خبرهای داغ:
با مشارکت مردم در شناسایی مشکلات بهداشتی منطقه اتفاق افتاد:
در شهرستان قزوین با مشارکت مردم مشکلات بهداشتی منطقه شناسایی شده و سپس مداخلات لازم انجام می شود.
کد خبر: ۸۹۹۳۹۷۶
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین، دکتر سید علیرضا خونساری، رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین با بیان مطلب فوق گفت: نیازسنجی فرایندی نظامند برای شناسایی فاصله بین وضع موجود با وضع مطلوب است که در نهایت به تعیین اولویت‌ها برای اقدام و اجرا منتهی می‌شود.
ایشان با تأکید بر کار گروهی در تعیین اولویت‌های سلامت جامعه افزود: کلیه برنامه‌های ارتقای سلامت باید بر پایه مشارکت گسترده افراد جامعه و توسط خود مردم اجرا شود، زیرا افرادی از جامعه که تحت تأثیر مشکل بهداشتی قرار می‌گیرند، بهتر می‌توانند با به اشتراک‌گذاری مشکلات محیطی و پرداختن به دغدغه‌های جامعه به حل مسائل بهداشتی کمک کنند.
نیازسنجی سلامت، نخستین مرحله اجرای مداخلات ارتقای سلامت
صفیه احمدی زاده، کارشناس مسؤول آموزش و ارتقای سلامت شهرستان قزوین نیز در کارگاه آموزشی نیازسنجی سلامت، با بیان اینکه نیازسنجی سلامت نخستین مرحله اجرای مداخلات ارتقای سلامت است، اظهار کرد: گاهی اوقات مجریان بدون شناخت کافی از نیازها و مشکلات مردم، برنامه‌هایی را برای آن‌ها تدارک دیده و به شکل دستوری و آمرانه اجرا می‌کنند که در نتیجه برنامه‌ها موفقیت مورد انتظار را به دست نمی‌آورد که در این طرح با بهره‌گیری از نظرات مردم و نمایندگان آن‌ها، این ضعف، رفع ‌شده است.
احمدی زاده با اشاره به اهمیت نیازسنجی گفت: برای نیازسنجی مشکلات بهداشتی، تیم‌های نیازسنجی پیش‌بینی‌شده است که دارای رئیس و دبیر بوده و ترکیب سایر اعضای آن در سطوح مختلف مشخص است و این فرایند در سطوح معاونت بهداشتی و مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت اجرا می‌شود و برای تشکیل این تیم‌ها علاوه بر مسؤولان بهداشتی منطقه، از دهیاران، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا، روحانی محل، مدیر، معلم و سازمان های مردم نهاد (سمن»‌ها) فعال در حوزه سلامت استفاده می‌شود.
ایشان همچنین بیان کرد که در این طرح، مسائل و مشکلات بهداشتی مردم به‌ طور واقعی و از نزدیک، بررسی و شناسایی ‌شده و این مسائل بر طبق معیارهایی که منجر به ارتقای بهره‌وری شوند اولویت‌بندی و برای اجرا انتخاب می‌شوند.
گفتنی است این طرح در طی چهار کارگاه برای کلیه مراقبان سلامت مراکز خدمات جامع سلامت شهری و هشت کارگاه آموزشی برای بهورزان شهرستان قزوین در بازآموزی های دی و بهمن 1396 توسط صفیه احمدی زاده و اعظم شهبازخانیا، کارشناسان آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان، آموزش داده شد.
9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها