س از گذشت 60 روز از زلزله شب یلدا، هنوز هم برخی از خانواده‌ها در شرایط سخت در چادرها زندگی می‌کنند و تعدادی هم در کانکس‌ها حضور دارند، برخی از خانواده‌ها هنوز با مشکل مواجه هستند که نمونه بارز آن حضور یک خانواده در پارک آزادگان کوهبنان است
کد خبر: ۸۹۹۱۹۰۹
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴

 به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان، زلزله شب یلدا در شهرستان کوهبنان گرچه خسارت جانی نداشت، اما خسارت جدی به منازل مسکونی وارد کرد و بی‌خانمانی تعداد کثیری از مردم دهستان جور و شهر کوهبنان را در پی داشت.

منازلی که بر اثر شکست‌های فراوان هر لحظه امکان فرو ریختن آن‌ها وجود دارد، چرا که بسیاری از منازل در بافت قدیمی و مناطق روستایی قدمتی بالا دارند که با مصالح روز و استاندارد ساخته نشده‌اند.

البته در این بین زنان سرپرست خانوار و مستاجرین بیشترین خسارت را در زلزله اخیر کوهبنان داشته‌اند کسانی که از حداقل امکانات از جمله زمین محروم هستند.

از طرفی چون بسیاری از منازل در زلزله شب یلدا و پس‌لرزهای متعدد دچار خسارت شده‌اند، صاحبان منازل مسکونی برای بازسازی، مقاوم‌سازی و تعمیر منازل خود عذر مستاجران را خواسته‌اند که این خود عاملی برای سردرگمی و بی‌پناهی تعدادی از این عزیزان شده است.

مشکل بعدی نبود خانه برای اجاره و خرید در شهرستان کوهبنان است، زیرا زلزله شب یلدا به 85 درصد منازل در دهستان جور و شهر کوهبنان خسارت وارد کرد.

البته مشکل جدی مردم کوهبنان عدم درآمد کافی است، جمعیتی که اکثر آنان در اعماق درونی زمین در معادن زغال‌سنگ مشغول به کار هستند و با قناعت زندگی روزانه  خود را سپری می‌کنند.

پس از گذشت 60 روز از زلزله شب یلدا، هنوز هم برخی از خانواده‌ها در شرایط سخت در چادرها زندگی می‌کنند و تعدادی هم در کانکس‌ها حضور دارند، برخی از خانواده‌ها هنوز با مشکل مواجه هستند که نمونه بارز آن حضور یک خانواده در پارک آزادگان کوهبنان است.

زهرا سادات‌توکلی به عنوان زن سرپرست با سه فرزند خود در کانکس اهدایی خیران زندگی می‌کند، اما با شرایط بسیارسخت که از حداقل امکانات محروم هستند.

نکته جالب توجه این که یخچال و ماشین لباسشویی این خانواده در وسط پارک قرار دارد و برای پخت غذا با توجه به نداشتن امکانات این خانواده دچار مشکل هستند.

سرپرست خانواده می‌گوید: خداوند را شاکریم که در زمان زلزله جان سالم به در بردیم و به فرزندان بنده و شهروندان کوهبنانی خسارت جانی وارد نشد.

وی می‌گوید:  پس از مدتی که در چادر زندگی کردیم به همت خیران کانکسی به ما اهدا شد که با اسکان موقت با سه فرزندم از سرما و یخبندان نجات پیدا کردیم و الان شب‌ها را بدون ترس و اضطراب سپری می‌کنیم.

توکلی ادامه داد: طی 60 روز گذشته امام جمعه، فرماندار، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج و فرمانده انتظامی شهرستان، شهردار کوهبنان و خیران بارها به چادر و کانکس ما سرزدند و جویای احوال ما شدند که جای تقدیر دارد و در آخرین مرحله مدیر عامل موسسه مهرآفرین کشور به اتفاق مدیر دفتر مهر‌آفرین استان و شهرستان در کانکس ما حضور پیدا کرده و قول مساعد داد که برخی از مشکلات ما را رفع کنند که البته قدم‌هایی تا کنون برداشته‌اند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه خودم سرپرست خانوار هستم مشکلات زیادی دارم که مهترین آنها نداشتن درآمد مناسب و نداشتن وسایل زندگی است به گونه‌ای که حتی یک قاشق غذا‌خوری از خودم ندارم و الان با یارانه و کار کردن در یک مغازه و دریافت حقوق 200 هزار تومانی زندگی خودم را اداره می‌کنم.

توکلی از خیران سراسر کشور دعوت کرد در راستای خرید زمین، منزل مسکونی و تهیه وسایل اولیه زندگی ایشان را یاری کنند تا هر چه زودتر بتواند سر و سامان بگیرد و از زندگی در پارک و فضای عمومی نجات یابد

 

ارسال نظرات