خبرهای داغ:
به همت محققان جوان بیرجندی انجام شد
شرکت تجهیزات هوشمند آب وانرژی (تهاوا) توانسته با ساخت دستگاهی، سم موجود در آب را در کمتر از ۳۰ثانیه تشخیص دهد و سلامت آب را تضمین کند.
کد خبر: ۸۹۹۳۱۱۵
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، شرکت تهاوا متشکل از دو عضو هیأت علمی دانشگاه و سه تن از فارغ التحصیلان دانشگاه بیرجند می باشد.

مهران تقی پور، دکترای مهندسی مکانیک در گفتگو با این خبرگزاری اظهار داشت: این شرکت در دو بخش عمده آب و انرژی فعالیت می کند. فعالیت هایی که در حوزه آب انجام می شود، به بحث سلامت آب بر می گردد و ما روی پروژه های مرتبط با سلامت آب کار می کنیم.

 

وی افزود: در حال حاضر دو طرح داریم که در اولویت های کاری ما هستند. یکی دستگاه فیش تاکسیمتر که در واقع فرآیند سم شناسی را انجام می دهد و دیگری مخازن هوشمند اضطراری است که در زمان وقوع بلایای طبیعی یاحملات به اصطلاح فیزیکی، وارد مدار می شوند و از تکنولوژی خاصی برخوردار است.

وی تصریح کرد: دستگاه فیش تاکسیمتر با استفاده از نوع خاصی از ماهی ها که قادرند سم را شناسایی کنند، کار می کند. دستگاهی که مشاهده می کنید نمونه اولیه و آزمایشگاهی آن است که در آینده ای نزدیک ان شاء الله قرار است تجهیزات مدرن و با کارایی بالاتر در آن به کار رود.

اختراع دستگاهی به منظور تشخیص سلامت آب

تقی پور توضیح داد: این دستگاه را می توان صنعتی کرده و برای مصارف خانگی به کار برد؛ بدین صورت که دستگاه را روی مخزن اصلی آب شرب شهری نصب نمود اما به دلیل اینکه هزینه ساخت و تولید و همچنین به کارگیری این دستگاه بسیار زیاد است، باید با حمایت دولت وارد فاز تولید انبوه گردد.

این مخترع جوان افزود: با توجه به اینکه امروزه دشمن از روش های گوناگون برای ضربه زدن به افراد مهم و شاخص نظام بهره می برد، بعید نیست که از طریق آلوده کردن آب نخواهد وارد عمل شود. لذا ضروری است برای منازل افراد مهم و تأثیرگذار نظام و همچنین دانشمندان از دستگاه های سم شناسی استفاده کرد.

وی در انتها یادآور شد: این طرح از مرکز رشد پارک علم و فناوری تأییدیه ابتدایی را دریافت کرده و در مرحله رشد است. ان شاء الله در آینده این شرکت به سمت دانش بنیان شدن قطعی خواهد رفت.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها