم شیری مواد اولیه برای فرش را از شهرهای اردبیل و تبریز تهیه می‌کند و در اختیار انها قرار میدهد و تولید انها را نیز تضمینی خرید میکند.

 شیری گفت: رایزنی برای تسهیل شرایط و دریافت مجوز و حمایت مالی و معنوی بسیج سازندگی ناحیه اردبیل بسیار کمک حالمان بود که موفق شدیم کارگاه فرش بافی را به صورت گسترده بگردانیم و این قوت قلبی برای همه کارکنان در کارگاه بود.

هم اکنون نیز این بانوی کارافرین به 150 نفر در 2 روستا و حاشیه شهرستان اردبیل در قالب طرح اقتصاد مقاومتی فرش بافی را آموزش میدهد تا بتواند از این طریق زمینه رفع محرومیت را به نوبه خود فراهم اورد.

ارسال نظرات