هجوم شن‌های روان در روستاهای شرق استان هرمزگان را در معرض پدیده دفن و نابودی قرار داده که در حال حاضر ۴ خانه در روستای کندال زیر شن های روان مدفون شده که بازدیدهای مکرر مسئولان دردی از مردم این روستا را دوا نکرد.
کد خبر: ۸۹۹۱۹۶۷
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛به نقل از فرهنگ کده؛ هجوم شن‌های روان، روستای «کندال» از توابع بخش بمانی شهرستان سیریک واقع در استان هرمزگان را در معرض پدیده دفن و نابودی قرار داده به نحوی که این رویه زندگی را در این روستا با ترس، دلهره و گاه بیماری‌های پوستی روبه‌رو کرده است.

مردم روستای «کندال» سیریک بر این عقیده اند که بخش بمانی این شهرستان برخلاف سایر نقاط کشور دارای سه فصل زمستان، تابستان و خاکستان است و بزودی این روستا همانند روستاهای دیگر در زیر تپه های روان شن و ماسه دفن می شود.

خاکستان در واقع جایگزین بهار و پاییز اهالی روستای کندال است زیرا در این دو فصل موج شدیدی از طوفان‌های شن به راه می‌افتد و چهره روستا و خانه‌ها را غبارآلود می‌کند.

در این روزها به جای نعمت باران در روستای کندال شن بر سر مردم این دیار می‌بارد لذا هجوم این شن ها زندگی عادی اهالی روستا را با چالش جدی روبرو کرده که علاوه بر زیان های اقتصادی، از بیماری های پوستی، چشمی، تنفسی نیز رنج می برد.

ترک ۴ خانوار روستای کندال حاصل سهل انگاری دفع شن های روان

علی ملاحی، دهیار روستای کندال شهرستان سیریک در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده، با اشاره به اینکه هجوم ماسه های روان اهالی روستای کندال را تهدید می کند، اظهار کرد: به علت هجوم شن های روان مردم، ۴ اهالی روستای کندال خانه های خود را رها کرده اند و مجبور به ترک روستا شده اند.

دهیار روستای کندال سیریک با بیان اینکه روستای کندال از سال ۷۴ تاکنون با چالش جدی حمله شن های روان مواجه شده است، تصریح کرد: با آمدن هر وزش باد ترس تمام اهالی روستای کندال را فرا می‌گیرد و مردم هر کدام به خانه های خود پناه می‌برند که در حال حاضر ۴ خانه اهالی روستا زیر شن های روان مدفون شده است.

غذای اهالی این روستا طعم خاک می دهد!

ملاحی بیان کرد: غذای اهالی این روستا طعم خاک می دهد و اینجا همه چیز بوی خاک می دهد و نفس کشیدن هم برای مردم این روستا سخت شده و سبب بیماری های عفونی و تنفسی شده است.

وی به راهکارهای که می تواند جلوی نابودی روستای کندال را بر اثر شن های روان بگیرد اشاره کرد و افزود: جنگل کاری،مالچ پاشی و بارشکن از جمله کارهایی است که می توان برای از بین بردن بیابان ها و نجات روستا از دفن شدن در زیر خاک انجام داد.

بازدیدهای مکرر مسئولان دردی از مردم این روستا را دوا نکرد

دهیار روستای کندال سیریک با اشاره به اینکه بازدیدهای مکرر مسئولان استانی و شهرستانی دردی از مردم این روستا را دوا نکرد، گفت: مسئولان شهرستانی و استانی بارها به این روستا آمده‌اند و از نزدیک مشکلات را دیده اند، اما کاری اساسی در این رابطه با جلوگیری از شن های روان انجام نگرفته است.

ملاحی بار دیگر یادآور شد: هجوم شن‌های روان زندگی اهالی روستا را دچار مشکل کرده و مردم از این وضع خسته شده اند که این معضل سبب مهاجرت اهالی از روستا به حاشیه شهره ها شده چرا که زندگی در این روستا غیر قابل تحمل است که اگر این رویه تدوام پیدا کند روستا خالی از سکنه خواهد شد اما مسئولان نسبت به این امر بی توجه هستند.

تنها مدرسه روستای کندال تخریبی است/جان ۱۳۸ دانش آموز در خطر است

وی به سایر مشکلات روستا اشاره کرد و افزود: علاوه بر هجوم تپه های شنی،تخریبی بودن تنها مدرسه روستا یکی از مشکلات اساسی این روستا است که جان بیش از ۱۳۰ دانش آموز ابتدایی را در خطر قرار داده است.

دهیار روستای کندال سیریک خاطر نشان کرد: این روستا دارای یک مدرسه ابتدایی است که ۷۰ دانش آموز دختر و ۶۸ دانش آموز پسر را در خود جای داده است که از سال ۹۰ جزء مدارس تخریبی قرار گرفت که بارها باعث زیرش شده و چند دانش آموز را راهی بیمارستان کرده است.

خشکسالی طی سال های اخیر در شهرستان سیریک آثار و تبعات فراوانی به همراه داشته است و کاهش اعتبارات جهت بیابان زدایی، تحقق اهداف برنامه توسعه و زندگی عادی مردم محروم و دوافتاده ساحل نشین منطقه مکران را با تهدید جدی روبرو کرده است.

روستای کندال با جمعیتی بالغ بر ۱۱۰۰ نفر با ۲۳۰ خانوار در ۴۵ کیلومتری شهرستان سیریک واقع شده است.

ارسال نظرات