خبرگزاری بسیج: جوان کارآفرین شهرقدسی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با راه اندازی واحد پرورش بلدرچین زمینه اشتغال خود و ۵ جوان دیگر را فراهم کرده است.
کد خبر: ۸۹۹۲۸۶۹
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۱

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ امیر قرنلی کارشناس امور دام و پرورش بلدرچین با مساعدت بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان قدس، واحد پرورش بلدرچین را راه اندازی کرده و زمینه اشتغال ۵ نفر را فراهم کرده است.

  قرنلی با اشاره به نقش اقتصاد مقاومتی و فعالیت های خود اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی مفهومی است که به عنوان راهگشای برون رفت اقتصاد کشور از وضیعت نابسامان کنونی از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید است.

 وی درباره علت انتخاب عرصه پرورش بلدرچین گفت: «بلدرچین پرنده بسیار کم توقعی است، این پرنده مقاومت بسیار بالایی در برابر بیماری های طیور دارد و در طول دوره پرورش نیازمند هیچ واکسنی نیست. گوشت بلدرچین بسیار لذیذ و خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است، بلدرچین فضای زیادی برای پرورش و رشد نیاز ندارد. همچنین این پرنده بلوغ جنسی زود رس دارد و در ۳۵ روزگی بالغ می شود و تخم می گذارد. این در حالی است که هیچ کدام از طیور به این سرعت به بلوغ نمی رسند. طول دوره جوجه کشی هم فقط ۱۷ روز است.

مجموعه این بررسی و تحقیق ها باعث شد که پرورش بلدرچین از هر نظر توجیه اقتصادی و سودآوری بالا داشته باشد. مسئله بعدی اینکه پرورش بلدرچین مربوط به رشته تحصیلی بنده بوده و به طبع علاقه به این رشته سبب شد که وارد این شغل شوم.

وی در مورد چالش های این کار گفت: این کار یک کار مشکل و سخت است باید تحمل بوی بد در سالن و پشه های پراکنده در هوا را داشت، که خیلی ها ندارند. علاقه به کار تولیدی، تأمین پروتئین حیوانی مورد نیاز جامعه و تشویق بسیج سازندگی بنده را تشویق کرد که وارد این عرصه شوم و کشاورزی در همه دنیا یک کار پرسود است اما نیاز به تلاش فراوان دارد.

وی خاطرنشان کرد: شروع کار را با پول نقد خودم (چون بنده پیمانکار آبیاری هم هستم) آغاز کردم و از جاهای دیگر هم پول به کار تزریق کردم و بعلاوه اینکه از بسیج سازندگی ناحیه شهر قدس تسهیلاتی دریافت کردم. البته درصد وام بالا بود اما بازهم خیلی به کار کمک کرد و در پیشرفت کار خیلی موثر بود. در کل از هر جایی توانستم پول گرفتم تا بتوانم پرنده ها را حفظ نمایم.

 اگر بخواهیم کار توجیه اقتصادی داشته باشد نمی شود با ۳۰۰۰ پرنده شروع کرد. ولی اگر بخواهی این کار سود آور و اشتغالزا باشد و بتوانید هم هزینه های خود و هم هزینه های کارگران را تأمین کنید باید حداقل۱۰/۰۰۰  پرنده داشته باشید و مساحت مورد نیاز برای این کار هم تقریباً ۲۰۰ متر سالن است و در مکانی سالن گرفته شود که اجاره بها پایین باشد، جاهایی مانند مناطق حاشیه ای باغ ها که هزینه آب و برق هم بر مبنای کشاورزی محاسبه شود.

چالشی که با آن مواجه شدم ابتدای کار ندادن مجوز بود که موجب دلسرد شدن کار تولیدی می شود و مشکل اساسی که پرورش دهندگان بلدرچین را آزار می دهد عدم صدور مجوز به این مراکز تولیدی است و جهاد اصلأ مجوزی بابت این مراکز نخواهد داد و بنده هر وقت هم مراجعه نمودم با در بسته مواجه شدم. البته هر استانی برای مجوز دادن متفاوت است ولی استان تهران و جهاد کشاورزی شهریار در پاسخ گفتند که حتماً باید حداقل یک هکتار زمین داشته باشید و چرخه کامل را باید رعایت کنید تا شاید مجوز داده شود. یعنی مراحل جوجه کشی، کشتارگاه، بسته بندی و همه مراحل باید رفت و همه ما واقف هستیم برای راه انداختن این چرخه بزرگ و وسیع مورد نظر جهاد هزینه ای بالغ بر یک میلیارد پول لازم است.

 

خیلی از جوانان فارق التحصیلی ما هم وقتی این موانع را در مقابل خود می بینند  به این نتیجه می رسند که چرا خودشان را به دردسر بنیدازند و این همه زحمت و استرس را به جان بخرند؟! یک میلیارد پول خود را در بانک می گذاریم و سود آن را دریافت می کنیم.

در کل جهاد به این امور تولیدی مجوزی نخواهد داد و چندین بار هم شنیدم که اقدام به جمع آوری پرنده ها به بهانه مریضی و … کرده اند، در حالی که پرنده ها هیچ مشکلی نداشتند و حتی برای اثبات آن به آزمایشگاه هم برده اند ولی به هر حال به بهانه مختلف این کار را انجام می دهند و هیچ کاری هم از دست تولید کننده بر نمی آید.

یعنی جهاد علاوه بر اینکه کمکی برای این کار نکرده بلکه قصد جمع آوری اینطور مشاغل تولیدی را نیز دارد. چون قدرت هم دست این ارگان ها است و شروع به پلمب این مراکز به بهانه عدم مجوز می نمایند. در واقع آن مطالبی که در مورد اقتصاد مقاومتی گفته می شود متاسفانه فقط در حرف باقی مانده است. خیلی از دوستان ما نیز به خاطر همین امور مجبور شدند با ضرر وسایل و پرندگان خود را فروخته و  به شغل های دیگر رو بیاورند. خیلی ها هم به خاطر اینکه از بسیج سازندگی وام دریافت نموده اند و توان بازپرداخت آن را نداشتند با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند و قسط وام هایشان را از ضامن های آنها دریافت می نمایند.

ما هم در زمینه پرنده تخم گذار و هم گوشتی تلاش می کنیم و خدا را شاکریم به سمت جوجه کشی هم می رویم. در واقع با ۲۰ میلیون وام نمی توان اینطور مراکزی را به صورت یک کار تولیدی و اشتغالزا و اصولی پیش برد. در واقع باید یک برنامه ریزی دقیق برای این کار داشت. تعداد پرندگان هم باید بالا باشد که صرفه اقتصادی داشته باشد. ورودی و خروجی ها نیز باید هم خوانی داشته باشد و باید در بحث حسابداری از نرم افزار استفاده کنیم و اگر با اصول و برنامه ریزی جلو نروید مجبور به جمع آوری این کار خواهید شد. خیلی ها هم متاًسفانه چون علم و دانش لازم این کار را ندارند مجبور شدند از کار کنار بکشند و بعضی ها هم مثل ما که تمام تلاشمان را برای نگه داشتن کار تولیدی داریم کم کم دلسرد خواهیم شد چون در این کار هیچ امنیت شغلی وجود ندارد و استرس کار بالا است.

 

 

 

در این میان بعضی از سال ها مانند سال ۹۴ که قیمت تخم خیلی پایین بود باعث شد که بعضی از تولید کنندگان ضرر زیادی را تحمل نموده و حتی خیلی تخم ها را دور ریخته یا قاطی کود کرده اند زیرا هیچ صرفه اقتصادی برای آنها نداشته است. این وضعیت به خاطر بازار عرضه و تقاضا اتفاق می افتد یعنی یک سری افراد وارد بازار می شوند با وام و بدون پشتوانه فکری، علمی، اقتصادی و بدون بازاریابی و اینطور میشود که زود هم با مشکل مواجه خواهند شد.

در اقتصاد کشاورزی یک نظریه هست بنام تار عنکبوت که به این صورت که سالی که فروش یک محصول خوب هست همه به سمت کشت یا تولید آن محصول خواهند رفت مثلا تخم و گوشت بلدرچین این میزان هست پس ما هم برویم این کار را انجام دهیم. این باعث افزایش عرضه خواهد شد و اگر بازار کشش لازم را نداشته باشد یا اشباع شده باشد تولید کننده با ضرر مواجه خواهد شد. اینطور میشود که سال ۹۵ قیمت به پایین ترین حد خواهد رسید ولی سال ۹۶ برعکس خواهد شد. به طوری که تقاضای بازار در حدی بود که بنده توان جوابگویی را نداشتم. یعنی هر چقدر تخم بلدرچین داشتیم پیش فروش شد. و پک تخم مرغی که ۸۰۰ تومان بود به ۱۴۵۰ تومان رسید. خدا رو شکر مصرف هم کم کم بین مردم بیشتر می شود و فرهنگ استفاده از تخم و گوشت بلدرچین به خاطر خواصی که دارد بین جامعه ترویج می شود و مزایای فراوانی هم دارد.

 وی افزود: وقتی شما وام به عنوان تولید و اشتغال در اختیار یک جوان قرار می دهید، حداقل یک نامه ای یا مجوزی نیز داده شود که ما بتوانیم در این سالی که رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی و تولید اشتغال تاکید بسیاری کردند ما نیز بتوانیم کاری را برای تولید و اشتغال در کشورمان انجام بدهیم. چرا باید دوستان ما که در این رشته فعالیت می کردند تک تک از کار دلسرد شوند؟! مسئولین هم هیچ گونه پیگیری نمی کنند که چرا فلان واحد تولیدی بر چیده شد و ما وام هم نمی خواهیم فقط یک مجوز داده برای تولیدی های کوچک ارائه شود تا بتوانیم با امنیت کامل کار کنیم و تمام زندگیمان با ریسک و استرس همراه نباشد.

وی اظهار داشت: من در حال حاضر ۱۰/۰۰۰پرنده دارم که ۲۵ میلیون فقط پول بلدرچین ها است بقیه موارد مثل قفسه و وسایل و فضای کار که حالا فکر کنید فردا جمع آوری شود و به هر بهانه ای پرنده ها را ببرند، زندگی چند خانواده به همین راحتی به سمت نابودی خواهد رفت.

در حال حاضر حدود ۵ نفر مستقیم و ۱۵ نفر غیر مستقیم (مانند حمل و نقل، توزیع و پخش و …) در اینجا مشغول به فعالیت هستند. درآمد هم سال به سال متفاوت است، بطور مثال سال ۹۶ خوب بوده و در سال های با روند تار عنکبوتی ممکن است برای سال آینده اتفاق بیفتد و همچنان خطر این کار احساس می گردد.

 قرنلی گفت: شخصی که میخواهد این کار را شروع کند بهتر است هم پرنده تخم گذار و هم گوشتی را داشته باشد در واقع سبد های متفاوتی را تهیه کند و همچنین بهتر اینکه یک سالن ۲۰۰ متری یا دو سالن ۱۰۰ متری مجزا داشته باشد و در یک سالن قفسه پرنده های تخم گذار را نصب کند و در سالن دیگر جوجه کشی کند چون اگر خود فرد بتواند جوجه کشی کند بطور مثال ۱۶۰۰ تومان هزینه دارد اما اگر بخواهد از بازار خرید کند باید ۲۵۰۰ تومان هزینه کند تا جوجه خریداری کند بعلاوه هزینه حمل و نقل که می تواند خود کفا باشد.

در واقع اگر بتواند چرخه را کامل در دست داشته باشد سودآوری بیشتری خواهد داشت. همچنین رعایت اصول بهداشتی خیلی مهم و اینکه از جاهایی پرنده را تأمین کند که مطمئن باشد پرنده در سلامت کامل است.

اگر اصول و  استانداردها دقیق انجام شود سود بیشتری کسب خواهد کرد. بهترین فصل هم بهار است و باید دقت داشت بلدرچین چون پرنده حساس و کوچکی است اگر دما کاهش یا افزایش داشته باشد بر روی تخم گذاری تأثیر بسیاری خواهد داشت. دمای فضا در بهترین حالت بین ۲۳ تا ۲۵ درجه باید باشد. دمای سالن باید اتوماتیک باشد یعنی سنسورهایی که دما را خودکار تنظیم می کنند در سالن نصب گردد. در این حالت است که می شود در حدود ۸۰ درصد از سالن بهره برداری کرد.

بلدرچین از جمله ماکیان بسیار مفیدی است که گوشتی فوق العاده لذیذ و مقوی دارد و پرورش آن نیز آسان است.

گوشت بلدرچین خوش مزه و کیفیت آن به مراتب بهتر از گوشت مرغ است و گوشت و تخم بلدرچین خوراکی بسیار کامل و ایده آل از لحاظ پروتئینی که خصوصاً مصرف آن برای کودکان، زنان باردار و افراد مسن بیشتر توصیه می شود. در چند سال گذشته کار پرورش بلدرچین در کشور نیز با جدیت بیشتری دنبال شده و مصرف آن  رو به گسترش است.

 

 

ارسال نظرات