خبرهای داغ:
پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) در خصوص بیداری بین الطلوعین فرمودند: برخیز و شاهد روزی پروردگات باش و از غافلان مباش، چرا که خداوند روزی مردمان را در فاصله بین طلوع فجر تا طلوع خورشید تقسیم می کند.
کد خبر: ۸۹۹۱۶۱۴
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرنگار «بسیج زنان کشور»؛ زهرا باقری: دختر نبی اکرم اسلام(ص)، حضرت زهرا(س) شخصیت مستوری است که علی رغم تصور ذهنی اکثر مردم در اشراف به شناخت شخصیت ایشان، شناخت چندانی وجود ندارد و بسیاری از ظرافت های زندگی فردی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایشان همچنان ناشناخته مانده است.

ایام شهادت حضرت(س) که به ایام فاطمیه شناخته می شود، فرصت مناسبی برای بررسی ابعاد پنهان و آشکار شخصیت حضرت زهرا(س) است، همانطور که آیت الله جوادی آملی در سخنرانی اخیر خویش به این موضوع اشاره کرده و فرمودند: هرگز از علم فاصله نگیرید، تا نفس می‌کشید درس و بحث را ادامه دهید، «فاطمیه» نباید فقط به اشک و گریه بگذرد.

یکی از راه هایی که آیت الله به آن اشاره فرمودند، پرداختن به خطبه فدکیه بود تا با هدف زنده نگه داشتن و حفظ منطق حضرت فاطمه(س) در حوزه ها تدریس شود، اما راه دیگر، دقت در سلوک حضرت در بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی است و رهبر معظم انقلاب نیز در این سه بعد حضرت زهرا(س) را الگوی بی نظیری برای همگان دانسته اند، هرچند که گزارش های مرتبط با سیره و رفتار فاطمی(س) بسیار محدود است اما معدود روایات موجود، گویای نکات مهمی در این سه بعد است.

در بعد اخلاق فردی، بر طبق احادیث و روایاتی که وجود دارد، خصلت ها مرتبط با نیازهای طبیعی، جسمانی و نیازهای روحی و معنوی قابل دسته بندی است که در قالب نیازهای طبیعی، در خصوص تغذیه در روایات آمده که حضرت زهرا(س) خرما را جزء برنامه غذایی خود قرار داده بودند و آن را بهترین تحفه مومن می دانستند.

همچنین حضرت در مورد اهتمام به تهیه غذای حلال ضمن نقل سخنان پدر گرامیشان، مسلمانان را از ابتلا به نوشیدن و لذت بردن از نوشیدنی های مست کننده و حرام باز می داشتند: «هر مست کننده ای حرام است هر مست کننده ای شراب است»  

حضرت صدیقه(س) دوازده ویژگی جالب برای غذا خوردن بیان فرموده اند: در غذا 12 خصلت هست که بر هر مسلمان لازم است آن را بداند: چهار تا فرض(واجب)، چهار تا از سنت(مستحب) و چهارتای دیگر تادیب(از آداب) است: اما آن چهار که فرض است: معرفت، رضا، بسم الله گفتن و شکر؛ اما سنت: شستن دست ها قبل از غذا، نشستن بر جانب چپ و خوردن با سه انگشت و خوردن غذای مانده در انگشتان، اما تادیب؛ خوردن از مقابل خود، لقمه کوچک برداشتن، خوب جویدن و کمتر نگاه کردن به چهره مردم است.

حضرت در خصوص تاکید بر نظافت و بهداشت فردی دستوری دارند به نقل از پدر گرامیشان که: آنکه بخوابد درحالی که دستانش آلوده به چربی است، جز خودش کسی را ملامت نکند.

در خصوص زینت و آراستگی هم روایات متعددی وجود دارد که نشان می دهد حضرت زهرا(س) به این موضوع اهمیت می دادند اما توصیه های پیامبر(ص) را مقدم بر خواسته خود می دانستند، از جمله زمانی که حضرت علی(ع) سهمی از غنائم جنگی به منزل بردند و یشان تنها یک دست بند نقره برای خود و پرده برای خانه تهیه کردند ولی همان روز که حضرت رسول(ص) به منزل ایشان رفتند، نگاه معناداری به ایشان انداختند و ایشان نیز از منظور پدر آگاه شدند آنها را به وسیله حسنین(ع) به پدر تقدیم کردند و پیامبر(ص) نیز آنها را بین اصحاب صفه شان تقسیم کرد و فرمود: «خدا فاطمه(س) را مورد رحمتش قرار دهد. خداوند به عوض این پرده و زینت، از لباس و زینت بهشت بر او خواهد پوشاند.»

در پرهیز از پرخوابی روایتی وارد شده که نشان می دهد حضرت طاهره(س) هنگام بین الطلوعین یعنی طلوع فجر تا طلوع خورشید بیدار بودند، پیامبر به ایشان فرمودند: برخیز و شاهد روزی پروردگات باش و از غافلان مباش، چرا که خداوند روزی مردمان را در فاصله بین طلوع فجر تا طلوع خورشید تقسیم می کند.

در خصوص رعایت آداب قبل از خواب نیز حضرت از پدر بزرگوارشان دعایی را تعلیم گرفتند و فرمودند که این از خادم برای تو بهتر است و بنابر روایتی دیگر، پیامبر(ص) تسبیح معروف به حضرت زهرا (س) را به وی آموختند تا بعد از نماز و قبل از خواب قرائت کند.

همچنین حضرت رسول(ص) به دخترشان چهار دستورالعمل پیش از خواب آموزش دادند مبنی بر اینکه اگر سه بار سوره توحید را بخوانی، گویا ختم قرآن کرده ای و اگر بر من و پیامبران پیش از من درود بفرستی، ما شفیعان تو در روز قیامت خواهیم بود و اگر برای مومنان استغفار کنی، همه آنان از تو راضی خواهند بود و اگر تسبیحات اربعه را بخوانی، حج و عمره ای به جا آورده ای.

در یاری رسانی اقتصادی به همسر نیز روایت معروف تقسیم کار خانه و بیرون بین حضرت امیر(ع) و حضرت زهرا(س) وجود ارد که بنابر روایت امام باقر(ع) حضرت زهرا(س) به این تقسیم کار پدر گرامی شان ملتزم بود و کارهای خانه همچون تهیه خمیر و پختن نان و تمیز و جارو کردن خانه را انجام می داد و همانطور که خودشان فرمودند: جز خدا کسی آگاه نیست که من از اینکه رسول خدا(ص) مرا از همدوشی با مردان نامحرم معاف کرد، چقدر شاد شدم.

اینها گوشه ای از صفات شخصی حضرت زهرا(س) در بعد جسمانی است که عمل به آنها باعث شادی و نشاط جسمی و مسلما روحی می شود.

ارسال نظرات