سردار فروتن اظهار داشت : حوزه بهداری و طب رزم در دوران دفاع مقدس و پس از پایان جنگ پیشرفت های زیادی کرد به گونه ای که هم اکنون در بخش بهداشت و درمان نظامی، در بین کشورهای برتر جهان قرار داریم.
کد خبر: ۸۹۹۴۰۳۱
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، سردار سرتیپ پاسدار ابوالقاسم فروتن رییس حوزه ریاست ستادکل نیروهای مسلح در جلسه هماهنگی ششمین آیین اهدای جایزه ملی شهید رهنمون با اشاره شاخصه های بهداشت و درمان کشور در اوایل جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گفت:در ابتدای شروع  جنگ تحمیلی، شاخص‌های بهداشتی و درمانی کشور متناسب با جمعیت 35 میلیون نفری آن زمان نبود و حداقل امکانات بهداشتی در کشور وجود داشت. سرانه نیروی متخصص، سرانه تخت بیمارستانی و سایر شاخص‌های ما درحدی بود که کشور در ارائه خدمات به بیماران بخش کشوری مشکل داشت و این وجود باید بخش قابل توجهی هم به حوزه جنگ وارد می کرد.

 

عضو هیئت امنای جایزه ملی شهید رهنمون ادامه داد:در آن زمان مردم برای دریافت خدمات درمانی اولیه از کشورهای همجوار کمک می‌گرفتند. محدودیت هایی هم در بخش ورود تجهیزات به کشور وجود داشت که مشکلات را مضاعف می‌کرد. برتری و توانمندی کشور مقابل و کشورهایی که حامی او در تجاوز علیه ایران بودند، باعث شد که ما نتوانیم خدمات درمانی را در عقبه طراحی کنیم و ناچار بودیم تیم درمانی را به بالین مجروحان ببریم. 

 

رییس حوزه ریاست ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به نقش بهداری رزمی در دفاع مقدس تأکید کرد:در آن شرایط خاص، بدون از جان گذشتگی تیم درمانی نمی‌شد کار مؤثری انجام داد. اینها نشان دهنده سختی و پیچیدگی های کار درمانی در دفاع مقدس بود. ولی بحمدالله با جانفشانی هایی که در بخش دفاع و درمان انجام شد، موفق شدیم بسیاری از مجروحانی که گاهی اگر مورد رسیدگی قرار نمی گرفتند، به شهادت می رسیدند و یا دچار قطع عضو می‌شدند را درمان و مداوا کنیم و این کار را با حضور تیم های پزشکی و ایجاد بیمارستان های صحرایی، ایجاد پست ها و مراکز سیار درمانی در خطوط مقدم با استفاده از تمامی ظرفیت های کشور در بخش حمل و نقل انجام دادیم و بخش اعظمی از مشکلات آن دوران بسیار سخت را سپری کردیم. 

 

سردار فروتن با اشاره به دستاوردها و پیشرفت های طب رزمی در ایران پس از پایان جنگ تحمیلی اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکوفایی و به کارگیری استعدادها و قابلیت های جوانان این مملکت، در حین جنگ و پس از جنگ به پیشرفت های زیادی دست یافتیم. به گونه ای که هم اکنون در بخش بهداشت و درمان،  در بین کشورهای برتر جهان قرار داریم و در مقایسه با کشورهای اروپایی در شاخص‌های تخت های بیمارستانی و منابع انسانی در شرایط بسیار مناسبی هستیم. 

 

وی افزود:جمهوری اسلامی ایران در بخش طب نظامی در برخی از گروههای درمانی، به عنوان یک مرجع در جهان شناخته می‌شود. ما در بخش های شیمیایی مرجع دنیا هستیم. اساتید ما که در بخش درمان مشغول فعالیت هستند، چه در حوزه‌های تروما و چه در حوزه جنگهای نوین، جزو پزشکان برتر هستند. 

 

سردار فروتن مرجعیت شدن کشور در بخش تروما و شیمیایی در جهان را محصول فداکاری های شهدا و ایثارگران طب رزم دانست و خاطرنشان کرد:فداکاری هایی که مسئولین کشور از خود نشان دادند و زحمات قابل توجهی که تیم های پزشکی و گروههای پیراپزشکی انجام داده اند، این قابلیت ها را برای کشور به ارمغان آورده است و این امید را به مردم می‌دهیم که در این حوزه هیچ نیازی به خارج از کشور نداریم.

 

وی تأکید کرد:دستیابی به این جایگاه، نشانه ای از عزم ملی و قدرت کشور در بخش بازدارندگی است که با هدایت‌های حکیمانه مقام عظمای ولایت و تلاش مسئولین کشور رخ داده است. 

 

وی با اشاره به خدمات امداد، نجات و درمان مردم در حوادث و بحران های طبیعی اظهار داشت:ما در بخش امدادرسانی و سرعت عمل در بهکارگیری منابع و ظرفیتهای کشور در سه چهار حادثه ای که طی سه دهه گذشته رخ داده است، خیلی خوب عمل کردیم. در زلزله های رودبار، بم و زلزله اخیر کرمانشاه که تعداد قابل توجهی از اماکن مردم و فرزندان این مملکت دچار مشکل شدند، ما در این موارد کمتر از 24 ساعت بیش از 9 هزار نفر مجروح را توسط هواپیماها و بالگردها تخلیه کردیم. در زلزله بم، شاید بهترین خدمات درمانی و دسترسی به بهداشت را برای آسیب دیدگان مهیا ساختیم. 

 

سردار فروتن در تشریح نقش واحدهای امداد و نجات نیروهای مسلح در کمک به زلزله زدگان کرمانشاه افزود:در زلزله کرمانشاه، تعداد تلفات به اندازه بم و منجیل نبود، ولی وسعت تخریب، قابل توجه بود و رسیدگی با سرعت بالا و با خدمات بسیار عالی انجام شد. ما در قبل از انقلاب امکانات سیار یا نداشتیم یا از امکانات حداقلی برخوردار بودیم. ولی الان هم نیروهای نظامی و هم نیروهای امدادی کشور دارای این قابلیت های برجسته و توانمندی‌هایی ممتاز هم در حوزه منابع انسانی و هم در حوزه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری هستند. ما در حوادث سطح الارضی و عمق الارضی با حضور بسیار پررنگ نیروهای نظامی کشور آسیب‌ها را به حداقل رساندیم. 

 

عضو هیئت امنای جایزه ملی شهید رهنمون با اشاره به خدمات بهداشت و درمان نیروهای مسلح به نیروهای جبهه مقاومت اسلامی در عراق و سوریه اظهار داشت:ظرفیت ها و تجربیات ما در بخش  بهداشت و درمان متعلق به جهان اسلام است. ما در منطقه ای زندگی می‌کنیم که حاکمیت اسلامی آنجا جامعیت دارد و طبیعتا کشورهایی که دچار حادثه شدند مثل عراق، سوریه و بخشی از لبنان جزو پیکره اسلام هستند. ما در بخش طب رزم، تمام تجارب و ظرفیت های خود را که مورد نیاز این کشورها است را به درخواست رسمی آنان به کار گیری ودر اختیار آنها قرار دادیم . 

 

وی با اشاره به برگزاری ششمین آیین اهدای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون اظهار داشت:عرصه بهداشت و درمان و طب رزم در دوران دفاع مقدس و حتی پس از آن صحنه مجاهدت ها و فداکاری ها و خدمات بزرگی بوده است که باید در جایی متبلور شود و  قله آن قدرت و مجاهدت نشان داده شود. 

 

وی با اشاره به علت نامگذاری این آیین به نام شهید دکتر رهنمون گفت:یکی از فداکارترین و ایثارگرترین عزیزانی که هم به عنوان پزشک و هم به عنوان مدیر بیمارستان های صحرایی مناطق جنگی نقش ممتازی ایفا کرده، شهید دکتر محمدعلی رهنمون بود، بر همین اساس به نام مبارک ایشان روزی را پیش بینی و برنامه ریزی کردیم و تصمیم گرفتیم در یک روز به عنوان روز ملی بهداشت و درمان و روز ملی شهید دکتر رهنمون، پزشکان، بهیاران و پیشکسوتان عرصه طب رزم در دفاع مقدس دور هم جمع شوند و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه بهداشت و درمان کشور، از خانواده های معظم آنها تجلیل شود و فرهیختگان، ایثارگران و الگوهای برتر جامعه پزشکی نیز معرفی شوند.

 

گفتنی است ششمین آیین اهدای جایزه ملی شهید دکتر محمدعلی رهنمون و هشتمین کنگره علمی طب رزم، نهم و دهم اسفندماه سال جاری در اردوگاه سردار شهید مهدی باکری خرمشهر و بیمارستان صحرایی علی بن ابیطالب(ع) آبادان برگزار خواهد شد.

 

انتهای خبر/

ارسال نظرات