شهرستان میناب به عنوان بزرگترین تولید کننده محصولات کشاورزی خارج از فصل در کشور محروم از صنایع تبدیلی و کارخانه فرآوری است که این امر زمینه پرسودی را برای دلالان فراهم کرده است.
کد خبر: ۸۹۹۳۰۸۰
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان،شهرستان میناب بعنوان دومین شهر بزرگ هرمزگان با وجود داشتن زمین های حاصل خیز بزرگترین مرکز تولید محصولات خارج از فصلی مانند پیاز، هندوانه،گوجه فرنگی، خیارسبز، خرما و بادمجان  است که نیاز سایر استان ها را تامین می کند اما به جهت عدم رسیدگی و توجه مسئولین بیماری خود فراموشی این شهرستان را فرا گرفته است.

بزرگترین تولیدکننده خرما و مرکبات در استان هرمزگان نه تنها کارخانه عصاره گیری خرما ندارد بلکه کارخانه آبلیموگیری شهرستان نیز به صورت غیرفعال در آمده و در نبود صنایع تبدیلی شاهد رشد بیکاری جوانان و روی آوردن این قشر به شغل های کاذب و پر خطر هستیم.

میناب به واسطه وجود اراضی حاصلخیز کشاورزی و واقع شدن در کنار ساحل طولانی دریا، از پتانسیل و توانمندی های بسزایی در زمینه تجارت دریایی و صید و صیادی برخوردار است که نیاز به برنامه ریزی و جذب سرمایه گذاران برای صنایع تبدیلی کشاورزی و دریایی دارد ولی تا کنون این امر محقق نشده و مردم این منطقه همچنان چشم انتظار وعده ها هستند.

این روزها بسیاری از باغداران  مینابی در نبود کارخانه و شرکت فرآوری  مجبور به فروش محصولات خود به دلالان و بازاریاب ها شده اند از این رو باغداران برای رغبتی برای کاشت در مزارع کشاورزی خود ندارند.

مردم شهرستان میناب به خصوص جوانان این شهرستان و کشاورزان زحمتکش گوجه کار مینابی سالهاست  در فصل برداشت محصول دچار افت قیمت می شوند و محصولات کشاورزی انباشته شده در میادین چشم انتظار ایجاد صنایع بزرگ در منطقه است که این موضوع توجه بیشتر مسئولان را می طلبد.

کشاورزان پیازکار در مناطق هشت بندی، تیرور، تلنگ و راونگ در نبود کارخانه و صنایع تبدیلی در فصل برداشت و فروش محصولاتشان مجبور هستند با قیمت ناچیزی به فروش برسانند در حالی که پول خرید و بذر از هزینه های دیگر آنها بیشتر است.

از طرفی نبود کارخانجات و فراهم نشدن زمینه اشتغال برای کسب و کار و تجارت دریایی باعث روی آوردن جوانان و ورشکسته های مالی به شغل های کاذب شده که این موضوع کاهش ازدواج، افزایش طلاق و اعتیاد به همراه داشته است.

شهرستان میناب علیرغم اینکه در تولید پیاز خارج از فصل در استان رتبه اول دارد فاقد سردخانه است و کشاورزان محصولات تولید شده خود را به استان های تهران ، اصفهان ، آذربایجان  شرقی و غربی و خراسان رضوی ارسال می کنند.

ارسال نظرات