وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه فعالیت مربیان تربیتی نباید تنها به برگزاری برنامه‌های مناسبتی و اردوها محدود شود، گفت: تصمیمی که برای حذف آزمون گرفته شد در راستای باز کردن فضا برای امر تربیت و تمرین مهارتهای زندگی است.
کد خبر: ۸۹۹۳۵۸۴
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲

به گزارش سرویس دانش اةموزی خبرگزاری بسیج، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش باغبانان بوستان تربیت که در تالار وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: ایامی از دوران خدمت خود را به عنوان مربی پرورشی کار کرده‌ام و احساس تعلق زیادی با نیروهای پرتلاش پرورشی دارم.

وی ادامه داد: زمانی که شهید رجایی با همفکری شهید باهنر، امور تربیتی را تأسیس کرد، عمق این تصمیم هوشمندانه مشخص نشد و یک تغییر معمولی ساختاری تلقی شد اما مدتی کوتاه پس از تأسیس امور تربیتی در آموزش و پرورش، اثربخشی و ضرورت وجود آن برای دلسوختگان انقلاب و تعلیم و تربیت به روشنی آشکار شد.

بطحایی اضافه کرد: بسیاری از مدیرانی که در دستگاه‌های حاکمیتی مسئولیت بر عهده گرفتند ابتدا با سمت مربی تربیتی در مدارس کار خود را آغاز کرده بودند.

وی افزود: رسالت و مأموریت سال‌های آغازین انقلاب که بر دوش مربیان تربیتی قرار داشت هرچند با ورود معلمان آموزش دیده نظام تربیت معلم پس از انقلاب کمتر شد اما به دلیل تنوع مسائل تربیتی امروز، همچنان بار سنگینی بر دوش مربیان تربیتی و مشاوران مدارس وجود دارد.

* شرح وظایف مربیان تربیتی نیاز به بازتنظیم دارد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ساختار سازمانی مدارس کنونی نقصی وجود دارد و کماکان راهبری جریان تربیت بر عهده مربیان تربیتی است، گفت: البته همه وظایف تربیت بر عهده مربیان تربیتی نیست اما پرچمداری و نخ تسبیح آن مربیان تربیتی هستند.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت مربیان تربیتی نباید تنها به برگزاری برنامه‌های مناسبتی و اردوها محدود شود و این کار ظلم به امر تربیت است، اضافه کرد: مربیان تربیتی رسالت دارند تا فضای تربیتی مدرسه را دائما رصد کنند و تناسب آن را با سند تحول بنیادین بسنجند؛ ضمن اینکه گزارش و تحلیل‌های مسائل تربیتی مدرسه توسط چشم هوشمند تربیت که مربی پرورشی است باید ارائه شود.

بطحایی تصریح کرد: شرح وظایف مربیان تربیتی نیاز به بازتنظیم دارد تا انتظارات از مربیان تربیتی در مدارس تنها محدود به مسائل مناسبتی و نصب پلاکارد نباشد.

وی افزود: جایگاه واقعی مربیان تربیتی در مدارس باید بازشناخته شود و معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش برای این مهم باید تلاش کند.

* گاهی مربیان تربیتی گرفتار روزمرگی می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کانونیت بخشی به مدارس از سیاست‌های مهم این وزارتخانه است، اظهار داشت: اگر مدرسه توان تصمیم‌گیری را داشته باشد، فعالیت مربی پرورشی را به ثمر می‌رساند.

وی ادامه داد: مربی پرورشی باید همواره جلوتر از سایرین، موانعی که در امر تربیت ایجاد اختلال می‌کنند را شناسایی کند اما مربیان تربیتی گاه آنقدر گرفتار روزمرگی می‌شوند که متغیرهای جریان تربیتی را به درستی درک نمی‌کنند.

* نباید از نیازها و علایق دانش‌آموزان در برنامه‌های پرورشی غافل شویم 

بطحایی با تأکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی در مدرسه باید دائماً رصد شود و مورد تحلیل قرار بگیرد، گفت: نباید از نیازها و علایق دانش‌آموزان غافل شویم و ضروری است این نیازها به عنوان مؤلفه مهم برای تصمیم‌گیری در نظر گرفته شود زیرا اگر این علاقه نادیده گرفته شود برنامه‌های پرورشی کسالت بار شده و هیچ اثر تربیتی نخواهد داشت.

وی افزود: یکی از دلایلی که دستیابی اهداف در برنامه‌ها را با اختلال مواجه کرده، این است که علایق و رغبت‌های دانش‌آموزان مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ به عبارت دیگر علی‌رغم تبیین نظری مفهوم تربیت اما در تبیین عملیاتی مفهوم تربیت با مشکل مواجه هستیم.

* معلمان، خود را در تربیت موثر و مسئول نمی‌بینند 

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: معلمان خود را در تربیت موثر و مسئول نمی‌بینند و متولی این کار را تنها مربیان تربیتی می‌دانند و این امر مسئله تربیت را دچار اختلال کرده است.

وی ادامه داد: دستاوردهای خوبی در زمینه تربیت داشته‌ایم و قدم‌های خوبی برداشته شده است اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم که یکی از دلایل آن حاکمیت حافظه محوری و تکیه بر سطح دانش بر فضای مدارس است.

* حذف آزمون در راستای باز کردن فضا برای امر تربیت است

بطحایی با بیان اینکه حاکمیت دانش صرف در مدارس، مجالی برای فعالیت‌های تربیتی در مدارس نمی دهد، گفت: تصمیمی که برای حذف آزمون گرفته شد در راستای باز کردن فضا برای امر تربیت و تمرین مهارتهای زندگی است.

وی افزود: تا زمانی که سیطره آزمون و کتب کمک آموزشی بر مدارس وجود داشته باشد، امکان فعالیت مناسب مربیان پرورشی وجود نخواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حذف آزمون قدم کوچکی است که برای این تصمیم دیر شده بود و باید بسیار زودتر گرفته می‌شد، اظهار داشت: دانش‌آموزان به مهارت‌آموزی نیاز دارند که باید در مدرسه بیاموزند و مدرسه نباید تنها، به عنوان مسیری برای ورود به دانشگاه دیده شود.

وی تصریح کرد: مربیان تربیتی باید امیدوارانه به تلاش خود ادامه دهند و با تکیه بر سرمایه‌های موجود نظام تعلیم و تربیت کنونی به چشم انداز روشن آینده نزدیک شوند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات