وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به محدودیت سبد آموزشی در نظام تعلیم و تربیت، انتقال ارزش‌های دفاع مقدس تنها از طریق کتاب‌های درسی امکان‌پذیر نیست و نیاز به ارائه فوق برنامه‌های دیگری است.
کد خبر: ۸۹۹۳۲۴۵
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی و 36 هزار شهید دانش‌آموز و 4 هزار معلم شهید به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر به عنوان شهدای شاخص آموزش و پرورش، اظهار داشت: تمام نظام‌های تعلیم و تربیت در دنیا سه برنامه را دنبال می‌کنند و اولین آن توسعه دانش و آموزش‌ها به دانش‌آموزان است تا بتوانند با زندگی آشنا شوند و معمولاً وجهه غالب آموزش و پرورش عمومی همین عملکرد است.

وی افزود: توسعه مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان، دومین عملکرد هر آموزش و پرورش است؛ در این فعالیت، دانش‌آموزان مهارت‌هایی را فرا می‌گیرند تا بتوانند مسائل فردی و اجتماعی خود را در جامعه حل و فصل کند.

بطحایی، انتقال ارزش‌ها و هنجارهای یک جامعه به نسل بعد را سومین کارکرد هر نظام آموزش و پرورش در کشورها برشمرد و تصریح کرد: بنابراین آنچه در آموزش و پرورش در قالب سه عملکرد مذکور در مدارس ارائه می‌شود باید منجر به یادگیری پایدار شود به طوری که در رفتار دانش‌آموزان تغییر ایجاد کند.

وی ادامه داد: هرچند سبد آموزشی محدود است، اما متأسفانه عملکردهای سه‌گانه به صورت متوازن انجام نشده است و اغلب روی محفوظات تکیه شده است و حفظیات نیز تأثیر چندانی بر تغییرات پایدار در دانش‌آموزان ندارد.

بطحایی خاطر نشان کرد: برقراری توازن بین عملکردهای سه‌گانه آموزش و پرورش یکی از اهداف اصلی سند تحول بنیادین است و در قالب این سند انتقال ارزش‌های جامعه به دانش‌آموزان باید به شکل هنرمندانه‌ای صورت گیرد تا یادگیری پایدار اتفاق بیفتد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در 8 سال دفاع مقدس، ما تنها با دشمن نمی‌جنگیدیم ما در دفاع مقدس ارزش‌ها و آموزه‌هایی را به دست آوردیم که آنقدر با اهمیت و ارزشمند هستند که از آنها به عنوان علوم و معارف دفاع مقدس یاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: این سؤال مطرح است که چگونه باید این ارزش‌ها را به دانش‌آموزان منتقل کنیم تا به یادگیری و تغییر رفتار در آنها تبدیل شود، در آموزش و پرورش تلاش‌های زیادی در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفته اما باتوجه به حجم این گنجینه عظیم، حق آن ادا نشده است.

بطحایی عنوان کرد: با توجه به محدودیت سبد آموزشی در نظام تعلیم و تربیت، انتقال ارزش‌های دفاع مقدس تنها از طریق کتاب‌های درسی امکان‌پذیر نیست و نیاز به ارائه فوق برنامه‌های دیگری دارد؛ برنامه‌هایی مانند اردوی راهیان نور که فرصتی بسیار ارزشمند برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نوجوانان و جوانان است.

وزیر آموزش و پرورش برگزاری اردوهای راهیان نور را خالی از مشکلات ندانست و افزود: این اردوها ظرفیت خوبی برای انتقال ارزش‌ها دارد و محدودیتی که در کتب درسی وجود دارد در آن نیست.

وی گفت: انتقال فرهنگ، علوم و معارف دفاع مقدس یک موضوع ملی و راهبردی برای کشور است که همه دستگاه‌ها و نهادها باید به آموزش و پرورش در این زمینه همکاری کنند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات