جنگل‌های طبیعی و حیات وحش در استان یزد از جمله ظرفیت‌های بخش گردشگری این استان است و شاید تنها حلقه مفقوده آن اجرای طرح جامع باشد.
کد خبر: ۸۹۹۳۷۵۰
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خاتم، شهرستان خاتم با توجه به منابع خدادادی و برخورداری از حدود ۶۴ هزار هکتار جنگل، در استان کویری و بیابانی یزد، بی نظیر است و زمانی بعنوان یکی از اکوسیستم‌های نادر کوهستانی کشور مطرح بوده است.
یکی از برنامه‌های محیط زیست، فعالیت بر روی جنگل باغ شادی در حوزه طبیعت گردی و ترویج اکوتوریسم است، این مناطق زیر نظر محیط زیست بوده و مشتمل بر گونه‌های آندمیکی همچون زاغ بوده و هوبره هم که از ظرفیت‌های خوب منطقه در این حوزه است می‌تواند از جمله زمینه‌های مناسب برای اشتغال و گردشگری باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد به ایرنا گفت: اکوتوریسم شهرستان خاتم از جمله جذاب‌ترین‌های مطرح در استان است که ناشناخته مانده و چندان هم مورد استقبال گردشگران قرار نگرفته است.
سید حسین سادات موسوی افزود: طبیعت بکر شهرستان خاتم که در واقع تلفیقی از جنگل‌های طبیعی٬ پوشش گیاهی کم نظیر٬منابع آبی فراوان و وحوش منحصر به فرد است تنها زیستگاه برخی از جانوران از جمله زاغ بور و هوبره است.
وی یادآور شد: توسعه خاتم با توجه به اینکه نگاه ما یک نگاه آمایشی است باید بر اساس مزیت‌ها و پتانسیل‌هایی موجود منطقه انجام شود.
موسوی با اشاره به وجود ۶۴ هزار هکتار جنگل در شهرستان خاتم، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های محیط زیست این است که روی جنگل باغ شادی در حوزه طبیعت گردی و ترویج اکوتوریسم آن فعالیت کند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مناطق آن تحت نظر محیط زیست و گونه‌های آندمیکی همچون زاغ بوده و هوبره هم از ظرفیت‌های این منطقه است می‌توانند مصداق‌هایی برای ارز آوری و شغل پاک در راستای اقتصاد مقاومتی باشد.
به گفته این مسوول، طرح جامع باغ شادی که در شورای برنامه ریزی استان تصویب شده می‌تواند اجرایی و موجب ارتقای زمینه شغلی با توجه به نرخ بیکاری در این شهرستان باشد.
مدیر کل محیط زیست استان یزد خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های دیگر که مد نظر است فروش ترفه‌های شکار است و خاتم نیز جزو شهرستان‌های پیشنهادی است تا مزایایی که از فروش این ترفه‌ها حاصل می‌شود عاید خود شهرستان شود.
وی یادآور شد: باید بخش خصوصی در این خصوص وارد شود و از فروش این پروانه‌ها و درآمدی که ایجاد می‌شود سهم دولت پرداخت و مابقی هم در شهرستان هزینه شود.
فرماندار خاتم هم با بیان اینکه بیش از ۱۸ درصد از مساحت شهرستان تحت حفاظت محیط زیست است خواستار توجه جدی به این پتانسیل در شهرستان شد.
فرجام فاضلی، همچنین توجه به مرکز تحقیقات هوبره، تاسیس موزه تاریخ طبیعی و محیط زیست، تامین نیروی مورد نیاز محیط زیست شهرستان و همچنین تامین یک دستگاه خودرو را از مسئولان مربوطه خواستار شد.
وی وجود گونه‌های مهم و کمیاب از جمله هوبره و گوزن زرد را در شهرستان خاتم ظرفیتی ویژه دانست و افزود: باید با تقویت زمینه‌های گردشگری در این زمینه درآمد زایی و اشتغال به وجود آورد.

وی اظهار داشت: جنگل‌های باغ شادی به عنوان یکی از بکرترین مناطق جنگلی در کشور باید به یک محیط مناسب برای جذب گردشگران به این منطقه تبدیل شود.
جنگل‌های طبیعی باغ شادی و باغ معدن در دهستان چاهک و در روستای بختیاری خاتم قرار دارد.
به گفته مسئولان سالانه بیش از ۱۲ هزار گردشگر از اکوتوریسم و بنا‌های تاریخی خاتم دیدن می‌کنند، اما نبود زیر ساخت‌ها موجب می‌شود تا گردشکران از سفر به این مناطق جذاب و دیدنی استان تا حدودی خودداری کنند.
ارسال نظرات