محمد اسماعیل سعیدی کیاگفت: نرخ بالای تورم تاثیراتی را بر اقتصاد دارد اما لزوما کارآیی بازار نیروی کار را تغییر نمی دهد. بنابراین نرخ بیکاری طبیعی تغییر نکند، خط مشی اقتصادی به خطا خواهد رفت.
کد خبر: ۸۹۹۳۸۲۱
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰

محمد اسماعیل سعیدی کیا نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: نیروهای واقعی در اقتصاد تعیین کننده سطح اشتغال و بیکاری هستند. تغییرات در حجم پول ممکن است بعضی تاثیرات کوتاه مدت به همراه داشته باشد و موجب یک رونق موقتی شود که این به نوبه خود احتمالا اشتغال را برای مدتی تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه تورم مبحث متفاوتی دارد افزود: اما همچنان که انتظارات برآورده می شوند، واقعیات اقتصادی پس از گذشت زمانی محدود، مجددا خود را بروز مي دهند و بیکاری بار دیگر در حد طبیعی خود قرار می گیرد. براین اساس برخی تصور می کنند که کاملا  قادرند تا تورم بیکاری را درمان کنند که کاملا در اشتباه هستند.

سعیدی کیا خاطرنشان کرد:  اگرچه نرخ بالای تورم احتمالا بعضی تاثیرات واقعی را بر اقتصاد و نحوه تبادلات به وجود می آورد، اما لزوما کارآیی بازار نیروی کار یا شرایط قراردادهای کاری را تغییر نمی دهد. بنابراین نرخ بیکاری طبیعی را نیز تغییر نخواهد داد و تا وقتی که این نرخ طبیعی تغییر نکند، خط مشی اقتصادی به خطا خواهد رفت.

ارسال نظرات