معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: امروزه با کانون‌های بحرانی زیست محیطی مانند دریاچه ارومیه یا ریزگردها مواجهیم و این مسائل ما را وادار می‌کنند در برنامه‌های آموزشی و تربیتی خود به محیط زیست توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
کد خبر: ۸۹۹۱۷۵۰
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در همایش شیوه‌های نوین حفاظت محیط زیست که در اهواز برگزار شد، اظهار داشت: باید به دانش‌آموزان یاد بدهیم که هستی را بشناسند؛ آموزش و پرورش به عنوان یک وزارتخانه که دانش‌آموزان در آن آموزش می‌بینند و به عنوان دستگاهی که دانش را انتقال می‌دهد و دانش‌آموزان را تربیت می‌کند، باید این کار را انجام دهد؛ پس با توجه به اهمیت آن لازم است در برنامه‌ریزی‌ها به صورت اختصاصی و مشخص‌تر به این مسأله بپردازیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: تفکر، بستری برای بررسی و حل معضلات جامعه است. به دلیل تأثیری که این مسأله دارد، باید به طور مستقیم تفکر، اندیشه و خردورزی را در برنامه‌های درسی قرار دهیم.

وی گفت: بحث محیط‌ زیست و آفرینش در فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و جغرافیا مطرح می‌شود. اما با توجه به خطرهایی که محیط زیست را تهدید می‌کند و با توجه به حساسیت‌هایی که امروزه نسبت به این پدیده ایجاد شده است، از سال گذشته ناگزیر شدیم عنوان درسی «انسان و محیط زیست» را به عناوین درسی بیفزاییم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دبیران زیست‌شناسی، جغرافیا و زمین‌شناسی در دروس خود به این مقوله‌ها می‌پردازند؛ با این وجود لازم بود یک درس مستقل برای آن تعریف شود. توجه به موضوع آب، خاک، هوا، انرژی‌های تجدیدپذیر، بازیافت زباله‌ها و ... در واقع پرداختن به سرمایه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه سدسازی‌های نامتعارف می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند، گفت: امروزه با کانون‌های بحرانی زیست محیطی مانند دریاچه ارومیه مواجه هستیم؛ در خوزستان، ریزگردها و گرد و خاک و در شمال غرب نیز ریزگردهای نمکی پیدا شده‌اند. این مسائل ما را وادار می‌کنند در برنامه‌های آموزشی و تربیتی خود به محیط زیست توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان اضافه با بیان اینکه باید اهمیت و جایگاه زیست‌بوم خود را بشناسیم، اظهار داشت: آموزش‌هایی را نیز در این زمینه ترتیب دادیم. از نگاه دینی نیز به ما توصیه شده است که به محیط زیست توجه کنیم؛ اگر امروز با بحران‌های مختلف گرد و خاک و آب مواجه هستیم، باید بیش از آنکه بدانیم، بسازیم و بیش از آنکه شکایت کنیم، بدانیم و فکر کنیم. باید منابع تغذیه خود را بشناسیم و بدانیم باید از چه ویژگی‌هایی استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: دانش‌آموزان ما باید به عنوان مدیران و بهره‌برداران آینده برای مسائل آماده شوند و یک انتخاب هوشمندانه در آینده انجام بدهند. شاید دو ساعت تدریس یک درس در هفته کافی نباشد اما این کار آغازی برای اندیشیدن و تعامل است؛ از همکاران انتظار دارم به نقد کاستی‌ها و پیشنهادات جدید توجه داشته باشند. عینی شدن و فراگیر شدن محیط زیست را در مدارس پیگیری کنند. این کتاب‌ها برای بهتر زندگی کردن دانش‌آموزان ما طراحی شده‌اند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان‌ کرد: باید از سرمایه‌های خود استفاده کنیم. استفاده خام از منابع چیزی جز ضرر زدن به خود ندارد. یکی از بحث‌های جدی که در این کتاب به آن توجه کردیم، وجود منابعی است که برای ما ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به برخی مشکلات محیط‌ زیستی خوزستان گفت: ما هشت سال در خوزستان در برابر دشمن جنگیدیم تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد. ما در برابر نسل آینده مسئول هستیم. نمی‌توانیم بگوییم ما به دشمن اجازه ندادیم وارد خوزستان شود اما خودمان خاک، مزارع، بناهای تاریخی و رودخانه‌های خوزستان را نابود کردیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات