راه استاندارد آسفالت، مهمترین ظرفیت و پتانسیل در مسیر توسعه و پیشرفت هر منطقه محسوب می شود که مردم استان هرمزگان از داشتن خیابان ها و جاده هایی با آسفالت مناسب محروم هستند.
کد خبر: ۸۹۹۳۵۶۰
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛به نقل از فرهنگ کده؛در حالی استان هرمزگان به عنوان پایتخت اقتصادی کشور شناخته شده که علی رغم وسعت و پراکندگی اش در محرومیت بسر می برد، محرومیتی که یک سو باید در فقدان زیر ساخت های راه های ارتباطی مناسب آن جستجو کرد.

بر همین اساس لقب سرزمین فقدان زیر ساخت های راه های ارتباطی بر پیشانی آن حک شده زیرا مردمانش عادت دارند سال ها چشم انتظار پروژه هایی باشند که فقط در پس وعده و وعیدها باقی می ماند.

آسفالت های تکه تکه و نامناسب معابر اصلی و فرعی در سطح خیابان های پایتخت حمل نقل کشور و جاده های شهرستان ها و روستاهای استان هرمزگان رخ نمایی می کند اگر چه در این میان حفاری های مکرر شرکت های خدمات رسان آب، گاز و غیره دخیل هستند اما ترمیم نشدن آن باعث شده تا حداقل هرمزگان به عنوان پایتخت اقتصادی کشور این روز ها لقب بهشت جلوبندی سازان را به خود اختصاص دهد.

علی ای حال از آنجایی که راه استاندارد آسفالت، مهمترین ظرفیت و پتانسیل در مسیر توسعه و پیشرفت هر منطقه محسوب می شود اما مردم استان هرمزگان از داشتن خیابان ها و جاده هایی با آسفالت مناسب محروم هستند.

از جاده های سنگ لاخی تا خیابان هایی بدون آسفالت در سیریک

در شهرستان سیریک علی رغم اینکه خیابان های شهری آن نامناسب و غیر استاندارد است جاده های روستایی روستای پالور ،کندال، روستای کنارجو و جاده های روستایی بخش بیابان این شهرستان هم اوضاع بسیار بدی دارد به گونه ای که این جاده های روستایی خاکی و سنگ لاخی هستند.

سعید اسماعیلی، یکی از شهروندان شهرستان سیریک با اشاره به وضعیت نامناسب جاده های این شهرستان ، اظهار کرد: دلایل متعددی سبب واژگونی منجر به فوت و آسیب دیدگی شدید جانی و مالی در راه های شهری و روستایی سیریک شده و هر روز باید منتظر خبری جدید در این زمینه باشیم.

این شهروند سیریکی عدم وجود شانه مناسب یکی از دلایل تصادفات در جاده های این شهرستان عنوان کرد و گفت: جاده های فرعی و حتی اصلی سیریک شانه مناسبی ندارند و برای الگو می توان به محور پالور تا کنارجو نام برد که در مسیر روستای پالور تا گچینه بسیار خطرناک است و هر نوع وسیله ای به محض پرت شدن مرگش حتمی است.

اسماعیلی، جنگل هایی که اطراف آسفالت را احاطه کرده اند، عدم وجود نور کافی در این مسیر، پستی و بلندی های روی پل ها و غیره از سایر مشکلات این مسیر دانست و افزود: در این مسیر در آب نماهای روستای کنارجو امکان تردد خودروها از هر دو طرف در یک زمان وجود ندارد و باید مدت ها منتظر بود تا راه برای رفت و آمد باز شود.

وی تصریح کرد: وجود چاله چوله ها و تکه تکه بودن سطح آسفالت دردسرهای زیادی را برای مردم به ویژه موتور سواران ایجاد کرده به طوری که در موارد زیادی خانواده هایی بوده اند که دچار واژگونی شده اند.

شهروند سیریکی خاطر نشان کرد: این پارگی های سطح جاده ها آسیب جدی به جلوبندی خودروها وارد کرده  و در این وضعیت بد اقتصادی شرایط بدی را به مردم تحمیل کرده است.

کابوس سرعت گیرها در سیریک

اسماعیلی سرعت گیرهای غیر استاندارد را یکی از دلایل تصادفات در جاده های این شهرستان عنوان کرد و گفت: تقریبا پیش از شهرستان میناب در کشور به شهر سرعت گیرها معروف بود اما در همین وضعیت می توان امروز سیریک را به شهر سرعت گیرها تشبیه کرد.

وی یادآور شد: هر کسی سود و منفعتی شخصی یا عمومی می بیند خودسرانه و غیر استاندارد اقدام به ساخت سرعت گیر سیمانی یا آسفالته می کند و منجربه بروز واژگونی های خطرناکی می شود.

این شهروند سیریکی خاطر نشان کرد: این سرعت گیرها بدون رنگ و تابلو و کاملا غیر اصولی هستند که باعث آسیب به وسیله نقلیه و عذاب روحی رانندگان می شوند.

راه های روستایی بشاگرد همچنان خاکی و صعب العبور است

عباس حبیب زاده، عضو شورای بخش گوهران شهرستان بشاگرد با اشاره به اینکه جاده های صعب العبور بشاگرد از حادثه‌ خیزترین جاده‌های شرق هرمزگان است، اظهار کرد: علی رغم تمام تلاش های مسئولان اما هنوز خاکی و کوهستانی بودن ۹۰ درصد جاده های این شهرستان عبور و مرور را برای ساکنین دشوار کرده است.

عضو شورای بخش گوهران با بیان اینکه مهم ترین توسعه یک منطقه یا شهر راه ارتباطی مناسب است، گفت: شهرستان بشاگرد در زمینه راه ارتباطی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند که نیازمند همت ملی است.

حبیب زاده بیان کرد: تردد در جاده های خاکی و صعب العبور بشاگرد به خصوص در ایام بارندگی به سختی صورت می گیرد که ۹۰ درصد راه های آن حتی از حداقل ایمنی های لازم هم برخوردار نیست و در سال های اخیر به علت نبود پل برروی رودخانه هایی منطقه در بخش گافر و پارامون  سه دانش آموز در رودخانه غرق شدند.

وی با اشاره به اینکه تصادفات رانندگی در جاده های بشاگرد درحال تبدیل‌ شدن به یک تراژدی تلخ است و همچنان مثلث ویرانگر «جاده‌ـ خودرو‌ـ راننده» جان‌های بسیاری را می‌ستاند، افزود: راه های خاکی بشاگرد عدم دسترسی بیماران به پزشک را دچار مشکل کرده و سبب مرگ و میر بسیاری از زنان باردار شده است.

عضو شورای بخش گوهران، بزرگترین مشکل بشاگرد را راه های صعب العبور وکوهستانی و پراکندگی منطقه دانست، افزود: این شهرستان به دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان متصل شده که محور بشاگرد به شهرستان نیک شهر پروژه اش در دست اقدام است که در صورت تکمیل اهالی بخش گافر و پارامون از این محور استفاده خواهند کرد اما متاسفانه سالیان است که این پروژه به کندی پیش می رود.

وضعیت اسفناک جاده روستای بهمدی جاسک

عبدالرحیم جلالی، رئیس شورا روستای بهمدی شهرستان جاسک  با اشاره به وضعیت نامناسب آسفالت این روستا، اظهار کرد: یکی از معضلات مهم و اساسی روستای بهمدی شهرستان جاسک نبود آسفالت یکدست در جاده منتهی به این روستاست که موجب نارضایتی ساکنان و رانندگان این روستا شده است.

رئیس شورا روستای بهمدی با بیان اینکه آسفالت جاده روستای بهمدی شهرستان جاسک بدترین شرایط را دارد و حتی قسمتی از آسفالت از استاندارد لازم برخوردار نیست، افزود: رسیدگی به وضعیت نامطلوب این مسیر از خواسته های مردم روستای بهمدی است و این محور اوایل انقلاب احداث شده و اکنون با افزایش تردد انواع وسایل نقلیه تغییر چندانی نکرده است .

 

جلالی خاطر نشان کرد: متاسفانه مسئولان راه و شهرسازی هرمزگان با بی تفاوتی در مقابل درخواست ها و مراجعات ساکنان این روستای بهمدی سکوت اختیار کرده و پاسخی قانع کننده به آنان نداده اند.

در خواست مردم از مسئولان متولی امر در بحث جاده های استان هرمزگان این است که حل مشکل این جاده ها با برگزاری جلسات و دستور العمل حل نخواهد شد اگر مسئولان واقعا خدمت گذار مردم هستند باید با عمل خدمت گذاری خود را به مردم ثابت کنند و گرنه خدمت برای مردم با برگزاری جلسات و کاغذ بازی فقط شعار و سرگرم کردن مردم است.

ارسال نظرات