تحلیلگر سیاسی لبنانی تأکید کرد که کشورش تن به شروط آمریکا و صهیونیستها درباره مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی نخواهد داد.
کد خبر: ۸۹۹۱۶۸۶
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، «طلال عتریسی» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم همچنین بر لزوم حفظ وحدت و یکپارچگی لبنانی‌ها برای مقابله با فشارهای آمریکا در این زمینه تأکید کرد.

این تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه لبنان در اشاره به پیشنهادهای اخیر دیوید ساترفیلد معاون وزیر خارجه آمریکا درخصوص چگونگی تقسیم مرزهای زمینی و آبی لبنان با فلسطین اشغالی و مخالفت مسئولان لبنانی با این پیشنهادها تصریح کرد: آمریکا در تلاش برای دفاع از منافع اقتصادی صهیونیست‌ها است. آمریکا به‌عنوان یک میانجیگر وارد عمل نمی‌شود بلکه برای تحمیل شروط اسرائیل به لبنان وارد عمل می‌شود که این امر قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: بین سطح رسمی و مسئولان لبنان اجماعی درخصوص مخالفت و رد شروط اسرائیل وجود دارد؛ حتی اگر با میانجیگری آمریکا باشد.

طلال عتریسی افزود: مقاومت موضع روشن و واضحی در این زمینه دارد. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد که مقاومت این امر را نخواهد پذیرفت و آماده است تا این معادله را تغییر دهد و باید به این مسئله اتکا کرد. از این رو، معتقد نیستیم که لبنان این شروط را می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه حفظ "وحدت مهمترین عامل کمک‌کنندهِ به لبنان در برابر فشارهای آمریکا و صهیونیست‌ها است"، گفت: "بدترین چیزی که می‌تواند اتفاق بیفتد، شکاف سیاسی در لبنان درقبال این پرونده است. سید حسن نصرالله تأکید کرد که باید در قبال این پیشنهادهای آمریکا به وحدت ملی پایبند بود زیرا هرگونه شکاف و دودستگی از سوی آمریکا و اسرائیل مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، لذا آنچه امروز لازم و ضروری است؛ وحدت ملی لبنان و اتخاذ یک موضع سیاسی واحد و یکپارچه است. موضع حزب‌الله روشن بود. حزب‌الله پشت سر تصمیم‌گیری سیاسی لبنان خواهد بود و وقتی لبنان می‌گوید که این، مرزهای ما است، حزب‌الله می‌گوید که باید از این مرزها دفاع کرد. آنچه مهم است؛ موضعگیری قوی و مشخص لبنان است تا اینکه لبنان حقوق خود را به‌نفع اسرائیل و آمریکا از دست ندهد".

اما درخصوص انتخابات آتی لبنان نیز این تحلیلگر سیاسی بعید دانست که این انتخابات ــ با وجود احتمال برخی تغییرات جزئی ــ تغییری ریشه‌ای در عرصه سیاسی لبنان ایجاد کند.

وی تصریح کرد: به‌احتمال زیاد، براساس قانون جدید (انتخابات) برخی تعدیلات جزئی در عرصه سیاسی لبنان انجام خواهد شد، این بدان معنا است که فراکسیون‌های اصلی پارلمانی تغییری نخواهد کرد لذا تغییری ریشه‌ای در ساختار و ترکیب پارلمان وجود نخواهد داشت اما ممکن است برخی چهره‌های جدید وجود داشته باشند که آنها نخواهند توانست در معادلات سابق تغییری ایجاد کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات