مشاور وزیر جهاد کشاورزی از تخصیص دویست میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به پیشنهاد دولت و مجلس و اذن مقام معظم رهبری برای اجرای عملیات آبخیزداری در سال آینده خبر داد.
کد خبر: ۸۹۹۳۳۹۸
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۶

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، ناصر حیدری‌پوری  اظهار کرد: به منظور استفاده از ظرفیت مردم در نظام برنامه‌ریزی و اجرا یکی از مدل‌های پیشنهادی که سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری کشور برای کل کشور در دستور کار خود دارد، اجرای وظایف سازمانی از طریق مدیریت جامع حوزه آبخیزداری است.

وی افزود: به دنبال این هستیم تا بتوانیم از تمامی ظرفیت‌های کلیه دستگاه‌های اجرایی متولی در توسعه آبخیزداری کشور بهره بگیریم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: به منظور جلوگیری و پرهیز از موازی‌کاری و کارهای زائد این مدل برنامه‌ریزی در دستور کار سازمان جنگل‌ها بوده است، تاکنون 33 پایلوت با مساحت بالغ بر 3 میلیون و سیصد هزار هکتار با کمک استان‌های مختلف و همکاری استانداری‌ها در مناطق مختلف کشور راه‌اندازی شده است.

حیدری‌پوری گفت: اجرای طرح مزبور نویدبخش این است که ما دیگر در شرایط آزمون و خطا قرار نگیریم و بهتر از ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف در توسعه مناطق مختلف و با کمک روستاییان بتوانیم برنامه‌های کیفی را در سطح کشور اجرا کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه سال آینده این است که به پیشنهاد دولت و مجلس و به اذن مقام معظم رهبری مبلغ دویست میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی کشور به منظور اجرای عملیات آبخیزداری درسطح کشور سرمایه‌گذاری و هزینه شود.

مجری طرح ملی آبخیزداری کشور افزود: فرصت طلایی و بسیار خوبی است که بتوانیم از این طریق در برطرف کردن بخشی از چالش بحران آبی در نقاط مختلف کشور و همچنین بحران فرسایش خاک نقش آفرینی کنیم.

حیدری‌پوری بیان داشت: بر اساس مطالعات تفسیری و اجرایی، فرصت و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای استفاده مطلوب‌تر از روان آب‌ها و آب‌های استحصالی از نزولات آسمانی وجود دارد.

وی اذعان داشت: یکی از مشکلات جدی در نوار ساحلی، وجود گنبدهای نمکی است، چنانچه تمهیدات لازم برای استحصال این آب‌ها نداشته باشیم با این گنبدهای نمکی برخورد می‌کنند که هم کیفیت آب تغییر می‌کند و هم به دلیل فاصله اندک با دریا، به دریا می‌ریزند بر این اساس تمام همت خود را بر این گذاشتیم تا بتوانیم با کمک ادارات کل مناطق مرزی و ساحلی کشور اجرای علمیات آبخیزداری و آبخوان داری را در بالادست دشت‌های بحرانی و همچنین در مناطقی که نرخ فرسایش خاک و میزان رسوب بالاست با اجرای عملیات مختلف اعم از مدیریتی، مکانیکی، بیومکانیک و بیولوژیک،حفاظت خاک و کنترل روان آب داشته باشیم.

مجری طرح ملی آبخیزداری کشور گفت: مقرر شده در یک برنامه پنچ ساله، 10 هکتار از سطح وسعت کشور را  بتوانیم با اجرای عملیات آبخیزداری ایمن ببخشیم، یقین داریم با اجرای این عملیات بتوانیم بخش قابل توجهی از نزولات آسمانی را به سفره‌های زیرزمینی نفوذ دهیم و با بهینه کردن این روان آب‌ها، پوشش گیاهی بهتری را نسبت به گذشته داشته باشیم و همچنین از تبخیر حوزه‌های بالادست بکاهیم که یکی از راهکارهای جدی در برنامه ششم خواهد بود.

حیدری‌پوری ابراز داشت: یکی از برنامه‌های محوری که می‌توانیم داشته باشیم این است که دغدغه مردم در حوزه حفاظت از خاک و آب می‌بایست ارتقا یابد و در این راستا، مشارکت مردم می‌تواند به عنوان عامل محرک به ما کمک کند تا به صورت میانبر به توسعه مناطق مختلف دست یابیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: یکی از سازوکارهایی که در برنامه خود داریم این است که بتوانیم با ورود به مناطق مختلف کشور از ظرفیت نیروهای مردمی برای نظام برنامه‌ریزی و اجرا، پایش و نظارت بر بهره‌برداری از منابع آبی بیشتر از گذشته استفاده کنیم.

ارسال نظرات